مونه و رکورد حراج
شعبه لندن حراجی «ساتبی» روز دوشنبه نقاشی «نیلوفرهای آبی» از مجموعههای ماندگار کلود مونه، هنرمند برجسته فرانسوی را به قیمت 54 میلیون دلار چوب حراج زد و رکورد دومین اثر گرانقیمت مونه در این حراجی را به ثبت رساند.
این اثر هنری در سال 1906 توسط استاد امپرسیونیست فرانسه کشیده شده است.
«نیلوفرهای آبی» زمانی متعلق به یک دلال هنری اهل فرانسه بود و در موزهها و گالریهای مهم جهان از جمله موزه هنرهای مدرن نیویورک و موزهی ملی هنرهای مدرن پاریس به نمایش درآمده است.
مجموعه «برکه نیلوفرهای آبی» مونه همچنان رکورددار گرانقیمتترین نقاشی این هنرمند است. این اثر در سال 2008 به قیمت 80 میلیون و 300 هزار دلار در «کریستی» لندن خریداری شد.
مجموعه «نیلوفرهای آبی» که مونه دهههای پایانی عمرش را برای خلق آن صرف کرد، شامل 250 نقاشی رنگ و روغن میشود و از شهرت جهانی برخوردار است.
این نقاشیها تاثیر بهسزایی در تکامل هنر مدرن داشتهاند و شاهکار استاد سبک امپرسیونیسم فرانسه به حساب میآیند.
«نیلوفرهای آبی» که در برکه باغی متعلق به«کلود مونه» رشد یافته بودند، برای 11 سال حرفه هنری این نقاش معروف را به خود اختصاص داده بودند.
وی تا زمان مرگاش در سال 1926، از هیچ مدل دیگری به غیر از نیلوفرهای باغاش استفاده نکرد و در این مدت 41 تابلو از این گلها کشید.
پس از درگذشت او، 22 تابلو از این آثار امپرسیونیستی به عنوان هدیه به مردم فرانسه به موزه «نارنجستان» اهدا شد و باقی این نقاشیها در استودیوی خصوصی او باقی ماند تا اینکه پسرش در دهه 1950 آنها به فروش رسانید.
یکی از موزههای خریدار «نیلوفرهای آبی» موزه «نلسون» بود. بخش سمت راست این نقاشی سهتکه در دست موزه «نلسون» بود، بخش وسطی آن توسط موزه هنری «سن لوییز» خریداری شد و موزه «کلولند» بخش سمت چپ آن را خرید.
اصطلاح امپرسیونیسم از یکی از نقاشیهای او با عنوان «امپرسیون» نشات گرفته است. وی از سال 1914 به بعد در دورهای طولانی به کشیدن چنین تابلوهایی پرداخت.
در 1921 مجموعهای از کارهایش مورد قبول دولت واقع گردید و موزه «نارنجستان» پاریس برای نگهداری آنها بازسازی شد.
مونه مهمترین نماینده امپرسیونیسم به شمار میرود. آثار زیادی از وی به جای مانده است و در بسیاری از نگارخانههای مهم دنیا از آنها نگهداری میشود.
كلود مونه (Claude Monet) موسوم به اسكار كلود مونه یا كلود اسكارمونه بنیانگذار سبك امپرسیونیسم در عرصه نقاشی بود.
مونه در 14 نوامبر 1840 در پاریس پا به عرصه وجود گذاشت. در سال 1845 به همراه خانوادهاش به بندر لوهاور رفت و در سال 1851 به رغم خواسته پدر كه میخواست كلود نیز مانند سایر افراد خانواده مغازهایی بزند و در آن به كار مشغول شود، او به دبیرستان هنر لوهاور رفت.او در ابتدا با ذغال تصاویری میكشید وآنها را به قیمت 10 یا 20 فرانك میفروخت. اولین معلم او در زمینه نقاشی ژاك فرانسوا اوشار از شاگردان نقاش معروف ژاك لویی داوید بود. تا سال 7-1856 تحول خاصی در مونه ایجاد نشد، در این سال نقاشی به نام "اوژن بودن" الهام بخش او شد و نقاشی رنگ و روغن را به مونه آموخت.بودن همچنین تكنیكهای نقاشی در فضای باز را به مونه آموخت.
مونه اما پس از رفتن به پاریس به لوور رفت و در آنجا نقاشانی را مشاهده كرد كه از آثار استادان قدیمی كپیه برداری میكردند.مونه سالها در پاریس ماند و در این زمان دوستان زیادی پیدا كرد كه یكی از آنان ادوارد مانه بود.چندی بعد به پیاده نظام در الجزایر پیوست و دوسال را در آنجا خدمت كرد.مونه پس از بازگشت از الجزایر به شدت نسبت به آموزههای قدیمی نقاشی احساس سرخورگی كرد، درنتیجه به همراه دوستان نقاشی نظیر پیر اگوست رنوار ، فردریك بازیل و آلفرد سیسلی دست به تاسیس سبك جدیدی در زمینه هنر نقاشی زد. از مشخصههای این سبك نقاشی كه در فضای باز ترسیم میشود، نشان دادن تاثیر امواج نور خورشید بر طبیعت، استفاده از رنگهای شكسته و كشیدن سریع قلم مو بر بوم است.این سبك چندی بعد امپرسیونیسم نام گرفت.
مجموعه «برکه نیلوفرهای آبی» مونه همچنان رکورددار گرانقیمتترین نقاشی این هنرمند است. این اثر در سال 2008 به قیمت 80 میلیون و 300 هزار دلار در «کریستی» لندن خریداری شد.
مونه در زمان جنگ فرانسه و پروس(منطقهای كه در سال 1871 در كنار سایر ایالات آلمانی زبان كشور آلمان را تشكیل داد) به انگلستان پناهنده شد. او در آن زمان به مطالعه بر آثار جان كنستابل و جوزف مالورد ویلیام ترنر پرداخت. این دو نقاش برجسته انگلیسی كه در زمینه ترسیم مناظر تخصص داشتند.تاثیر به سزایی بر نوآورییهایی كه مونه در زمینه رنگ نقاشی پدید آورد، گذاشتند.
مونه در سال 1872 یا 1873 نقاشی امپرسیون، طلوع خورشید را ترسیم كرد.این نقاشی نمایی بود از منظره بندر لوهاور.از نام همین نقاشی بود كه لویی لروی منتقد آثار نقاشی نام امپزسیونیسم را ابداع كرد نامی كه بعدها امپرسیونیستها آن را به خود نسبت دادند.مونه در سال 1977 یكی از آثار بدیع خود را به نام ایستگاه ترن سن لازار پدید آورد.
مونه در سالهای 1880 و 1890 به ترسیم تعدادی از استادانه ترین نقاشیهای خود پرداخت. در این نقاشیها عنصر نور و شرایط آب و هوایی بیش از سایر عناصر جلوه میكنند.
مونه با تكیه بر این عناصر آثار زیبایی نظیر كیلیسای جامع روئن ساختمانهای پارلمان ، صبحهای سن و نیلوفرهای آبی را خلق كرد.مونه به ترسیم آثاری از طبیعت محل سكونتش در ژیورنی علاقه داشت.او در ژیونی كه بیش از چهار دهه از عمر خود را در آن منطقه گذراند، از نیلوفرهای آبی واقع در بركه روبروی منزل محل سكونتش آثار بدیعی را خلق كرد.او همچنین از پلی كه در باغش در ژیورنی واقع بود چندین تابلوی نقاشی كشید و از كنارههای زیبای رود سن نیز آثار زیبایی ترسیم كرد.
مونه سرانجام پس از سپری كردن عمری پر فراز ونشیب در 5 دسامبر 1926 بر اثر ابلا به سرطان ریه درگذشت و در یك مراسن ساده در قبرستان كلیسای ژیورنی به خاك سپرده شد.ژرژ كلمانسو از نخست وزیران سابق فرانسه و سیاستمدار مشهور دوران جنگ جهانی اول كه از دوستان مونه محسوب میشد، در مراسم تشییع جنازه وی حضور یافت.
فراوری: سمیه رمضان ماهی
بخش هنری تبیان
منابع:
ایسنا به نقل از بانكوك پست
همشهری آنلاین
کومه