راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 4034
  • پنج شنبه 20/12/1388
  • تاريخ :

رفقای جان سخت

                                      چگونه جان سخت متولد شد؟

جان سخت

جان سخت را تقریبا کل عالم دیده اند؛ همان چند نفری هم که نمی دانستند قضیه از چه قرار است پریشب از طریق رسانه ملی فهمیدند.

بروس ویلیس با جان سخت به سینما آمد و یکی از گران ترین بازیگران اکشن دنیا شد، او وقتی در سریال( blin date (1987 درخشید مستقیم به سینما آمد و همان جا ماند و به تلویزیون باز نگشت. در دهه هشتاد میلادی وقتی قرار شد اولین قسمت جان سخت تولید بشود ( آن موقع هنوز کسی نمی دانست که قرار است قسمت های بعدی را بسازند) بروس ویلیس انتخاب شد تا بزند و بخورد و  قسر از معرکه در برود. درست مثل همنام شرقی اش بروس لی با این تفاوت که ویلیس یک آمریکایی به معنای اتم کلمه و داستان جان سخت هم یک داستان فول - آمریکایی است. دلیل فول-آمریکایی بودنش این است که از دل مشکلات اجتماعی آمریکا متولد شده.

 

جان سخت از دل این شرایط بیرون آمد؛ در شرایطی که مردان جنگ زده آمریکا همه رفیق باز شده بودند، زندگیشان به صورت مجردی برگزار می شد و خانواده های آمریکایی در حال فروپاشی بود

جان سخت

بعد از جنگ ویتنام محققان خبر دادند که آمار ازدواج یکسره در حال پایین آمدن است و جوان ها خیال تشکیل زندگی ندارند؛ بلکه حتی روابط معمول بین افراد ناهمجنس هم به شدت کم شده است و... جان سخت در این موقعیت به وجود آمد؛ در شرایطی که مردان جنگ زده آمریکا همه رفیق باز شده بودند و زندگیشان به صورت مجردی برگزار می شد و خانواده های آمریکایی در حال فروپاشی بود.

 

 برای اثبات این ادعا بد نیست فرمول تولید جان سخت را که در تمام قسمت ها تکرار می شود بررسی کنیم  :

 

از دهه هفتاد به بعد گونه ای از فیلم ها در غرب پدید آمد که به فیلم های دو رفیق مشهور بودند. در فیلم های دو رفیق ، دو مرد قدرتمند با خصوصیات متناقض (چاق و لاغر، سیاه و سفید، ماخوذ به حیا  وبی حیا، متمدن و اوباش و...) یک زوج مبارز را در فیلم تشکیل می دادند. این دو کاراکتر هر کدام انگار با هم پدر و پسر، سر و همسر و همه کس یکدیگر بودند و تمام زندگی یکدیگر را پر می کردند – همان چیزی که ما به آن می گوییم الواتی و رفیق بازی- در کنار این دو رفیق دو زن هم حضور داشت که در حاشیه بودند و همیشه عشق و علاقه کامل بین مردان در جریان بود.

 

 قصد ما بررسی پدیده ای به نام جان سخت است و پاسخ به این سوال که جان سخت برای برآورده کردن کدام نیاز تولید شد و آمریکای بدون جان سخت چگونه کشوری می شد

در تمام قسمت های جان سخت خانواده بروس ویلیس در آستانه ی از هم پاشیدن است و همسر و یا فرزندانش او را نمی پذیرند اما دردسرهایی که افراد شرور برای جان درست می کنند دامن خانواده او را هم می گیرد و در نهایت، مبارزه دو رفیق بر علیه شرارت، وضعیت خانوادگی جان را هم سامان می دهند – مثل همین جان سخت 4 که بعد از پیروزی بروس ویلیس بر هکر شرور، دخترش  با دوست پدر ازدواج می کند و به این ترتیب پیوند میان بروس ویلیس با دستیار جوانش محکم تر می شود.

جان سخت

بنابراین فیلم های دو رفیق نه تنها به طور مستقیم به بیننده دستور اخلاقی نمی دهند بلکه در طول فیلم بر این زندگی نیمه مجردی مهر تایید می زنند اما فیلم در پایان تمام این روابط مردانه را وسیله ای می داند برای تحکیم خانواده و حانواده را به عنوان تنها موضوع اصیل داستان معرفی می کند.

در پایان جان سخت 4 - دیده می شود که آن دلخوشی عمیق و رضایت کاملی که بروس ویلیس به آن می رسد، بهبود رابطه فرزندش با اوست. 

قاعده حکم می کرد که ابتدا خلاصه داستان را تعریف کنیم اما در این مطلب قصد ما بررسی پدیده ای به نام جان سخت است و پاسخ به این سوال که جان سخت برای برآورده کردن کدام نیاز تولید شد و آمریکای بدون جان سخت چگونه کشوری می شد؟

این فیلم پیش از آن که بازارش را به دست بیاورد و گیشه ها را منفجر کند در پاسخ به یک معضل اجتماعی طراحی و تولید شد. نویسندگان و بالاتر از آن برنامه ریزان سینمای آمریکا اهمیت خانواده را به عنوان محور توسعه پایدار دریافتند تا جان سخت متولد شود.

همان قدر که سینما  در آمریکا با فرهنگش رابطه ی نزدیک دارد، در کشور ما از فرهنگ خودی فاصله گرفته: نه فرهنگ ایرانی بر سینما تاثیری گذاشته و نه سینما وظیفه اصلاحی اش را در مقابل فرهنگ انجام می دهد. این در حالی است که حتی فیلم های عامه پسند کشورهای دیگر در جهت اصلاح رفتاری و ایجاد الگوی فرهنگی مناسب تلاش می کنند.   

در انتها به این فکر کنیم که در کشور ما چه معضلاتی وجود دارد و برنامه ریزان اجتماعی و سیاسی ما باید چگونه برای مقابله با این معضلات از ابزار رسانه استفاده کنند؟

پاسخ شما به این پرسش راه گفتگو  را برای آینده هموار می کند.

 


نویسنده: لقمان یدالهی - تبیان

 

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
حامد
این آقای بروس ویلیس آمریکایی نیست آلمانیه متولد ابرهاورزن آلمانه یه کم بیشتر دقت و تحقیق کنید .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 14/8/1389 - 0:18
doctor114
فیلم رسانه ای قدرتمند است ما هم باید بیشتر از آن در مورد اهداف اسلام و نظام استفاده کنیم .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 22/12/1388 - 15:56
مرتضی 22
من این نقد رو یه جای دیگه هم خوندم لطفا منبعش رو هم بفرمایید . تبیان که باید کپی رایت رو رعایت کنه دیگه
پاسخ تبیان : دوست عزیز، مطلبی که ملاحظه فرمودید به طور کامل توسط کارشناسان هنری تبیان نگاشته شده است. و جالب توجه است که این متن در سایت ها و بلاگ های مختلفی ، با ذکر و یا حذف منبع (تبیان) درج گردیده است.
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 22/12/1388 - 13:1
ناشناس
برنامه ریزای فرهنگی ما فقط توی مسائل سیاسی از رسانه ها استفاده مکنن و معضلات فرهنگی ما هیچ کاری براش نمی شه. سین دخت
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 21/12/1388 - 20:16
سعید جان بزرگی
خونواده تنها چیزیه که توی مملکت ما بهش توجه نمی شه مثلا فیلم به کجا چنین شتابان رو آدم روش نمی شه توی جمع خونواده نگاه کنه چون ارزشها و هنجارهای خونواده های ایرانیو در نظر نگرفتن
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 21/12/1388 - 20:11
ناشناس
خوب من برداشت های خودم را از فیلم کرده ام و اینطرح سوال های فیلم که شما کردید را که خودم در فیلم دیده ام
چیز جالبی نگفته اید که؟!
من می خواهم نظر شمارا در این رابطه بدانم و اینکه شما این جواب را بدهید ، اگر من بخواهم بگم که میشدمنتقد.. صرفا شرح فیلمنامه یک فیلم نمی شود نقد فیلم؟!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 21/12/1388 - 19:41
عارف
سینمای ایران را تحلیل کنید فیلمهای ما خیلی مشکل دارن قسمت زیادی از این فیلما از تلویزیون پخش نمی شن چون مشکل دارن
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 21/12/1388 - 19:3
lida_baby
اره نمیشه گول فیلمهای هالیود را خورد خیلی از فیلمهایشان در پس چهره اش ضد اسلام و ایران است من با اقای شمسیان موافقم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 21/12/1388 - 18:32
محمد شمسیان
به نظر من معمولا فیلمهای آمریکایی یکی یا 2نکته را به مخاطب خود القاء میکنند وبقیه آن سرگرمی است در این جان سخت4تبلیغ شیطان پرستی شد<وقتی جان خواست با دوست خود ارتباط بی سیمی از تریلی برقرار کند عدد موج را666اعلام کرد.والسلام
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 21/12/1388 - 0:42