تبیان، دستیار زندگی
برنامه «سینما پنج» كه چند ماهی است فیلم‌های تكراری را برای مخاطبان خود پخش می‌كند، یكشنبه این هفته سینمایی «دشمن ملت» را به روی آنتن می‌برد؛این فیلم سیاسی در اسفند ماه سال گذشته نیز از شبكه تهران پخش شده بود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به فیلم دشمن ملت

فیلم دشمن ملت

پخش فیلم‌های تكراری «سینما پنج» ادامه می‌یابد؟!

به انگیزه‌ی پخش مجدد فیلم «دشمن ملت»

برنامه «سینما پنج» كه چند ماهی است فیلم‌های تكراری را برای مخاطبان خود پخش می‌كند، یكشنبه این هفته سینمایی «دشمن ملت» را به روی آنتن می‌برد؛این فیلم سیاسی در اسفند ماه سال گذشته نیز از شبكه تهران پخش شده بود.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا، فیلم سینمایی «دشمن ملت» ( Enemy of state) به کارگردانی تونی اسکات در سال 1998ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا است كه در مدت زمان 132 دقیقه و حتی بیشتر (140 دقیقه) در سینماهای جهان به روی پرده رفته است.

** داستان فیلم

فیلمنامه «دشمن ملت» را دیوید ماركونی در ژانر درام، اكشن و دلهره به نگارش درآورده است. فیلم درباره یک شبکه جاسوسی به نام «اشلون» است که در سال 1947 توسط آمریکا و انگلیس ساخته شده است و می‌تواند تمام مکالمات تلفنی افراد را کنترل و در حریم خصوصی آن‌ها وارد شود؛ در این فیلم نشان داده می‌شود كه چگونه سازمان امنیت آمریکا، استفاده خود را در زمان جنگ سرد از این شبکه می‌برد.

فیلم سینمایی دشمن ملت 13 آبان ساعت 22:30 در قالب سینما پنج از شبکه تهران پخش می‌شود.

** درباره فیلم

«دشمن ملت» اثری سیاسی است كه به دلیل واضح بودن داستان فیلم و عدم به كاربردن دیالوگ بیش از حد، تماشای آن برای مخاطب عام نیز جذاب خواهد بود.

سازندگان فیلم، شعار «این دیگر سوءظن نیست، اگر آنان واقعاً در تعقیب تو باشند» را برای «دشمن ملت» انتخاب كرده‌اند كه خود مصداقی برای دلهره‌آور بودن این اثر است.

ساخته تونی اسكات در زمره‌ی آثاری قرار می‌گیرد كه در ایجاد تعلیق بسیار موفق عمل می‌كنند؛ تماشاگر «دشمن ملت» در تمام مدت در شك و تردید قرار دارد و نسبت به همه شخصیت‌های فیلم بدبین است.

قصه سینمایی «دشمن ملت» زاییده تخیل نویسنده و كارگردان فیلم است و در پاره‌ای موارد حتی واقعیت در آن تحریف شده است. بر این اساس اكران «دشمن ملت» بسیاری را در آن زمان نگران كرد و دولت برای برطرف ساختن برخی شبهات تلاش بسیاری به خرج داد.

** اكران در سینماها و حضور در جشنواره‌های جهانی

سینمایی «دشمن ملت» در جشنواره فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی (بی.ام.آی) شركت كرد و دو جایزه را از این جشنواره دریافت كرد. این فیلم در جایزه فیلم «بلك باستر» نیز شركت داده شد و جایزه بهترین بازی در یك فیلم اكشن را به خود اختصاص داد. جوایز فیلم «باگی» و «پرده طلایی» آلمان، انجمن فیلم‌های سیاسی آمریكا و جایزه فیلم منتخب نوجوانان از دیگر رویدادهای هنری است كه «دشمن ملت» در آن‌ها حضوری موفق داشته است.

این فیلم با بودجه‌ای 90 میلیون دلاری ساخته شد و برای نخستین بار 20 نوامبر 1998 در سینماهای آمریكا اكران شد.

** درباره كارگردان فیلم

تونى اسكات یكى از كارگردانان مجرب سینما و تلویزیون آمریكا است كه در زمینه بازیگرى، فیلمنامه‌نویسى و تهیه‌كنندگى نیز از تجارب فراوانی برخوردار است. او فیلم‌هاى سینمایى بسیارى را در كارنامه كارگردانى خویش ثبت كرده كه از آن جمله مى‌توان به «شیطان را بكوب»، «مردى در آتش»، «دومینو» و چندین مجموعه تلویزیونى از جمله «شمشیرها» و «پناهگاه» اشاره كرد.

اسكات 21 ژوئن 1944 در انگلیس متولد شد. او در سال 1969 نخستین فیلمش با نام «خاطرات دوست‌داشتنی» را كارگردانی كرد و پس از آن 24 فیلم دیگر را ساخت كه «دشمن ملت» دوازدهمین فیلم وی محسوب می‌شود.

تونی اسكات دارنده نخستین جایزه تلویزیونی «امی» است و به جز این جایزه، دو جایزه دیگر را هم دریافت كرده و 5 بار هم نامزد دریافت جایزه شده است.

** بازیگران فیلم

ویل اسمیت، جین هاكمن، جان ویت، لیزا بونه، رجینا كینگ، استوارت ویلسون و لورن دین از جمله بازیگران این فیلم هستند.

** پخش از تلویزیون

سینمایی «دشمن ملت» یكشنبه (13 آبان ماه) ساعت 22 از شبكه تهران پخش شد ؛ تكرار این فیلم پنجشنبه ساعت 3 بامداد خواهد بود.

منبع : ایسنا