تبیان، دستیار زندگی
داستان درباره علی راننده آژانسی است که از درگیر شدن با هر ماجرایی دوری می‌کند. سیما، همکلاس قدیمی، هنوز تلاش می‌کند دوستی سال‌های دور را زنده کند و او را از انزوا درآورد. در میان مسافرهای ثابت علی، زن جوانی است که اتفاقاتی در طول راه، آن‌ها را به هم نزد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چیزهایی هست که نمی دانی !

علی مصفا

قصه "چیزهایی هست که نمی‌دانی" برای مخاطب جذاب است

کارگردان فیلم سینمایی "چیزهایی هست که نمی‌دانی" با اشاره به ساختار غیر کلاسیک فیلمنامه، قصه و فضای آن را برای مخاطب جذاب دانست.

فردین صاحب‌زمانی کارگردان "چیزهایی هست که نمی‌دانی" درباره تم اصلی این فیلم و شکل گیری آن به خبرنگار مهر گفت: ایده اولیه این فیلم متعلق به جمشید آهنگرانی بود که قرار بود من و پیام یزدانی نگارش آن را برعهده بگیریم. ولی در زمان نوشتن فیلمنامه همه چیز تغییر کرد و ما فقط از شخصیت اصلی آن طرح که راننده آژانس بود استفاده کردیم.

وی افزود: این قصه جدید برای آهنگرانی جذاب نبود و در نتیجه فیلمنامه متعلق به من و یزدانی شد. من حدود شش سال با متن این فیلم درگیر بودم. خوشبختانه فیلمنامه توسط منیژه حکمت به عنوان تهیه‌کننده فیلم مورد توجه قرار گرفت و تولید آن را آغاز کردیم.

این کارگردان جوان سینما در ارتباط با انتخاب بازیگران در زمان نگارش فیلمنامه گفت: از همان ابتدای نوشتن متن من به حضور علی مصفا، لیلا حاتمی و مهتاب کرامتی فکر می‌کردم. معتقد بودم این بازیگران توانایی لازم را برای بازی در این نقش‌ها دارند و می‌توانند بیشتر به شخصیت پردازی فیلم کمک کنند.

داستان آن درباره علی راننده آژانسی است که از درگیر شدن با هر ماجرایی دوری می‌کند. سیما، همکلاس قدیمی، هنوز تلاش می‌کند دوستی سال‌های دور را زنده کند و او را از انزوا درآورد. در میان مسافرهای ثابت علی، زن جوانی است که اتفاقاتی در طول راه، آن‌ها را به هم نزدیک می‌کند

وی درباره تعدد کاراکترها در فیلم "چیزهایی هست که نمی دانی" عنوان کرد: شخصیت اصلی داستان ما (علی مصفا) یک راننده آژانس است که به واسطه شغلش در روز با افراد مختلفی روبرو می شود. ما در این فیلم جدا از سه شخصیت اصلی، 20 نقش فرعی مهم داریم. که سعی کردم برای انتخاب آنها از بازیگران تئاتر استفاده کنم.

صاحب‌زمانی با اشاره به قصه های فرعی این فیلم، افزود: ممکن است این فیلم از تعدد شخصیت برخودار باشد اما سعی کردیم این خط های فرعی به تنه اصلی داستان ضربه‌ای وارد نکند. از سه شخصیت اصلی حاتمی، کرامتی و مصفا نیز شناسنامه‌ محدودی در طول فیلم ارائه می‌شود.

وی درباره شیوه فیلمبرداری و نورپردازی "چیزهایی هست که نمی‌دانی" گفت: این کار به عهده هومن بهمنش بود. ما در این فیلم از دوربین red استفاده کردیم. بیشتر صحنه‌ها زیر باران و در ماشین است و لوکیشن داخلی به نسبت فیلم‌های دیگر کمتر داریم. بیشتر سکانس‌ها خیابانی و در شب گرفته شده است.

این کارگردان سینما افزود: چون حدود 50 درصد از این فیلم در شب و ماشین فیلمبرداری می‌شد با بهمنش به این نتیجه رسیدیم که نورپردازی‌ها زیاد رئال نباشد، تا مخاطب از تاریکی زیاد خسته نشود، هومن بهمنش طراحی بسیار خوبی برای نورپردازی ارائه کرد.

وی درباره ساختار فیلم عنوان کرد: ساختار "چیزهایی هست که نمی‌دانی" غیر کلاسیک است و فکر می‌کنم هر قصه اگر به خوبی تعریف شود با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. فکر می‌کنم این فیلم جنس متفاوتی دارد و از نتیجه آن راضی هستم.

صاحب‌زمانی در پایان تاکید کرد: سه بازیگر اصلی فیلم بازی‌های درخشان و متفاوت ارائه کردند و قطعا مخاطب با جنس تازه‌ای از بازی‌های این بازیگران روبرو می‌شود. تدوین "چیزهایی هست که نمی‌دانی" را تمام کرده‌ام و به تازگی صداگذاری فیلم را آغاز کرده‌ام. با پایان مراحل فنی فیلم برای نمایش در جشنواره فیلم فجر روی پرده می‌رود.

"چیزهایی هست که نمی‌دانی" توسط منیژه حکمت با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند تجربی تهیه‌ شده و داستان آن درباره علی راننده آژانسی است که از درگیر شدن با هر ماجرایی دوری می‌کند. سیما، همکلاس قدیمی، هنوز تلاش می‌کند دوستی سال‌های دور را زنده کند و او را از انزوا درآورد. در میان مسافرهای ثابت علی، زن جوانی است که اتفاقاتی در طول راه، آن‌ها را به هم نزدیک می‌کند.

عوامل این فیلم عبارتند از نویسندگان فیلمنامه: فردین صاحب‌زمانی، پیام یزدانیان، مدیر فیلمبرداری: هومن بهمنش، مدیر تولید: جعفر عروجی، صدابردار: احمد اردلان، طراح صحنه و لباس: کامیاب امین عشایری، طراح چهره پردازی: فاطمه کمالی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: بهروز شعیبی، عکس: بهادر نعمتی، از دیگر بازیگران می‌توان به مهدی بجستانی، مریم کاظمی، حسام نورانی، نسیم امیرخسرو، مهدی آگاهی، مونا مستوفی، امیرعلی مالکی و... اشاره کرد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی