تبیان، دستیار زندگی
رمضان امسال نقطه تقارن جالبی است در اخبار متفاوت و متنوع تولیدات مذهبی سینما و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران. اخباری امیدبخش که از پویایی این ژانر (تولیدات تاریخی – مذهبی) و افق‌های گسترده پیش روی آن خبر می‌دهد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینمای مذهبی ایران در ماه مبارک رمضان


رمضان امسال نقطه تقارن جالبی است در اخبار متفاوت و متنوع تولیدات مذهبی سینما و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران. اخباری امیدبخش که از پویایی این ژانر (تولیدات تاریخی – مذهبی) و افق‌های گسترده پیش روی آن خبر می‌دهد .


سینمای مذهبی ایران در ماه مبارک رمضان

رمضان امسال نقطه تقارن جالبی است در اخبار متفاوت و متنوع تولیدات مذهبی سینما و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران. اخباری امیدبخش که از پویایی این ژانر (تولیدات تاریخی – مذهبی) و افق‌های گسترده پیش روی آن خبر می‌دهد و دلالت بر آن دارد که سینمای ایران با کسب تجارب فنی و اخذ دستاوردهای تکنیکی به جایگاهی رسیده که می‌توان انتظاراتی فراتر از ساخت فیلم‌های مذهبی با هدف مخاطب داخلی از آن داشت و به ظرفیت‌های تازه‌ای اندیشید که این زیرساخت‌ها در اختیار ترویج و صدور آرمان‌های انقلاب اسلامی قرار می‌دهند.

فیلم سینمایی «یوسف پیامبر» ساخته فرج‌الله سلحشور که این روزها اکران ویژه ماه رمضان را مزین کرده در حالی به نمایش درمی‌آید که به گفته کارگردانش به دلیل نمایش پراکنده تک سانس و همزمانی با تکرار سریال اصلی در دو شبکه تلویزیونی نمی‌تواند ملاکی برای استقبال یا عدم استقبال تماشاگران از فیلم‌های مذهبی به شمار رود.

«پروانگی» ساخته قاسم جعفری دیگر فیلم دینی است که آن هم در قالب طرح ویژه ماه رمضان بر پرده رفته است. پروانگی التقاطی از چند گرایش مضمونی است که در ساختاری نامتوازن گرد آمده و می‌کوشد نفی ایدئولوژی چپ و دشنام به نویسندگان ایرانی و تمسخر روشنفکران معارض با جمهوری اسلامی را یکجا و در کنار مقوله بازگشت به خویشتن و فلسفه حج در باور شیعه و تبلیغ ظرفیت‌های انسان‌ساز اسلام مطرح کند.

پروانگی التقاطی از چند گرایش مضمونی است که در ساختاری نامتوازن گرد آمده و می‌کوشد نفی ایدئولوژی چپ و دشنام به نویسندگان ایرانی و تمسخر روشنفکران معارض با جمهوری اسلامی را یکجا و در کنار مقوله بازگشت به خویشتن و فلسفه حج در باور شیعه و تبلیغ ظرفیت‌های انسان‌ساز اسلام مطرح کند.

زبانی که جعفری برای روایت این مضامین متعدد برگزیده چندان سینمایی نیست و فیلم برای جذب و برقراری ارتباط با تماشاگران، فقط به جاذبه بازیگر اولش تکیه دارد. پروانگی به عنوان یک اثر سینمایی ضعیف‌تر از آن است که نمونه‌ای از سینمای مذهبی ایران تلقی شود. از طرف دیگر علاقه‌مندان سینمای ایران در این ماه با دو خبر مهم مرتبط با سینمای دینی مواجه شدند. اول پایان فیلمبرداری «روز رستاخیز» حماسه عظیم سینمایی احمدرضا درویش در روایت واقعه عاشورا است.

سینمای مذهبی ایران در ماه مبارک رمضان

درویش که متخصص به سامان رساندن پروداکشن‌های عظیم است طی چندسال اخیر این پروژه را در سکوت کامل خبری جلوی دوربین برده و با سابقه‌ای که در ساخت فیلم‌های عظیم خوش ساخت دارد، این نوید را می‌دهد که سال ‌آینده یکی از مهمترین دستاوردهای فرهنگی پس از انقلاب در قالب تجسم سینمای حماسه عاشورا بر پرده رود. اما خبر دوم، اتمام پیش تولید گسترده فیلم تازه مجید مجیدی است و قرار است که از ابتدای پائیز، گسترده‌ترین تولید تاریخ سینمای ایران که از حالا جزو عظیم‌ترین و پرخرج‌ترین پروژه‌های سینمایی آسیا به شمار می‌رود آغاز شود. «پیامبر» که روایت سینمایی مجیدی از زندگی رسول گرانقدر اسلام خواهد بود از طریق مشارکت بخش بزرگی از استعدادهای سینمای کشور با تعدادی از بزرگترین تکنسین‌های سینمای جهان به سامان خواهد رسید و باز هم براساس تجارب قبلی مجید مجیدی انتظار می‌رود که حاصل کار به دستاورد فرهنگی بزرگی نه فقط در سینمای ایران که در تمام کشورهای اسلامی و کل جهان بینجامد. تجلی بلوغ سینمای مذهبی ایران را از برکات ماه نزول قرآن دانسته و بروز آن را ارج می‌نهیم.

بخش سینما  وتلویزیون تبیان


منبع:ایران/ عرشیا صالحی