تبیان، دستیار زندگی
در گذشته بچه‌ها در مقابل بزرگترها صحبت نمی‌کردند و حریم‌ها حفظ می‌شد، اما الان مانند گذشته نیست. به همین دلیل تصمیم گرفتیم سنت‌های در حال فراموشی را یادآوری کنیم. در به کجا چنین شتابان به لقمه حلال و حرام پرداختیم. این اعتقاد قلبی من است. شعار نمی‌دهم، ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنت های فراموش شده زندگی

بابک حمیدیان

"به کجا چنین شتابان" سنت‌های فراموش‌شده زندگی را یادآوری می‌کند

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی "به کجا چنین شتابان" با اظهار رضایت از پخش سه روز در هفته آن، یکی از دلایل تولید این پروژه را یادآوری سنت‌های فراموش‌شده در خانواده‌ها ذکر کرد.

حسن شکوهی درباره تولید مجموعه "به کجا چنین شتابان" به خبرنگار مهر گفت: مسلماً همه قصه‌های آثار نمایشی غیر تکراری نیست، اما آنچه اهمیت دارد زاویه نگاه به یک قصه تکراری است. گرچه قصه "به کجا چنین شتابان" معمولی است، اما سعی کردیم با پرداختن به جزئیات زندگی، سنت‌های فراموش شده در خانواده‌ها از جمله احترام زیاد به پدر و مادر را یادآوری کنیم.

وی ادامه داد: در گذشته بچه‌ها در مقابل بزرگترها صحبت نمی‌کردند و حریم‌ها حفظ می‌شد، اما الان مانند گذشته نیست. به همین دلیل تصمیم گرفتیم سنت‌های در حال فراموشی را یادآوری کنیم. در "به کجا چنین شتابان" به لقمه حلال و حرام پرداختیم. این اعتقاد قلبی من است. شعار نمی‌دهم، اما معتقدم اگر کسی لقمه حرام به خانه ببرد در آینده نتیجه کار خود را می‌بیند.

وی درباره کشدار بودن برخی صحنه‌ها گفت: اتفاقاً این سئوال را خیلی‌ها از من پرسیدند، اما دلیل آقای زندباف تدوینگر پروژه خیلی قانع‌کننده است. وقتی ما "به کجا چنین شتابان" را می‌بینیم، احساس می‌کنیم برخی صحنه‌هایی که یونس در آن حضور دارد، مثل کافی‌شاپ، یا نقشه‌ کشیدن زمین و... خیلی کشدار است، اما از دید یونس کاملاً طبیعی است.

شکوهی ادامه داد: یونس در یک محیط بسته زندگی کرده و وقتی به او میدان داده می‌شود، مسلماً فضای جدید برای او تازگی و جذابیت دارد و با تامل به همه چیز نگاه می‌کند. وقتی این طور نگاه کنیم، متوجه می‌شویم صحنه‌ها خیلی هم کش‌دار نیست و ایرادی بر آن وارد نیست.

وی درباره پوشش نگین صدق گویا که در ممیزی تلویزیون حذف می‌شود اما در این مجموعه چنین نشده گفت: برای نشان دادن ناهنجاری‌ها مشکلی نیست پوشش شخصیت‌های بد را بد نشان دهیم، چون باید مخاطب ما متوجه مشکلات بشود. وظیفه فیلمساز این است که نمونه‌های مختلف هنجارها و ناهنجارها را نشان بدهد تا مخاطب خودش حق انتخاب داشته باشد.

در گذشته بچه‌ها در مقابل بزرگترها صحبت نمی‌کردند و حریم‌ها حفظ می‌شد، اما الان مانند گذشته نیست. به همین دلیل تصمیم گرفتیم سنت‌های در حال فراموشی را یادآوری کنیم. در "به کجا چنین شتابان" به لقمه حلال و حرام پرداختیم. این اعتقاد قلبی من است. شعار نمی‌دهم، اما معتقدم اگر کسی لقمه حرام به خانه ببرد در آینده نتیجه کار خود را می‌بیند.

این تهیه‌کننده درباره دیالوگ‌های شعاری مجموعه از جمله 20 دقیقه شعر خواندن یکی از شخصیت‌ها گفت: این مسئله سلیقه‌ای است، ممکن است فرد دیگری که مجموعه را نگاه می‌کند، بگوید دیالوگ‌هایش خوب است و اصلاً شعاری نیست. مثلاً شما از صدای شجریان خیلی لذت می‌برید، اما یک نفر دیگر صدای او را دوست ندارد، در حالی که او استاد بزرگی است.

شکوهی خاطرنشان ساخت: معتقد نیستم دیالوگ‌های مجموعه شعاری است، چون سعی کرده‌ایم متناسب با سلایق مخاطبان باشد. به هر حال جلب نظر مخاطبان میلیونی تلویزیون ساده نیست اما همه گروه تلاش خود را کردند. آشنایی من و طالبی به سال‌های دور برمی‌گردد و خوشحالم که او همکاری با ما را پذیرفت.

این تهیه‌کننده درباره به تعویق افتادن زمان پخش مجموعه که قرار بود ماه رمضان باشد گفت: وقتی مسئولان شبکه کیفیت کار را دیدند، علاقمند به پخش آن در ماه رمضان بودند، اما با سفری که برای آقای طالبی پیش آمد، نتوانستیم آن را برای پخش برسانیم. مسلماً پخش شبانه مجموعه بهتر بود، چون مخاطبان بیشتر با آن ارتباط برقرار می‌کنند، اما یک شب در میان هم خوب است.

شکوهی درباره انتخاب بازیگران گفت: خوشبختانه در سینمای ایران فرد بدنامی نیستم و توانستیم بازیگران مد نظرمان را جذب کنیم. بابک حمیدیان بازی خوبی داشته و درخشیده است. بازیگران دیگر مثل رضا رویگری، علی عمرانی، آهو خردمند و... هم خیلی خوب بازی کردند. البته برای نقش رویگری با زنده‌یاد خسرو شکیبایی صحبت هم کرده بودیم، اما عمر او به دنیا نبود.

مجموعه "به کجا چنین شتابان" روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه از شبکه تهران پخش می‌شود و داستان زندگی جوانی را به تصویر می‌کشد که می‌خواهد یکشبه ره صد ساله برود. فریبا متخصص، پرستو گلستانی، بهروز بقایی، فریدون محرابی، محمدرضا قدیریان، ساعد هدایتی، علی کاظمی و شکوهی دیگر بازیگران این مجموعه 42 قسمتی هستند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی