تبیان، دستیار زندگی
مهرانه‌ مهین‌ترابی كه در سریال «خانه‌ی سبز»، یكی از همكاری‌های طولانی‌مدت خود را با خسرو شكیبایی تجربه كرده است، با صدای بغض‌آلود از شنیدن خبر درگذشت این هنرمند می‌گوید ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با هم گریه‌ها كردیم و خندیدیم

خسرو شكیبایی

مهرانه‌ مهین‌ترابی كه در سریال «خانه‌ی سبز»، یكی از همكاری‌های طولانی‌مدت خود را با خسرو شكیبایی تجربه كرده است، با صدای بغض‌آلود از شنیدن خبر درگذشت این هنرمند می‌گوید: آسمان هنر ایران یكی از بزرگ‌ترین ستاره‌های خود را از دست داد.

این بازیگر در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایسنا، عنوان كرد: شكیبایی هنرمند خلاقی بود كه مشخص‌ترین ویژگی‌اش، حساسیت فوق‌العاده‌اش بود؛ حساسیتی كه گاهی او را غیرقابل دسترس می كرد. مهین‌ترابی افزود: او را از سال 1360 می‌شناسم. در نمایش «الموت» به كارگردانی مجید جعفری نقش كوتاهی را بازی می‌كردم و او نقش ملك‌شاه سلجوقی را بازی می‌كرد. همیشه تحسینش می‌كردم كه روی صحنه فوق‌العاده بود و من كه دختر جوانی بودم، مفتون بازی بی‌نظیر او می شدم. خلاقیت‌هایش و اصرارش برای خواندن هزارباره‌ی متن برای پیدا كردن یك چیز تازه همیشه برایم جالب بود. وی همچنین گفت: با هم گریه‌ها كردیم و خندیدیم. شكیبایی آدمی بود كه برای ستاره شدن آفریده شده بود. لحظاتی را كه در «خانه‌ی سبز» خلق كردیم، همیشه برایم عزیزم و به‌یاد‌ماندنی است. یادش گرامی باد!

بیژن بیرنگ گفت: خسرو شكیبایی یكی از موفق‌ترین، قوی‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین بازیگرانی بود كه در عمرم دیدم.

كارگردان سریال «خانه سبز» و «سرزمین سبز» كه از حضورهای ماندگار خسرو شكیبایی در عرصه‌ی تلویزیون است، یادآور شد: هیچ‌گاه یادم نمی‌رود وقتی برای بازی در سریال «خانه‌ سبز» از ایشان دعوت كردم، خسرو شكیبایی در اوج موفقیت بود؛ اما ساخت سریال «خانه سبز» و در پی آن «سرزمین سبز» دو سال همكاری در شرایط دوستانه را برای ما رقم زد. او همكاری با این هنرمند را برای خود افتخار دانست و افزود: حضور خسرو شكیبایی در یك فیلم یا سریال، بیش از من برای بازیگرانی كه مقابل ایشان قرار می‌گرفتند، افتخار بود؛ چراكه یكی از خصوصیات خوب ایشان این بود كه اعتقاد داشتند اگر بازیگر نقش مقابلش به خوبی ایفای نقش كند، او هم می‌تواند به خوبی بازی كند؛ از این رو همواره به بازیگر نقش مقابل خود یاری می‌داد تا نقشش را به خوبی ایفا كند.

بیژن بیرنگ متذكر شد: او از جمله هنرمندانی بود كه راه سختی را برای رسیدن به موفقیت طی كرد و سرانجام به موفقیت‌های دست یافت كه حقش بود و شاید هم بیشتر از این‌ها حق داشت. این كارگردان با اشاره به مشكلات مالی هنرمندان در زمان حیات و از جمله این هنرمند، به طرح این پرسش پرداخت كه مگر ما چند بازیگر همانند خسرو شكیبایی داریم؟! آیا تعداد آنان به انگشتهای دست می‌رسد؟! وی سپس ادامه داد: این در حالی است كه ماحصل مالی و هنری ایشان به هیچ وجه با هم قابل مقایسه نیست. خسرو شكیبایی شاید پس از حضور در تلویزیون بود كه تازه موفق شد خانه‌ای صد متری آنهم با تخفیف‌های بسیار، به دلیل معروفیتی كه كسب كرده بود تهیه كند؛ در غیر اینصورت پیش از آن او و خانواده‌اش در گوشه‌ای از تهران زندگی می‌كردند و خسرو شكیبایی هر گاه كه می‌خواست خود را سر صحنه برساند، با مشكل مواجه بود.

وی ادامه داد: خسرو شكیبایی امروز حتما دین بزرگی بر مردم و فرهنگ و اندیشه‌های این ملت دارد. خوب است جامعه و مسوولان در قبال خدمات ایشان احساس مسئولیت كنند؛ چرا كه امروز مسوولیت خانواده و زندگی آنان بر گردن همه‌ی ما است.

سعید عالم‌زاده گفت: خسرو شكیبایی به واقع انسان شریفی بود و من شیفته‌ی اخلاق این هنرمند بودم.

این كارگردان سینما و تلویزیون كه تله‌فیلم «پیوند» به كارگردانی او، آخرین ایفای نقش زنده‌یاد خسرو شكیبایی در یك فیلم محسوب می‌شود، در پی درگذشت این هنرمند به ایسنا گفت: «پیوند» اولین و آخرین همكاری من با خسرو شكیبایی بود و پس از همكاری در این فیلم تلویزیونی، افسوس خوردم كه چرا پیش از این، با ایشان همكاری نداشتم.

وی ادامه داد: خسرو شكیبایی علاوه بر این‌كه بازیگر بسیار توانایی بود، یك انسان شریف هم بود. من شیفته‌ی اخلاق او شدم و پس از همكاری در تله‌فیلم «پیوند»، دلم می‌خواست هر چه سریع‌تر مجددا با او همكاری كنم. عالم‌زاده همچنین گفت: وقتی می‌خواستم از شكیبایی برای بازی در تله‌فیلم «پیوند» دعوت كنم، یك‌سری از افراد به من گفتند كه به دلیل سن او، تایم كاری كمی را در اختیار خواهی داشت؛ اما پس از كار با خسرو شكیبایی متوجه شدم كه به هیچ وجه این‌گونه نیست.

كارگردان تله‌فیلم «پیوند» با یادآوری خاطره‌ی همكاری با این هنرمند، ادامه داد: هنگام تصویربرداری برخی صحنه‌های فیلم، یك روز كه در بیمارستان شریعتی كار داشتیم، خسرو شكیبایی از ساعت 8 صبح در صحنه حاضر بود و اولین پلانی كه موفق به گرفتن آن شدیم، ساعت 4 بعدازظهر بود. او آن روز تا 2 نصف شب پا به پای ما آمد و به تمام اعضای گروه نیز روحیه داد.

عالم‌زاده درباره‌ی آخرین نقشی كه خسرو شكیبایی در آن ایفای نقش كرده است، گفت: طی صحبتی كه با خسرو شكیبایی داشتیم، به این نتیجه رسیدیم كه شخصیت او در فیلم «پیوند» باید انسانی واله و شیفته باشد. اشعاری كه او در سكانس خانه‌ی این فیلم انتخاب كرد و خواند، به هیچ وجه در فیلم‌نامه نوشته نشده بود؛ اما زنده‌یاد شكیبایی به حدی با صدای گرم و شیرینش این اشعار را زیبا خواند كه این تصاویر هفت‌دقیقه‌یی را تنها پلان بندی كردیم و هیچ بخشی از آن حذف نشد. به اعتقاد من، این پلان، پلان خود خسرو شكیبایی بود.

منبع خبر : ایسنا