تبیان، دستیار زندگی
جدیدترین نمایشگاه آثار وحید چمانی همچون ۷ سال گذشته با عنوان «اسید آمینه» از عصر جمعه اول آذر در گالرى نار به روی دیوار رفته و تا 13 آذر همچنان برپاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسید آمینه های چمانی در نار


جدیدترین نمایشگاه آثار وحید چمانی همچون 7 سال گذشته با عنوان «اسید آمینه» از عصر جمعه اول آذر در گالرى نار به روی دیوار رفته و تا 13 آذر همچنان برپاست.

اسید آمینه های چمانی در نار

نمایشگاه انفرادى جدید این نقاش جوان که تیر ماه امسال با حضور در دومین حراج تهران و فروش اثرش، به قیمت 22 میلیون تومان و پیشتر با رکوردزنی در کریستیز دوبی با فروش اثرش به قیمت 28 هزار دلار موفقیت هاى چشمگیرى در بازار هنر را از آن خود کرد در حالی در گالری نار برپا می‌شود که او به تازگی از نیویورک و پس از حضور در یک نمایشگاه گروهی بازگشته است.

وﺝ£ید چمانی متولد سال 1363و دانش آموخته کارشناسی نل کاشی است. وی تاکنون توانسته ھنرش را درجشنواره ھای بین الملی عرضه کند. آﺝ›اراو ï‌کﺝ² از برگزیده شدن درمسابل که "مﺝ یا ï‌کرشیا" که درلندن برگزارشد و او به عنوان تنﮫا نل کاش برگزیده این مسابل که انتخاب شد، به بازارجﮫانی راه ï‌کیدا کردند.

وحید چمانی در نمایشگاه جدیدش، 8 اثر را به نمایش گذاشته که کوچک‌ترین اثر ابعادی برابر 40 در 50 و بزرگ‌ترین هم 2/5متر است.

قیمت آثار که همگی با تکنیک رنگ روغن روی بوم خلق شده اند نیز از 12 میلیون شروع شده و به 31 میلیون تومان می‌رسد.

چمانی تاکنون پنج نمایشگاه نل کاشی انفرادی در داخل ‍ و خارج از کشور برگزار کرده و دربیش از 35 نمایشگاه گروھی نیزشرکت داشته است. او در ماه مارس 2011 برای دومین بار راھی کشورآمریکا شد و دراین کشور نقاشی  ھایش را به نمایش گذاشت.

چمانی، برگزیده هفتمین بی ینال نقاشی ایران و برگزیده نخستین دوره دوسالانه نقاشی دامون فر، این آثار را طی 3 سال اخیر به روی بوم آورده و به سیاق آثار گذشته اش به جهان هستی نگریسته است.

در نهایت چیزی که در آثار وی دیده می‌شود تضادی میان سنت و مدرنیته است.

تفاوت عمده آثاری که در نمایشگاه جدیدش پیش روی مخاطب قرار گرفته به نسبت آثار گذشته اش این است که در آثار جدید وی رنگ ها و در نهایت فضای آثار روشن تر شده است اما در نهایت مانند همیشه وی فضای نقاشی سنتی ایران را با تفکر مدرن در هم می‌آمیزد.

تفاوت عمده آثاری که در نمایشگاه جدیدش پیش روی مخاطب قرار گرفته به نسبت آثار گذشته اش این است که در آثار جدید وی رنگ ها و در نهایت فضای آثار روشن تر شده است اما در نهایت مانند همیشه وی فضای نقاشی سنتی ایران را با تفکر مدرن در هم می‌آمیزد.

اسید آمینه ها نیز عنوانی کلی برای تمام آثار اوست که ارجاعی به مفهوم و معنای اسید آمینه دارد به این معنا که از آنجا که پیدایش موجودات زنده از اسید آمینه ها بوده او خلق آثارش و تجسم آنچه از ذهنش گذشته روی بوم را با این مفهوم پیوند می‌زند.

مچاله  ومخدوش شدن ھویت افراد و اشیا در نقاشی  از ویژگی نقاششان قرن بیستم است که ھر ھنرمند شرایط انسان امروزرا از زوایه دید خود بیان می کند و لایه های  درونی یک شخصیت  را ازلابه لای  ابعاد مختلف شخصیتی  او بیرون می کشند.

نوع رنگ گذاری این نقاش بر روی بوم و شفاف بودن رنگ ها  به گونه ای است که در نگاه نخست مخاطب ھرگز احساس نمی کند که تکنیک  این نقاش  رنگ و روغن  است و بیشتر احساس می شود که این نقاش از تکنیک   آب مرکب استفاده کرده است.

این نوع استفاده از رنگ  بیشتر در دوره صفویه مورد توجه نقاشان  ایرانی بوده است و به گفته آقای چمانی او قصد  دارد با استفاده از این تکنیک  روح نقاشی  ایرانی را به کارش فرا بخواند.

نمایشگاه «اسید آمینه ها»، در گالرى نار واقع در ولیعصر، بین محمودیه و زعفرانیه پاساز رولکس، شماره 5 برقرار است و شما می توانید برای بازدید از آثار این هنرمند جوان و پیشرو به این نمایشگاه مراجعه و از دیدن این آثار هنرمندانه لذت ببرید.

لازم به ذکر است که این نمایشگاه تا چهارشنبه هفته جاری برابر با 13 آذر ماه دایر خواهد بود.

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

همشهری آنلاین

هنرآنلاین