تبیان، دستیار زندگی
محمود زنده رودی که با نام (زنده) فعالیت می‌کند، ۸ تابلو را که براساس منظومه هفت پیکر نظامی خلق کرده است را به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا کرد و این آثار در لابی موزه دهنرهای معاصر تهران رونمایی شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش هفت پیکر از زنده رودی


محمود زنده رودی که با نام (زنده) فعالیت می‌کند، 8 تابلو را که براساس منظومه هفت پیکر نظامی خلق کرده است را به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا کرد و این آثار در لابی موزه دهنرهای معاصر تهران رونمایی شدند.

نمایش هفت پیکر از زنده رودی

مجید ملانوروزی رئیس موزه هنرهای معاصر گفت: محمود زنده رودی (زنده) یکی ازهنرمندان به نام و صاحب سبک ایرانی است که اقامت بلند مدتش در خارج از کشور موجب نشده که آثارش پیوندشان را با فرهنگ ایرانی قطع کنند، بلکه آثار او بسیار ایرانی هستند و جلوه های فرهنگ ایرانی در آن ها مشهود است.

او افزود: خود هنرمندان مالکان اصلی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران هستند و خوشحالم که یک هنرمند این قدر نسبت به هنر کشورش احساس مسئولیت می‌کند که برای حفظ میراث هنری اش آن ها را به کشورش بازمی‌گرداند.

ملانوروزی با اشاره به 8 تابلویی که زنده رودی به موزه هنرهای معاصر اهدا کرد گفت: این آثار بسیار زیبا هستند و با زبان و بیان جدیدی منظومه نظامی روایت می‌کنند که تا پیش از این چنین برخوردی با این اثر مهم نشده بود.

امیر فلسفی هنرمند خوشنویس نیز گفت: محمود زنده رودی با این که هنرمند شناخته شده و جا افتاده ای است اما بسیار فروتن و مهربان است و با این که بیش از 55 سال به صورت جدی در عرصه هنرهای تجسمی فعالیت کرده است اما کمتر درباره او سخن گفته می‌شود و آن گونه که باید قدرش دانسته نشده است.

او افزود: محمود زنده رودی از دوران کودکی با طرح و رنگ و نقش که به نوعی ملهم از هنر خیاطی و تکه دوزی آشنا شد و آثاری هم در این دوره با تکنیک پارچه و کلاژ خلق کرد که هنوز برخی از اعضای فامیل او آثاری از این دوره کاری او را دارند.

به گفته فلسفی در 15 سالگی برای نخستین بار یکی از آثار محمود زنده رودی در بی ینال نقاشی تهران انتخاب شد و اثرش در کنار آثار بزرگان به نمایش گذاشته شد.

در آثار محمود زنده رودی زندگی، شادابی و رنگ موج می‌زند و بی دلیل نیست که او در 30 سال گذشته نام هنری زنده را برای امضای هنری خود انتخاب کرده اند.

فلسفی گفت: زنده رودی تجربیات مختلفی را در زندگی پشت سرگذاشته است و از این تجربیات برای خلق آثارش بهره برده است.

به مرور نقاشی های او تبدیل به حجم شده اند و او در نقاشی هایش از کولاژ هم به شیوه های مختلف بهره برده است.

او سالهاست که در نقاشی از شیوه خودش استفاده می‌کند و با خمیر و مقوا های دست ساز آثارش را خلق می‌کند و بعد پیدا کردن آثارش موجب می‌شود که مخاطب با آثارش ارتباط بهتری پیدا کند.

در ادامه امیر نصری گفت: در 8 تابلوی محمود زنده رودی به خوبی شاهد استفاده هوشمندانه از عناصر دکوراتیو هستیم.

زنده رودی با استفاده از مولفه ها و امکانات عناصر دکوراتیو، مردمی و بهره گیری از خوشنویسی تلاش کرده به امکانات بصری و معنایی آثارش بیفزاید.

زنده رودی در 8 تابلویی که براساس هفت پیکر نظامی خلق کرده است به فضا و امکانات کتبیه نگاری توجه داشته است و نقوش سنتی در تابلو اول این مجموعه حکم ایده و نمایه است.

در هنرمدرن ایران با خط و خوشنویسی برخورد دکوراتیو شده است و این اتفاق را در مکتب سقاخانه به وضوح می‌بینیم، اما زنده رودی تعمدا تلاش دارد که نامش زیر عنوان مکتب سقاخانه نرود.

به گفته نصری؛ زنده رودی در 8 تابلویی که براساس هفت پیکر نظامی خلق کرده است به فضا و امکانات کتبیه نگاری توجه داشته است و نقوش سنتی در تابلو اول این مجموعه حکم ایده و نمایه است.

در آثار او شاهد نگاه سلسه مراتبی هستیم؛ اما در نهایت آثار او وحدت گرا هستند.

به گفته نصری با این که هفت پیکر نظامی فضایی تغزلی دارند و این فضای تغزلی در مینیاتورساخته شده اند؛ اما زنده رودی تلاش نکرده است که این فضا را در آثارش بسازد.

محمود زنده رودی (زنده) گفت: واقعا من امروز خوشحالم که پس از سال ها آثارم طی این مراسم باشکوه به موزه اهدا و رونمایی شدند و من برای تحقق این آرزو وامدار و قدردادن آقای حمزه ای هستم که همچون یک مشاور در کنار من بودند و کمک کردند که چنین برنامه ای ترتیب داده شود.

به گفته زنده رودی، منظومه هفت پیکر نظامی داستان عاشقانه بهرام گوربا 7 شاهزاده از هفت اقلیم است که تاکنون دستمایه هنرمندان کشورهای فارسی زبان در تئاتر و صفحه آرایی شده است؛ ولی تاکنون این منظومه که به صورت تابلوی مستقل درنیامده بود؛ آن هم به صورت تابلوهائی مدرن از موادی نو.

او افزود: من با استفاده از مقوا، کاغذ دست ساخت و مواد مختلف 8 تابلو ساخته ام که هریک نشان دهنده قصر باشکوه شاهزاده 7 گانه است و همه نشانه ها از جمله روز، ماه، ستاره، درآن آمده است.

این 8 تابلو را من برای نمایشی خلق کردم که در برخی از شهرهای مهم به نمایش درآمده است و پس ازپایان نمایش در هر شهر و کشور بسیاری علاقمند بودند که یک یا چند تابلو این مجموعه را خریداری کنند؛ اما من حاضر به این امر نشدم، چون معتقدم این آثار باید در کنار هم باشند.

محمود زنده رودی یکی با استفاده از موادی چون خط و کاغذ (خمیر کاغذ) و روزنامه استفاده می‌کند تا آثاری پدید آورد که چشم نوازباشد.

آثاراو رنگ و بویی ایرانی دارد و اگر ایرانی ها را به پیچ تاب های خط نستعلیق دعوت می‌کند، رنگ های چشم نوازش، چشم علاقمندان آثارهنرمندان ایرانی را خیره می‌کند.

محمود زنده رودی (زنده) سالهاست که در فرانسه اقامت دارد و نمایشگاه های متعددی در نیویورک، واشنگتن، مراکش، هنگ کنگ، اسپانیا، سوئیس، الجزایر، کانادا، قبرس و فرانسه به نمایش گذاشته است.

روز دوم خردادماه نیز نمایشگاهی از آثار محمود زنده رودی (زنده) در گالری ساربان افتتاح خواهد شد.

بخش هنری تبیان


منبع: همشهری آنلاین