تبیان، دستیار زندگی
حسن علیکرمی منتقد سینما، فیلم یک گزارش واقعی ساخته داریوش فرهنگ را یک فیلم متوسط خواند و گفت: نقطه ضعف هایی در این فیلم وجود دارد که آن را از سطح یک فیلم خوب به فیلمی متوسط تنزل می دهد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک گزارش واقعی فیلمی متوسط است

کامبیز دیرباز

"حسن علیکرمی" منتقد سینما، فیلم "یک گزارش واقعی" ساخته "داریوش فرهنگ" را یک فیلم متوسط خواند و گفت: نقطه ضعف هایی در این فیلم وجود دارد که آن را از سطح یک فیلم خوب به فیلمی متوسط تنزل می دهد.

به گزارش ایرنا، "حسن علیکرمی" با بیان مطلب فوق افزود: فیلم جدید داریوش فرهنگ، اگرچه نوعی نگاه به تاریخ انقلاب اسلامی است، اما در این فیلم نقاط ضعفی وجود دارد که کیفیت آن را به شدت کاهش می دهد.

علیکرمی ادامه داد: برخی از بخش های این فیلم اغراق آمیز ساخته شده است و به حدی نمایشی ساخته شده است که بیننده را از خود طرد می کند.

وی خاطرنشان کرد: در طراحی صحنه "یک گزارش واقعی" و نورپردازی ها نوعی خلاصه پردازی نیز صورت گرفته است.

این منتقد سینما با تاکید بر اولویت پرداختن به موضوع این فیلم گفت: داریوش فرهنگ در این فیلم به تاریخ انقلاب اسلامی و شهدا پرداخته است و این نوع نگاه به تاریخ انقلاب اسلامی کم انجام شده است و کارگردانان کشورمان باید بیشتر به این نوع ساخته ها بپردازند.

علیکرمی با بیان اینکه این فیلم می تواند جوانان را به خود جذب کند، افزود: نا آشنابودن بیننده جوان با صحنه هایی از فیلم که تاکنون با آنها مواجه نشده می تواند بینندگان جوان را به خود جذب کند.

فیلم جدید داریوش فرهنگ، اگرچه نوعی نگاه به تاریخ انقلاب اسلامی است، اما در این فیلم نقاط ضعفی وجود دارد که کیفیت آن را به شدت کاهش می دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: البته این فیلم نقاط مثبت هم دارد، بعنوان مثال در این فیلم به شخصیت فردی که در کمیته انقلاب اسلامی وجود دارد کلیشه ای نگاه نشده است و یا اینکه در صحنه هایی که مربوط به نظامیان در زمان پیش از انقلاب اسلامی است نیز نگاه کلیشه ای صورت نگرفته است. همچنین بازی های انجام شده در این فیلم از سوی بازیگران روان است.

علیکرمی در پایان سخنان خود گفت: داریوش فرهنگ بخش پایانی فیلم خود را به صورت نمایشی به پایان برده و پایان بندی تئاترگونه را برای آن به تصویر کشیده است.

«یک گزارش واقعی» وقایع نگاری سه سال از زندگی دو رفیق قدیمی است که به دور از انتظار، رو در روی هم قرار می گیرند و در خلاصه داستان آن آمده است: «دوست زنده مانده ام! ،گمشده ای درکار نیست! گمشده، خود ماییم!»

کامبیز دیرباز، مهرداد ضیایی، کوروش سلیمانی، گلاره عباسی و رحیم نوروزی بازیگران این فیلم هستند و جمشید مشایخی و داریوش فرهنگ هم در این فیلم حضور دارند.

داریوش فرهنگ در این فیلم به تاریخ انقلاب اسلامی و شهدا پرداخته است و این نوع نگاه به تاریخ انقلاب اسلامی کم انجام شده است و کارگردانان کشورمان باید بیشتر به این نوع ساخته ها بپردازند.

عوامل «یک گزارش واقعی» عبارتند از:

نویسنده: سعید شاهسواری، تهیه کننده: منوچهرشاهسواری، کارگردان: داریوش فرهنگ، مدیرفیلمبرداری: مرتضی پورصمدی، صدابردار: ناصر شکوهی نیا، طراح صحنه ولباس : فاضل ژیان، طراح گریم: الهام صالحی، موسیقی: کیوان جهانشاهی، تدوین: سعید شاهسواری، مدیر تولید: محمدحسین شهباززاده، برنامه ریز و دستیاراول کارگردان: علیرضا بزدوده، گروه کارگردانی: مهدی میرزاییان- مونا پیرایش(منشی صحنه) گروه فیلمبرداری: محمود حیدری(دستیاراول)- علی اکبر یعقوبی- میلاد طینت فام- علی رنجبر- مرتضی قاسمی- کیوان مدنی، دستیار صدا : محمدکیان ارثی، مجریان گریم: حجت بابایی(دستیار اول)- احسان رشیدی- لیلا چلندری، دستیاران صحنه : جعفرمحمدشاهی(دستیار اول)- علیرضا آرایش- پیام عزیزخانی،دستیاران لباس: فریما دولت آبادی(دستیار اول)- حمید زیادی، عکاس : مهدی دل خواسته، فیلم پشت صحنه:طوفان نهان قدرتی، روابط عمومی: علی ظهوری راد، گروه تدارکات : وحید مشاری(مدیر تدارکات)- علیرضا حق شناس- رسول حسینی- حمیدرضا سرپیران،خدمات: حسنقلی کارگر- حسن پیرهادی، حمل ونقل : هراچیک استپانیان- علی تاتلاری- ایرج جهانگیرزاده- مسعود قاسمی- ارسلان حسینی.

بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر از روز چهارم بهمن ماه 1388 تا پانزدهم بهمن ماه در سالن همایش های برج میلاد ادامه دارد.

تنظیم برای تبیان : مسعودعجمی