راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 7308
  • پنج شنبه 28/5/1389
  • تاريخ :

ربنای شجریان؛ بودن یا نبودن؟!

شجریان

گروه هنر تبیان: ربنای محمدرضا شجریان، رمضان امسال از برنامه های افطاری صدا و سیما پخش نشد. همین مساله، باعث ایجاد بحث هایی در حوزه فرهنگ و هنر کشور شد. بعضی ها این کار را نکوهش کرده و برخی دیگر، این کار را یک موضع گیری کاملا درست ارزیابی کردند. تبیان سراغ چند چهره شناخته شده رفته تا نظر آن ها را درباره این رویداد رمضان 89 جویا شود.

***

ربنا را دوست دارم، با هر صدایی

 

محمدعلی اینانلو- مجری و مستندساز طبیعت: من دعای ربنا را دوست دارم، با هر صدایی که باشد. گرچه این دعا با صدای شجریان مرا به کودکی ام و زندگی روستایی در دشت های قزوین می برد. زمانی که مادرم زنده بود و ما را برای سحری بیدار می کرد.

آن روزها که با همین دعا و حال و هوای ملکوتی اش چقدر شوق و ذوق روزه گرفتن داشتم. اما مرا درک کنید که دوست نداشته باشم درباره حوزه ای غیر از حوزه خودم حرف بزنم. از من بخواهید تا از قوچ ها و گرازها حرف بزنم...

***

مگر کمبود خواننده داریم؟

 

احمد نجفی- بازیگر: من چند روزی هست که خرمشهر هستم، اصلا خبر نداشتم که دعای ربنای استاد شجریان از تلویزیون پخش نمی شود. والله از کارهای شما خبرنگارها تعجب می کنم. فکر می کنید کار مهمی انجام دادید؟ فکر می کنید اتفاق مهمی افتاده؟ یک نفر گفته صدای من را پخش نکنید، آنها هم پخش نکرده اند. حالا اگر مردم با صدای شجریان دعا گوش نکنند، دعایشان مستجاب نمی شود؟ شما بیایید به مشکلات مردم، به درد مردم رسیدگی کنید. مشکلات مردم را ببینید، به جنگ بپردازید، بیایید خرمشهر را ببینید مردم در گرمای 50 درجه شرجی چطور زندگی می کنند، ببینید چه کمبود هایی دارند. این ها را منعکس کنید. واقعا خنده ام می گیرد از شما، تو را به خدا اتفاق های کوچک و پیش پا افتاده را بزرگ نکنید. ما این همه صدای خوب داریم، مگر کمبود خواننده داریم؟ مشکلات مردم ما اینها نیست ... شماها چه حوصله ای دارید...

***

 

به خاطر رمضان، اختلاف نظرها را کنار بگذاریم

 

جهانگیر الماسی- بازیگر: آقای شجریان جزو اسطوره های ماست، ایشان صوتی داوودی دارند و صدای خود را از مرتبت و لطف قرآن کریم دارند. ایشان چهل سال پیش که بیشتر هنرمندان در فساد اخلاقی غرق بودند، سالم زندگی کردند و لقب هنرمند را به حق داشتند. همچنین  دعای ربنا جزو میراث فرهنگی ملی ما است. من هنوز وقتی به این صدای ملکوتی و دعا گوش می کنم، بی اختیار گریه ام می گیرد. این دعا، مراوده عاشقانه خدا با بنده اش است و همیشه با شنیدن این دعا، با تمام سلول های بدنم ماه مبارک رمضان، ماه عاشقی را حس کردم. ما باید قبول کنیم

فراموش کردن شجریان ها و موذن اردبیلی ها که جزئی از پیکره هنر و فرهنگ ما هستند، امکان پذیر نیست. ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد، ولی دلیل نمی شود که مردم را از شنیدن صدای این هنرمند که جزو میراث کشور ما است، محروم کنیم. من کاملا مخالف این اتفاق هستم. ما باید به حرمت این ماه عزیز و پربرکت هم که شده، برای تبیین معنویت، اختلاف نظرها را کنار بگذاریم. مردم را از شنیدن این دعای پر فیض و آن صدای ملکوتی محروم  نکنیم.

 

***

ربنا، جزء حقوق معنوی مردم است

 

سعید ابوطالب- نماینده سابق مجلس و فعال فرهنگی: ربنای شجریان، بخشی از میراث فرهنگی ما است، بخشی از تاریخ مذهبی ما. درست مثل خیلی دیگر از آثار شعرا و نویسندگان و خوانندگان و موزیسین ها که آثارشان، بخشی از میراث فرهنگی و مذهبی ما شده است. باید با این آثار، برخوردی متناسب با شرایط روز داشته باشیم، نه برخوردی سیاسی. این آثار، باید حفظ شوند. دست کم چند نسل با این صدا، احساس نوستالژیک و معنوی داشته اند. نباید حذف شان کنیم. از طرف دیگر، این جور آثار، حق معنوی و فرهنگی توده مردم است. مردم، نمادهایی مذهبی مثل این و اذان موذن زاده اردبیلی را دوست دارند. با حقوق معنوی مردم، نباید سلیقه ای برخورد کرد، چرا که به آن ها عشق می ورزند. خیلی از آثار هنری هستند که دیگر تبدیل به حقوق فرهنگی و هنری توده مردم می شوند؛ مثل فیلم خیابان آرام چاپلین. نباید به آثاری که این شرایط را پیدا می کنند، نگاه سیاسی داشته باشیم و حذف شان کنیم.

***

از شجریان، انتظار بیشتری می رفت

 

حجت‌‌ الاسلام سیدمحمدرضا آقامیری- عضو شورای مركزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی:

نباید فراموش كنیم كه آقای شجریان، علی رغم برجستگی ‌های مثبتی كه دارد، دچار برخی مشكلات سیاسی است و  نباید فراموش کرد، در میان خوانندگانی که هنر آنان به پیش از انقلاب پیوسته است، شجریان خود را آلوده به مظاهر طاغوت نکرد و توانست خود را از فساد آن زمان به خوبی حفظ کند و از چنین شخصیتی توقع می رفت در مورد مسائل ملی و انقلاب منصفانه تر حرکت نماید.

به هر ترتیب شخصیت سیاسی و فرهنگی آقای شجریان برای ملت ایران، دیگر مثبت ارزیابی نمی ‌شود و مردم به خاطر اینكه او را در مسیر انقلاب نمی ‌بینند، تمایلی ندارند كه رسانه ملی تریبون تبلیغاتی این خواننده شود.

در سال 88 و ماجراهای پس از آن، آقای شجریان با شبكه‌ های بیگانه كه دشمنان سرسخت ملت ایران اند، گفت ‌و گو و از جریان فتنه حمایت کرد، رسانه ملی متعلق به ملت ایران است و نمی‌ تواند به خاطر علاقه برخی‌ ها به شجریان، منافع ملی را نادیده بگیرد.

 

***

حجت‌‌ الاسلام سیدمحمدرضا آقامیری: شخصیت سیاسی و فرهنگی آقای شجریان برای ملت ایران، دیگر مثبت ارزیابی نمی ‌شود و مردم به خاطر اینكه او را در مسیر انقلاب نمی ‌بینند، تمایلی ندارند كه رسانه ملی تریبون تبلیغاتی این خواننده شود

 

شجریان راهش را از راه ملت جدا کرده

 

حمیدرضا ترقی هم حرف هایی در این باره زد به این شرح:

• در حالی که شجریان، راه خود را از ملت ایران جدا کرده، نمی توان از پخش صدایش در رسانه ملی دفاع کرد.

• پخش صدای شجریان از رسانه ملی، خواست دشمنان انقلاب است. متاسفانه شجریان در فتنه اخیر، کارنامه موفقی از خود نشان نداد.

• رسانه ملی متعلق به ملت ایران است و نمی تواند از کسی که علیه ملت اقدام می کند، دفاع کند.

 

البته این چهره سیاسی، بعدها گفت که منظور او، این بوده که پخش ربنای شجریان، در حال حاضر به خواست دشمنان تبدیل شده است و رسانه ها، در این باره منظورش را خوب متوجه نشده اند.

 

از طرف دیگر، فارسیجانی، دبیر شورای معارف صدا و سیما هم حرف هایی برای گفتن داشت. این مقام مسئول در سیمای جمهوری اسلامی ایران، گفت که:

• تاکنون هیچ تصمیم و دستوری مبنی ‌بر ممنوعیت پخش دعای ربنا با صدای محمدرضا شجریان به ما ابلاغ نشده است و امکان دارد در روزهای آینده این دعا از رسانه ملی پخش شود.

• سال گذشته نیز دعای ربنا تنها از یکی از شبکه ‌های سیما پخش می شد.

• هیچ دستور جدیدی درخصوص دعای ربنای شجریان ابلاغ نشده و اگر چنین دستوری در روزهای اخیر صادر می ‌شد، قطعا من در جریان آن بودم و احتمال آن ‌که دعای ربنای شجریان در روزهای آینده پخش شود، وجود دارد.

مهدی بیات- عیسی محمدی

گروه هنر تبیان

 

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
ناشناس
استاد شجریان متعلق به همه ایرانیان است و صدای ایشان حداقل تا بحال بی نظیر بوده است و احتمالا در آینده نیز مانندی نخواهند داشت.به نظر من دعارانباید سیاسی کرد وپخش آن خیلی بهتر است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 23/7/1389 - 14:26
faezesadattaher
کسی که ایرانی هست باید ایرانی بمونه و از ایران و ایرانی دفاع کنه.
من ربنای شجریان، مصاحبه ای که با بیگانگان داشت، تازگی هم با ...و ... گوش دادم. ای کاش استاد در اعتقادات و آیین دینش هم استاد بود!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 19/7/1389 - 10:59
masiha2131
کسی نگفته ما خواننده نداریم اما کاش اونا بجای تقلید بر اساس احساس خودشون می خوندند،ماه رمضان بدون ربنا ماه رمضان نبود من خیلی ها رو میشناسم که قبل از اذان ربنای استاد رو خودشون میگذاشتند ، از جمله خودم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 14/7/1389 - 10:38
دوست
استاد شجریان رو دوست دارم.ولی بادرخواستش برای پخش نشدن آهنگهایش، از ملت رو برگردوند نه از دولت.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 13/7/1389 - 14:41
razavioo
هر چی آدم معروفه گفته که صدای شجریان یه چیز دیگه است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 7/7/1389 - 22:28
mohamadam. m
ماه رمضان هر سال است و صدای استاد بزرگ ایران شجریان.ماه رمضان امسال که به ما اصلا حالی نداد چون وقتی که به اذان مغرب می رسیدیم منتظر صدای دلنواز استاد شجریان بودیم اما خبری از آن نبود.به امید اینکه ماه رمضان سال بعد را با صدای استاد شجریان به پایان برسانیم.با تشکر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 7/7/1389 - 18:29
1sahar1
به نظر من همانطور که بعضی وقتا وارد داروخانه می شویم و دارو مورد نظر را ندارد مشابه آنرا می دهد می توان مشابه این دعا را به یک نفر دیگر مثل آقای دکتر مختاباد سفارش داد یا مشابه شجریان را از چین وارد کنیم که از اصل آن هم ارزانتر است س. خدابخش
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 6/7/1389 - 19:4
ناشناس
یه سوال دارم: چرا بخش هایی از صحبت های بعضی از نظردهندگان را با خط درشت (بولد) کرده اید؟چون با نظر شما منطبق بود؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 3/7/1389 - 12:40
13721128
اصلا این طور نیست ایشون با پخش ربناشون هیچ مشکلی نداشتند چرا وقتی نمی دونید قضاوت می کنید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 1/7/1389 - 15:25
statis
ایشان حق دارند در مورد پخش اثارشون نظر بدهند حق معنوی دعای ربنا قبل از هر كس و هر چیز متعلق به شخص استاد شجریان است .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 29/6/1389 - 15:33
ناشناس
شجریان یکی از اسطوره های هنر ایرانی است نباید جهت گیری های سیاسی هنر او را زیر سوال ببرد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 26/6/1389 - 16:55
adamak
با نظر آقای میری موافقم.
حرف بچه های انقلابی رو زده.
یاعلی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 20/6/1389 - 21:17
mohammad mohammad
اصلان کاره درستی نیست بیایم در مورده استاد قضاوت الکی و پو چ کنیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 20:32
ناشناس
رمضان از نظر بار معنوی تکمیل هست و با ربنای استاد به کمال میرسه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 2:45
ناشناس
پخش آن زیاد مهم نیست .شجریان اگر برای مردم می خواند دیگه نباید کلاس بگذارد. در ضمن این ربنایی هم که با صدای فکر میکنم آقای موسوی پخش می شه هم خیلی دلنشنینه.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 18/6/1389 - 2:6
redboy1993
این مطلب نظر همه رو شامل نشده. چون به طور مثال یادداشت حامد بهداد یا دیگر افرادی که نظر داده بودند نیامده. در کل این نوشته تا حدودی جهت دار بود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 16/6/1389 - 19:24
محمد يزداني
ربنای استاد یه اثر معنویه نباید اونو با جهت گیریای سیاسیش قاطی كرد.پخش نكردن كار شجریان اختلافات رو بیشتر كرده.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 14/6/1389 - 16:18
smj mohammadi
بعضی ها نوشته بودند آقای شجریان این ربنا را 40 سال پیش خوانده اند.
می خواستم بگم کسی که قدر کارهای گذشته اش رو ندونه و مرتب خودش رو لوس کنه و از لحاظ اعتقادی 180 درجه تغییر کنه لیاقت این رو نداره که کارهاش رو به یادش بندازیم
از دوستان عزیزمون در صدا و سیما متشکرم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 11/6/1389 - 19:19
siros ahmadi
استاد شجریان باز هم استاد ماست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 11/6/1389 - 16:30
ناشناس
آقای شجریان از خیلی وقت پیش یعنی سال ۷۴ یا ۷۵ گفته بوده که نمیخواد صداش از صدا سیما پخش بشه به نظر من هنرمند باید مردم دار باشه ربنای آقای شجریان موقع افطار پخش میشد و کلی مسلمان روزه دار براش دعا میکردن اما ایشون ترجیح داده فقط لندنی ها و نیویورکی ها توی کنسرتهای متعددش (که البته برای اجرای یکیش تو ایران کلی باید ناز کشید) صداش را بشنون چرا؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 8/6/1389 - 6:3
وحید --
شحریان همون مرغ سحره که الان . . .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 7/6/1389 - 14:47
ناشناس
چرا یه عکس درست از استاد نزدین؟؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 7/6/1389 - 0:25
بلال
سلام
من بانظر آقامیری کاملا موافقم هنرمندکسیه که قبل ازاینکه هنرش واسش مهم باشه مملکت ودین وآیینش براش مهم باشه شاید خیلیا این مسئله رو که دین ازسیاست جدانیست روقبول نداشته باشن ولی باید اینوبدونن که امام وشهدای ماواسه همین انجام تکلیف کردن وازماوهنرمندانی که ادعای هنرشونه همین انتظارمیره امیدوارم که بزودی زود این انقلاب به دست علمداراصلیش برسه تاحق ازناحق خیلی زود برای کسایی که خیلی چیزارو باخیلی چیزای دیگه اشتباه میگیرن روشن کنه.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 6/6/1389 - 2:33
دنا
اصلن مهم نیست نتیجه چی می شه
مهم اینه که در این مواقع جواب های بعضی افراد شخصیت شونو کامل رو می کنه و ما راحت تر می توانیم در موردشون به نتیجه برسیم.
درسته بعضی ها مسولن اما اصلن دلیل نمیشه نظر خودشونو نظر مردم بدونند بد نیست بگن به نظر من تا بگن همه مردم
یعنی من نوعی که مخالف نظر فلانی باشم جز این همه مردم نیستیم؟
یعنی واقعا ربنای شجریان سحرها بخش می شد؟؟
بد نیست وقتی کسی می خواد جواب سئوالات یه رو بده یه تحقیق کنه بعد جواب بده.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 5/6/1389 - 14:43
ناشناس
شجریان از چهره های بسیار متعادل می باشد به نظر من ما نباید معنویات را با مسایل سیاسی قاطی کنیم . صدای ربنای استاد بسیار دلنشین ویاد رمضان های سالهای گذشته را برای ما زنده می کند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 4/6/1389 - 10:15
سمانه صادقی
دست مسئولان صداو سیما درد نکند ماه مبارک رمضان به ربنای که پخش شیرین بود ولی حالا امسال چی؟ در بین خواننده چه کسی مثل استاد هست این قدر زیبا ایادت خدا بیان کند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 4/6/1389 - 2:37
محمد از بوشهر
با سلام به همه ی عزیزان. اینقدر اخبار ضد و نقیض در این مورد شنیده ایم که دیگر نمی دانیم کدام را باور کنیم. دو موضوع اینجا مطرحه.
1- اگر خود آقای شجریان از صدا و سیما خواسته اند دیگر این دعا پخش نشود پس صدا و سیما کار درستی انجام داده است.
2- اگر صدا و سیما بخاطر اینکه آقای شجریان به جریان اصولگرایی رای نداده است ایشان را حذف نموده است بنظر من این کار از حرفه ای بودن بدور می باشد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/6/1389 - 13:6
ملیحه
نمیدونم تا کی این ملت می خواد همه مسائلو با هم قاطی کنه.اگه بزرگی گفته سیاست ما عین دیانت ماست، منظورش این نبوده که این دوتا رو اونقدر با هم قاطی کنیم که صدای همدیگرو نشنویم. کافیه فقط یه ذره از تزویر دوری کنیم و گوش به ندای دلمون بدیم، اونوقته که متوجه میشیم چه شجریانهایی که صدای حق گویی و حق جویی شون به گوش نمی رسه!
گاهی اوقات ،سکوت، فریادی از عمق وجوده!
امیدوارم روزی برسه که همدیگرو با هر نوع ابراز عقیده ای، بهتر بفهمیم!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/6/1389 - 12:17
فاطمه دهقان از یزد
دقایق افطار ماه مبارک رمضان فقط با ربنای استاد شجریان به یاد موندنی بود ، امسال جاش خالیه !
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/6/1389 - 8:10
آزاد moslem
الــــــــلـــــــه اکـــــــبــــــــــــــــــــــــــــــــر
پخش کردن یا نکردن این صدا زیاد مهم نیست .ماه رمضان که برای گوش دادن یک صدای خاص درست نشده.
اما اگه پخش بشه خیلی بهتر از اینه که پخش نشه آن هایی که به خاطر چیز های دیگر پخش نمی کنند واقعا خیلی متعصبند وفکر بسته ای دارند.

باید درماه رمضان روزه گرفت نه اینکه فرصتی باشد برای یادآوری خاطرات و... .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 1/6/1389 - 16:7