تبیان، دستیار زندگی
درآخرین ماههای سال میلادی تعداد فیلمهائی که به پرده می آیند روبه افزایش است وگاه بیست فیلم جدید در هفته اکران می شود که معمولا چندتائی با استقبال تماشاگران روبرو می شوند. اما هفتاد تا هشتاد درصد این فیلم ها با فروش بسیار پائینی روبرو شده وپس از دو سه هفته
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

« 9ماه کامل»؛ داستان پیچیده قاضی و قاتل


درآخرین ماههای سال میلادی تعداد فیلمهائی که به پرده می آیند روبه افزایش است وگاه بیست فیلم جدید در هفته اکران می شود که معمولا چندتائی با استقبال تماشاگران روبرو می شوند. اما هفتاد تا هشتاد درصد این فیلم ها با فروش بسیار پائینی روبرو شده وپس از دو سه هفته از پرده سینماها پایین می آیند.

9« ماه کامل»؛ داستان پیچیده قاضی و قاتل

از بین 23 فیلم اکران شده این هفته، فیلم فرانسوی «9 ماه کامل» ساخته  آلبردوپونتل است که توسط کمپانی وایلد بانچ پخش شده و در روز نخست فروش آن در پاریس 16067 تماشاگر داشته ودر صدر جدول پرفروش ها قراردارد.

یاد آوری کنیم که درشش ماه اخیر هیچ فیلم جدیدی از سینمای ایران دربین آثار به نمایش درآمده دیده نمی شود. اما تنها نام اصغر فرهادی،  با فیلم فرانسوی «گذشته» روی پرده ها خودنمائی کرد که برای کاندید شدن از سوی این کشور به آکادمی»سزار» معادل اسکار برای فیلمهای فرانسوی که در ماه فوریه آینده در پاریس برگزارمی شود معرفی خواهد شد.

داستان « 9 ماه کامل»:

شب تحویل سال میلادی است وهمه جا جشن گرفته اند از جمله در کاخ دادگستری پاریس. جمعیتی بسیار از وکلا، قاضیان و غیره تا دیرهنگام شب به مشغول شادی هستند. پلان سکانس اول فیلم با شکوه است، دربین حضار یک خانم قاضی (آریان فلدر) چهل ساله، مجرد که خیلی هم جدی است، دیده می شود. او اززندگی مجردی خود راضی است و همه وقتش را صرف کارش می کند. اما دراین شب، این خانم قاضی تحت تاثیر نوشیدنی های الکلی، با همان لباس قضاوت پیاده در نیمه های شب راهی خانه شان می شود. اما اتفاقی برای او رخ می دهد که بعدا فیلمساز انرا بما نشان میدهد.

درروزهای بعد وی را به سرکار خودش می بینیم – اودرحال گذراندن درجات عالی درزندگی اش است و قرار است به زودی یکی از مقامات شورای عالی قضاوت دادگستری پاریس شود، اما دیری نمی گذرد که متوجه می شود که باردار شده است! چون مدت هاست کاملا مجرد زندگی کرده بسیار تعجب می کند، نزد پزشک می رود، واو نیز بارداریش را تائید می کند. آریان فلدر به دنبال یافتن این راز بر می آید .

کارگردان این فیلم که قبلا کمدی های شیرینی ساخته است در این اثر نیز ترفند های طنز و از سوئی گروتسک را درهم می آمیزد. روش کار او را می توان با کارهای بلیک ادواردز، سینماگر امریکائی مقایسه کرد. اگرچه برخی مواقع شوخی هایش اغراق آمیز است اما دلچسب نیر هست!

در طی تحقیقاتش رفته رفته پدر بچه خودرا می یابد و او کسی نیست مگر یک مرد آدم شرور ی  که حالا به زندان افتاده. ..! خانم قاضی در شب نوئل که بی هوش به خانه می رفته، گرفتار این مرد شده بود... حالا بین سقط جنین بچه و یا نگهداری او و به دنیا آوردنش مانده است! درعین حال وقتی با پدر فرزندش آشنا و متوجه می شود که وی مسئول قتل کسی که او را به ان متهم میکنند نیست، درصدد دفاع از این مرد بر می آید و رابطه ای عاطفی بین آنها برقرار می شود...

عنوان فیلم که سازنده با آن بازی کرده است رجعتی است به زمانی که یک زن باردار باید برای به دنیا آوردن فرزندش صبر کند و از سوئی یک آدمی زندانی که به 9 ماه حبس محکوم شده است.

9« ماه کامل»؛ داستان پیچیده قاضی و قاتل

کارگردان این فیلم که قبلا کمدی های شیرینی ساخته است در این اثر نیز ترفند های طنز و از سوئی گروتسک را درهم می آمیزد. روش کار او را می توان با کارهای بلیک ادواردز، سینماگر امریکائی مقایسه کرد. اگرچه برخی مواقع شوخی هایش اغراق آمیز است اما دلچسب نیر هست!

در «9 ماه کامل» کارگردان ازتضاد موقیعیت و طبقه اجتماعی  برای ایجاد افه ها وصحنه های کمدی استفاده زیادی کرده است. بازیگران با مهارت هدایت شده اند و فیلمبرداری متحرک در خدمت تنش فیلم قرار گرفته است؛ این نشان از هوش کارگردان دارد. این فیلم در ژانر کمدی رومانتیک و تراژدی کمیک، بدون شک یکی از بهترین کمدی سالهای اخیر سینمای فرانسه است.

آلبر دوپونتل ، در 11 ژانویه 1964 بدنیا آمده و بعد از چهار سال تحصیل در رشته طبابت، ان را رها کرد و به رشته تئاتر روی آورد.  او از همان ابتدا در نمایش های کمدی به ایفای نقش پرداخت که دربین سالهای 86 تا 88 بود.

از سال 1990 به سینما آمد و به کارگردانی  پرداخت. او بیشتر در فیلمهای خودش هم بازی می کند. تاکنون شش فیلم را کارگردانی کرده و دربیش از بیست فیلم ایفای نقش نموده است. در این فیلم نیزنقش اول را بازی می کند.  درگفتگوئی که منتقد روزنامه لوموند با وی انجام داده اظهار داشته: «همیشه ترسم از این بوده که به چیزی محکوم شوم که آن کار را نکرده ام.». این موضوع در واقع تم اصلی فیلم»9 ماه کامل»  اورا تشکیل می دهد زیرا قهرمان اصلی به جرمی که انجام نداده است محکوم شده است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه بانی فیلم / محمد حقیقت