تبیان، دستیار زندگی
پنج ساختمان در نروژ که دیوارهایشان مزین به نقاشی‌های دیواری «پابلو پیکاسو»(209699) است، در معرض خطر تخریب قرار دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تخریب دیوارنگاره‌های پیکاسو


پنج ساختمان در نروژ که دیوارهایشان مزین به نقاشی‌های دیواری «پابلو پیکاسو» است، در معرض خطر تخریب قرار دارند.

تخریب دیوارنگاره‌های پیکاسو

ساختمان‌هایی که در بمب‌گذاری سال 2010 اسلو آسیب دیدند‌ درحالی قرار است تخریب شوند که پنج دیوارنگاره براساس طرح‌های پابلو پیکاسو، هنرمند سرشناس اسپانیولی نیز با از بین رفتن این ساختمان‌ها نابود می‌شوند.

کارشناسان آثار هنری معتقدند، پیکاسو این نقش‌ها را برای دیوارهای این ساختمان‌ها طراحی کرده بود،‌ به همین دلیل نباید صدمه‌ای به آنها وارد شود.

این آثار هنری نخستین تجربه‌ پیکاسو در پیاده کردن طرح‌هایش در قالب دیوارنگاره‌ محسوب می‌شوند.

"کارل نسجار"، هنرمند نروژی بود که دیوارهای بیرونی و داخلی ساختمان‌ها را به طرح‌های پیکاسو مزین کرد.

هر دوی این ساختمان‌های که H و y نام دارند، در بمبگذاری جولای 2011 «آندره بریویک» اسلو آسیب جدی دیدند.

این اقدامات تخریب‌گرانه شروع مجموعه‌ای از حملات بودند که جان 77 نفر به‌ویژه نوجوانان نروژی را در آن سال گرفت.

برخی از کارشناسان معتقدند اقتصادی‌ترین راه حل جدا کردن این دیوارنگاره‌ها پیش از تخریب بنا و انتقال آنها به مکانی دیگر است.

نتایج نظرسنجی که از نروژی‌ها انجام شده نشان می‌دهد، 39.5 درصد مردم این کشور موافق تخریب و 34.3 درصد مخالف این اقدام هستند.

لازم به ذکر است که پابلو پیکاسو در 25 اکتبر سال 1881 در مالاگا، یکی از شهرهای کشور اسپانیا، زاده شد.

وی تحصیلات خود را در فرانسه به پایان رساند. او نزد پدرش که استاد نقاشی بود به آموختن گریموری پرداخت و در سال 1903 مقیم پاریس شد.

در سال‌های 1906 و 1910 به اتفاق "ژرژ براک" از نخستین کسانی بود که سنجاق و میخ را با هم توام کرد و پیکاسو تخته و چیز‌های دیگری را هم به آن افزود. در واقع می توان گفت این شروع استفاده از کلاژ در هنر کوبیسم بود.

پیکاسو در سبک خود شهرت فراوانی به دست آورد و پیروان فراوانی کسب کرد.

او در مجسمه‌سازی، قلم‌زنی، حکاکی روی چوب و معماری تبحر داشت.

دوره‌ اول هنری وی در طبقه‌بندی‌ها به‌نا‌م‌های "رز و آبی" می‌باشد.

در دوران آبی سبک کاری وی اغلب شامل سایه‌های آبی کشیده شده از اجسامی بود که تنها به نیمی از آنها به تصویر کشیده می‌شد.

کارشناسان آثار هنری معتقدند، پیکاسو این نقش‌ها را برای دیوارهای این ساختمان‌ها طراحی کرده بود،‌ به همین دلیل نباید صدمه‌ای به آنها وارد شود

در دوران رز،  از آبی به سمت صورتی تمایل پیدا کرد و نقاشی‌های وی به دنیای واقعی نزدیک‌تر شدند. او سپس به سبک کوبیسم روی آورد که در آن اشیاء را توسط اشکال ساده هندسی به تصویر کشاند.

آخرین دوره‌ کاری پیکاسو دوره‌ سورئالیستی است که از 1924 آغاز می‌شود، ولی همیشه فاصله‌اش را با سورئالیست‌ها حفظ کرد.

پیکاسو و هنرمندان سورئالیست جهان در اصول بنیادی، بدین معنا که هنر قادر است آنچه را که طبیعت و عقل نمی‌توانند ابراز کنند نشان دهد، موافقت داشتند، ولی اختلاف اساسی بسیاری بین پیکاسو و سورئالیست‌ها وجود دارد.

فرآوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

همشهری آنلاین

ایسنا به نقل از بی بی سی