تبیان، دستیار زندگی
اسامی چهره‌های ماندگار در رشته‌های موسیقی، بازیگری، خوشنویسی، هنرهای تجسمی و معماری سنتی معرفی شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داود رشیدی، ‌پورتراب، افجه‌ای ، گلیار و علی‌ اكبر صادقی چهره‌ی ماندگار هنری شدند

هفتمین همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار

اسامی چهره‌های ماندگار در رشته‌های موسیقی، بازیگری، خوشنویسی، هنرهای تجسمی و معماری سنتی معرفی شدند.

استاد كمال پورتراب در رشته موسیقی از فرهنگستان هنر متولد 1303 است. او به‌عنوان عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران، شورای عالی موسیقی صداوسیما و شورای راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو گروه واژه گزینی موسیقی در مركز نشر دانشگاهی، فرهنگستان علوم، فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و شورای عالی خانه موسیقی در عرصه‌ی هنر فعال است.

و ساخت سروده‌های وحدت و انقلاب در سال‌های 1358 و 1359 را در كارنامه‌ی هنری خود دارد و به‌عنوان یكی از مشاهیر جهان در مجله مشاهیر فرهنگ و هنری جهان منتشره در پاریس معرفی شده است.

***

داود رشیدی متولد 1312 تهران فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی از ژنو، تحصیل در مدرسه تئاتر ژنو فارغ‌التحصیل در آكادمی هنر است و با بازی در فیلم «فرار از تله» جلال مقدم در سال 1350 وارد عرصه‌ی سینما شد.

عمده‌ی نمایش‌های او، «معجزه در آلاباما»، «حسن كچل»، «فیزیكدان‌ها»، «گمشدگان»، «مستاجر»، «رویای نیمه شب تابستان» و فیلم‌های تلویزیونی «هزار دستان»، «گل‌پامچال»، «عطر گل یاس»، «آوای فاخته»،

اسامی چهره‌های ماندگار در رشته‌های موسیقی، بازیگری، خوشنویسی، هنرهای تجسمی و معماری سنتی معرفی شدند.

«امام علی (ع)»، «ولایت عشق»، «معصومیت از دست رفته» و فیلم‌های سینمایی چون «رهایی»، «تاتوره»، «كمال‌الملك»، «گل‌های داودی»، «بی‌بی چلچله»، «تهران روزگار نو»، «قطعه‌ی ناتمام»، «تفنگدار» و... بازی كرده است.

***

استاد نصرالله افجه‌ای استاد برجسته‌ی خوشنویسی تقدیر شده در همایش چهره‌های ماندگار متولد 1312 تهران است. او مدارك درجه یك هنر و خوشنویسی را كسب كرده است و داوری جشنواره‌های معتبر داخلی و بین‌المللی را برعهده داشته است.

برپایی نمایشگاه‌های داخل و خارج از ایران از جمله نمایشگاه‌هایی در كشورهای سوییس، انگلستان و ...خوشنویسی كتاب‌های همچون 72 رباعی از حكیم عمرخیام چاپ در پاریس به دو زبان انگلیسی و فرانسه از جمله فعالیت‌های این هنرمند است.

هفتمین همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار

***

استاد علی اكبر صادقی هنرمند برجسته‌ی هنرهای تجسمی متولد سال 1316 تهران است و از جمله فعایت‌های او می‌توان از ابداع سبك ویژه در هنر ویترای یا شیشه بند منقوش در سال 1338 ، انجام امور هنری همچون گرافیك تبلیغاتی و ساخت فیلم‌های نقاشی متحرك ، تدریس در دانشگاه‌های هنری داخل و خارج از كشور و.... نام برد.

***

استاد محمد گلیار هنرمند برجسته‌ی معماری سنتی متولد 1319 قم است كه طراحی و معماری سنتی را در سن 15 سالگی آغاز كرده است و از جمله فعالیت‌های او می‌توان از طراحی و نظارت مدرسه دارالشفاء در قم ،طرح توسعه حرم مطهر حضرت عبدالعظیم شهرری، طراحی چندین مسجد در كشورهای خارجی از جمله مسجد انور در آفریقا و یوگسلاوی نام برد.

منبع : ایسنا