تبیان، دستیار زندگی
بیست و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شنبه شب گذشته در 6 تالار شهر تهران در حالی آغاز شد که جمعیت حاضر به یک سوم ظرفیت سالن ها هم نرسید. بیست و دومین جشنواره موسیقی فجر با اجرای دو گروه موسیقی سنتی در ت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش اولین روز برگزاری جشنواره موسیقی فجر

بیست و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شنبه شب گذشته در 6 تالار شهر تهران در حالی آغاز شد که جمعیت حاضر به یک سوم ظرفیت سالن ها هم نرسید.

بیست و دومین جشنواره موسیقی فجر با اجرای دو گروه موسیقی سنتی در تئاتر شهر و فرهنگسرای بهمن، اجرای قوالان پاکستانی وچهار گروه موسیقی کلاسیک در تالار وحدت وتالاررودکی،تکنوازی سنتور و سخنرانی در خانه هنرمندان کار خود را آغاز کرد.

گروه مهرداد دلنوازی به خوانندگی جمال الدین منبری در تئاتر شهر، قطعاتی از موسیقی سنتی را اجرا کرد . (نمایش بهزاد فراهانی در این سالن هنوز بر روی صحنه است و فقط با نیم ساعت تاخیر پس از برنامه جشنواره موسیقی اجرا می شود.)

گروه موسیقی قمربه سرپرستی نوید دهقان و به خوانندگی سینا سرلک در فرهنگسرای بهمن دومین گروه موسیقی سنتی بود که به اجرای برنامه پرداخت. بخش نخست این برنامه دردستگاه نوا و با اجرای پیش در آمد "ابراهیم آژنگ" و قطعاتی از ساخته های دهقان همراه بود ودر قسمت آواز دشتی قطعه کاروان (اثرصبا) با تنظیم دهقان و قطعات یار و دیار،بدرود،میهن و یک چهار مضراب از ساخته های او اجرا شد.

ارکستر آکادمیا به رهبری دکتر فرید عمران در نوبت دوم برنامه های تالار وحدت که ساعت21شروع می شود به روی صحنه آمد.دکتر عمران در آغازبرنامه با اشاره به اینکه بروشور کنسرت آماده نشده است برای لحظاتی به شرح قطعات برنامه پرداخت و آثاری از ساخته های خودش را ارائه داد.

سوییت و قطعه نی انبان که ملهم از موسیقی اسپانیایی بود از جمله برنامه های جذاب این ارکستر بود که مورد توجه قرار گرفت.

قوالان پاکستانی بیش از دیگر گروه ها با کم استقبالی مخاطبان مواجه شدند به طوری که شاید بیشتراز دو ردیف صندلی در تالارپر نشده بود. اما آنها بدون توجه به خالی بودن سالن با انرژی پر تلاش به اجرای برنامه پرداختند .

گروه زهی پارسیان به سرپرستی مازیار ظهیرالدینی و کوارتت خاچیک بابایان (نوازنده توانای ویولن) با استقبال نسبتا خوبی مواجه بودند به طوری که طبقه اول سالن رودکی پر شده بود. تکنوازی سنتور مجید کیانی و سخنرانی دکترهما سادات افسری درخصوص موسیقی درمانی دریونان درخانه هنرمندان هم با حضور علاقه مندان ویژه این برنامه ها و بدون دریافت بلیت برگزار شد.

به هر حال دراولین روز برگزاری جشنواره ، صندلی های خالی بیشترین مخاطبان برنامه های موسیقی بودند. نظر های مختلف و کم و بیش مشابهی در علل و عوامل این کم استقبالی ها بیان شده است .

سرپرست گروه  قمر که از خالی بودن سالن گله مند بود در این باره گفت : نبود تبلیغات و اطلاع رسانی به موقع، مهمترین علت این معضل بوده است. نوید دهقان در ادامه گفت : حتی بلیت برنامه ما همان روز شنبه به گیشه تحویل شده بود.

اما از سوی دیگر گفته می شود که خالی بودن سالن ها در روز اول جشنواره امری تقریبا طبیعی است چرا که هنوز برنامه ها جا نیفتاده و هنوز مردم به طور دقیق از برنامه ها خبر ندارند.کم و کیف برنامه ها نیز از دیگر علل تاثیر گذار در جذب مخاطب است چرا که از هم اکنون خبر می رسد که بیشترین مشتریان بلیت مربوط به برنامه ارکستر ملی ،ارکستر چکناوریان وگروه شمس است.

بیست و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از 9 تا 18 دی ماه در 9 تالار تهران برگزار می شود.

منبع : خبرگزاری مهر


لینک:

اخباری از جشنواره موسیقی فجر- 1

اخباری از جشنواره موسیقی فجر-2

اخباری از جشنواره موسیقی فجر3

کجایید ای شهیدان خدایی در...

کنسرت پورناظری ها با ارکستر فیلارمونیک اوکراین

برنامه روز اول جشنواره موسیقی فجر.

دکلمه سمفونی پیامبر توسط مهتاب کرامتی

برنامه روزهای دوم و سوم جشنواره موسیقی فجر