تبیان، دستیار زندگی
رنه ماگریت یک سور رئالیست است. بدین معنا که نقاشی های وی بازنمودهایی از صحنه ها یا اشیای قابل شناخت هستند. رنه ماگریت بیش از هر سوررئالیست دیگری به استثنا دوشان یک فیلسوف نقاش بود. (لینتن، 1391 :213) در این مقاله به بخشی از آثار این هنری این هنرمند پرداخت
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رنه ماگریت و فضاهای معلق

رنه ماگریت یک سور رئالیست است. بدین معنا که نقاشی های وی بازنمودهایی از صحنه ها یا اشیای قابل شناخت هستند. رنه ماگریت بیش از هر سوررئالیست دیگری به استثنا دوشان یک فیلسوف نقاش بود. (لینتن، 1391 :213) در این مقاله به بخشی از آثار این هنری این هنرمند پرداخته شده است.

کیمیا محمدنفری -بخش هنری تبیان
نقاشی های  رنه مگریت

رنه ماگریت، در 21 نوامبر 1898م، در لسینز بلژیک، به دنیا آمد. پس از اتمام تحصیات مقدماتی به آکادمی آموزشی بروکسل رفت. پس از اتمام دوره آموزشی به کشورهای فرانسه، انگلستان، آلمان و هلند سفر کرد.

اولین آثارش را اوائل دهه 1920، با از فوتوریسم و کوبیسم، به تصویر کشید. در 1925 با انتشار دو مجله در زمینه معرفی هنر سوررئالیسم، آغازگر جنبش سوررئالیسم در بلژیک شد. در سال‌های 1927 تا 1930 که در پاریس بود به جمع سوررئالیست‌ها پیوست. پس از آن به بروکسل برگشت و تا پایان عمر در آنجا ماند. رنه ماگریت سرانجام در 15 اوت 1967 به علت بیماری سرطان در شهر بروکسل درگذشت.

فعالیت هنری:

گرایش هنری و فلسفی ماگریت با ذهنیت شاعرانه به نقاشی می پرداخت و از اسلوب واقع نمایی (رئالیستی) در بازنمایی ذهنیاتش بهره می برد اما واقع نمایی آثارش بازتابی از واقعیت رمزآلود و دنیای ناشناخته ها بود. از او به عنوان فیلسوف نقاش یاد می‌کنند. آثارش دوره‌های متفاوتی را نشان می‌دهند؛ در دوره‌ای، تصاویری از اشیای سنگ گونه و در دوره‌ای نقاشی هایی از اشیایی که در کنارشان واژه‌های ناهمخوان نوشته است. آثار ماگریت مدام در حال تغییر بودند و در دوره‌هایی بازگشت هایی به آثار قبلی خود داشت. دوره بندی و دسته بندی آثارش مشکل است ولی آثارش را می‌توان این گونه تقسیم بندی کرد:

- تلفیق عناصر و فضاهای واقعی برای خلق و نمایش دنیای فرا واقعی (حدود سالهای 1925تا1935 (

- نقاشی هایی متأثر از مکتب امپرسیونیسم

- سنگواره ها؛ ایجاد فضاهایی که در آن همه چیز با قواره واقعی اما سنگ گونه اند . به عبارتی همه چیز سنگ شده است (حدود سالهای 1950 تا 1959)

- نقاشی هایی از اشیای منفرد با نام گذاری متفاوت. این دوره از آثارش بازتابی ازعلاقه او به فلاسفه‌ای مانند هگل، هایدگر، سارتر و فوکو است.

نقاشی های  رنه مگریت

کارهای اولیه ی او نشانه های سبکهای امپرسیونیسم و کوبیسم را در خود داشت .رنه ماگریت به فعالیتهای هنری در زمینه نقاشی، مجسمه سازی و عکاسی پرداخته است هر چند اوبیشتر نقش یک نقاشی را داشت که به تدریج در آثارش به کاوش مفاهیم افسانه ای و عرفانی پرداخته واشیاء و مردم به عنوان مفاهیمی تفکیک یافته در آثارش ظاهر می شوند:

مانند اثرمعروف "پیپ" تصاویر گول زننده نقاشی یک پیپ است که در زیر آن نوشته شده :"این یک پیپ نیست" خودش می گوید:

"همان اثر پیپ معروف! و اینکه چگونه مردم مرا به خاطر آن سرزنش می کنند و آیا واقعا می توانید پیپ مرا صاحب شوید؟ خیر این فقظ نمایش یک پیپ است بنابراین اگر من نوشته بودم این یک پیپ است به شما دروغ گفته بودم!"

رنه ماگریت در حرفه ی تبلیغاتی نیز تجربه زیادی داشت و برای مغازه های لباس کارهای تبلیغاتی ارائه می داد. حضور تکرار شونده شخصیت و پرتره تاجران در آثارش گواه این امر است که او در این زمینه فعالیت داشته است

این بیانیه او به این معنی بود که نقاشی پیپ در واقع خود پپپ نیست و تنها نقش آن است. از این رو بر شیوه سورئالیسم او سورئالیسم جادویی نام نهادند و از همین رو از همین شیوه در نقاشی دیواری استفاده کردند. در پرده هایی چون آدمکش مورد تهدید، تمامی مشخصات نقاشی های بعدی ماگریت را می توان بازشناخت: گزارشگری بغرنج، القای چیزهای غیرعادی به مدد خبرهای معمول، تعریق مقیاس ها، کیفیت شهوانی، شگفت آفرینی، رازگونگی و بیگانگی. (پاکباز، 1381، 507 و 508)

از دیگر آثار وی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ریاکاری صور خیال، وضع بشری، کاخ پیرنه، نمایشگاه نقاشی و کلید رویاها.

نقاشی های  رنه مگریت

ماگریت و تبلیغات:

رنه ماگریت در حرفه ی تبلیغاتی نیز تجربه زیادی داشت و برای مغازه های لباس کارهای تبلیغاتی ارائه می داد. حضور تکرار شونده شخصیت و پرتره تاجران در آثارش گواه این امر است که او در این زمینه فعالیت داشته است. او نقاشی کردن را خیلی زود شروع کرد ولی تنها پس از آنکه با گالری سنتور Centaure در شهر بروسل قراردادی را امضا کرد توانست به صورت تمام وقت به نقاشی کردن بپردازد. نقاشی های سورئالیستی او در همین زمان شکل گرفتند. اولین اثر سورئالیستی او "سوارکار گمشده " نام داشت. در سال 1927 اولین نمایشگاه خود را در بروسل دایر کرد ولی آثارش با انتقاد شدید منتقدین مواجهه شدند و پس از عدم موفقیتش در این نمایشگاه او به پاریس رفت ولی بعد از مدت کوتاهی به بروسل باز گشت و به نقاشی کردن پرداخت و همچنین کار خود درزمینه حرفه ی تبلیغاتی را ادامه داد. در سال 1930 کارهایش در موزه مترو پلیتن نیویورک سیتی به نمایش در آمدند او مجموعا سه بار آثارش را در این موزه به نمایش گذاشت.

تابلوی خیانت تصاویر نمونه بارز سبک کار اوست. آن از جمله تابلوهای متعدد ماگریت است که در آنها کلمات را برابر تصاویر و اشیاء قرار می دهد. ( لینتن، 1391 :213)

رنه ماگریت از آثار نقاشی جورجیو د چیریکو نقاش ایتالیایی(1888-1978-) تاثیر پذیرفته و خود همواره به تجربه کردن در نقاشی اهمیت زیادی می داد. او همچنین مشهور است به تغییر شکل دادن فرمهای انسان واشیاء که گاهی این تغییر شکل تا آنجا پیش می رود که مفهوم خود را از دست می دهد و معنایی تازه می یابد و به همین علت کارهایش تفکر برانگیز است و درک واقع گرایی بینندگان را زیر سوال می برد.

رنه ماگریت شهرت نسبی خود را از زمانی که با نقاشان سورئالیست فرانسه ارتباط داشت کسب کرد ولی شهرت جهانی خود را را پس از آشناییش با دلال معروف هنری نیو یورک آلکساندر یلاس به دست آورد.علاقه واقعی به آثارش از سال 1960 اغازشد ولی متاسفانه او دردر سال 1967 زمانی که در اوج شهرت بود در اثر بیماری بدرود حیات گفت. ولی کارهای اوبه حیات خود ادامه داده و همچنان تا به امروز در نمایشگاههای مطرح دنیا به نمایش گذاشته می شوند.


منابع:
آرناسن، ه. ی. تاریخ هنر نوین، ترجمه محمدتقی فرامرزی. تهران: نگاه و زرین، 1367
پاکباز، رویین، دایره المعارف هنر، تهران، نشر فرهنگ معاصر، 1381
لینتن، نوربرت. هنر مدرن، ترجمه علی رامین. تهران: نشر نی، 1382
) (www.renemagritte.com

ساختمان‌های شناور بر صخره‌های معلق

رنه ماگریت و تصویرهای عکس مانند