تبیان، دستیار زندگی
شبکه نمایش طی روزهای گذشته اقدام به نمایش دو قسمت فیلم سینمایی «ارتباط فرانسوی» کرد. فیلمی در ژانر «اكشن وپلیسی» به كارگردانی ویلیام فردكین كه در كارنامه كاری خود فیلم به یاد ماندنی «جن گیر» را دارد و توانست پنج اسکار را به خود اختصاص دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دویل؛ کارآگاه کله‌شق و لجباز متفاوت سینما

نگاهی به دو قسمت فیلم «ارتباط فرانسوی»


شبکه نمایش طی روزهای گذشته اقدام به نمایش دو قسمت فیلم سینمایی «ارتباط فرانسوی» کرد. فیلمی در ژانر «اكشن وپلیسی» به كارگردانی "ویلیام فردكین" كه در كارنامه كاری خود فیلم به یاد ماندنی «جن گیر» را دارد و توانست پنج اسکار را به خود اختصاص دهد.

دویل؛ کارآگاه کله‌شق و لجباز متفاوت سینما

"فردكین" كار خود را با ساخت فیلم برای تلویزیون در آمریكا آغاز كرد. او « ارتباط فرانسوی»  را در سال 1971 به عنوان پنجمین فیلم سینمایی خود روی پرده برد که مورد استقبال گیشه نیز قرار گرفت. از ویژگی‌های بارز این فیلم می توان به نگاه جدید فیلمساز به این نوع آثار اشاره کرد،  آثاری كه تا آن موقع هر چند نام فیلم پلیسی را با خود همراه داشتند اما تمركزشان بیشتر روی طرح معما و گفت‌وگوهای زیاد رازگونه و همچنین بهره برداری از هوش شخصیت اصلی در فرمی كاملاً اتو كشیده بوده، در حالی كه «ارتباط فرانسوی» بیشتر این قالبها را در هم می شكند و با استفاده از تحرك بالا در ضمن پرداختن به جزئیات و تعقیب وگریزهای حساب شده كه می تواند نفس را درسینه حبس نماید قصه خود را نیز به درستی پیش ببرد .

«ارتباط فرانسوی» كه توانست اسكار بهترین كارگردانی را نصیب "فردكین" كند، داستان كاراگاه "جیمی دویل" است كه آن را "جین هاكمن" به عنوان شخصیت اصلی بازی كرده است. بازی خوب "روی شایدر" در نقش "بادی" نیز توانست باعث شهرت او شود. "دویل و بادی" كاراگاهان اداره مبارزه با مواد مخدر پلیس نیویورك هستند كه با یافتن سرنخ هایی،  از انجام معاملات بزرگ مواد مخدر در آینده ای نزدیك با خبر می شوند. در ادامه تحقیقات، جیمی به "آلن" كه یك فرانسوی است می رسد. "آلن"  با استفاده از موقعیت فرد دیگری كه از كارگردانان فرانسوی است، خودرویی حامل مواد مخدر را با كشتی وارد آمریكا كرده است.

با آنكه جیمی در یافتن مواد مخدر و قاچاقچیان موفق است اما "آلن" كه نفر اول قاچاق مواد مخدر است از دست آنها می گریزد و به فرانسه می رود. كه در ادامه و در «ارتباط فرانسوی 2» "جیمی" با رفتن به آمریكا و همكاریِ پلیس فرانسه،  درنهایت در سكانسی بی نظیر "آلن" را مورد هدف قرار داده و از پای در می آورد.

«ارتباط فرانسوی» كه توانست اسكار بهترین كارگردانی را نصیب "فردكین" كند، داستان كاراگاه "جیمی دویل" است كه آن را "جین هاكمن" به عنوان شخصیت اصلی بازی كرده است. بازی خوب "روی شایدر" در نقش "بادی" نیز توانست باعث شهرت او شود.

فردکین توانست با این فیلم تحولی در زمینه فیلم های تفریحی پلیسی ایجاد کند و با قدرت بخشیدن به کاراکترسازی و توجه بیشتر به شخصیت ها و در عین حال کم کردن غلو حوادث پلیسی نوعی از سینمای تحلیلی پلیسی را به وجود آورد که در همان دهه مورد توجه فیلمسازان زیادی قرار گرفت. سری فیلم های هری کالاهان که دان سیگل خالق آنهاست نمونه ای از این توجه است که کلینت ایستوود را با نام هرذی خبیث ب سر زبان ها انداخت و نوعی جیمی دویل سرسخت و یکدنده دیگر را پدید آورد.

مهارت فردكین در به نمایش گذاشتن صحنه های تعقیب وگریز و جزئیات بازی و همچنین تحرك زیاد پلیس،  باعث آن می شود كه قالبهای قبلی فیلمهای پلیسی شكسته شود و نوع جدیدی از سینمای پلیسی پایه گذاری شود. پلیسِ پر تحرك با توان جسمی بالا نیز از دیگر تفاوتهای این فیلم نسبت به فیلم‌های قبل از خود است.

«ارتباط فرانسوی»  توانست موفقیتهای بسیاری را در جشنواره ها بدست آورد كه مهمترین آنها در اسکار 1972 است. جایزه بهترین بازیگر اصلی مرد (جین هکمن)، بهترین کارگردانی (ویلیام فردکین)، بهترین تدوین (جرالد بی. گرینبرگ)، بهترین فیلم (فیلیپ دی آنتونی) و بهترین فیلمنامه اقتباسی (ارنست تیدیمن) و نامزدی دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (روی شایدر) بهترین فیلمبرداری (اون رویزمن) و بهترین صدا (تئودور سودربرگ و کریستوفر نیومن) پنج اسکار و سه نامزدر این زمینه را برای فیلم به ارمغان آورد.

فروش بالای فیلم در آن سالها و توجه منتقدان آمریكایی را هم می توان به این موفقیتها افزود .

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : خبرگزاری سینمای ایران / علیرضا كمالپور

مطالب مرتبط:

نسیمی تازه و فرحبخش 

تعلیق و معما با این فیلم ها     

بعد از درخت زندگی