تبیان، دستیار زندگی
مهدی حسینی دبیر نمایشگاه جنبش سقاخانه از کشف مقاله منصور قندریز برای چاپ در کتاب جنبش سقاخانه و همچنین از تمدید نمایشگاه تا پایان دی ماه خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمدید نمایشگاه مکتب سقاخانه


مهدی حسینی دبیر نمایشگاه جنبش سقاخانه از کشف مقاله منصور قندریز برای چاپ در کتاب جنبش سقاخانه و همچنین از تمدید نمایشگاه تا پایان دی ماه خبر داد.

مهدی حسینی

مهدی حسینی دبیر نمایشگاه مروری بر مکتب سقاخانه با اعلام این خبر گفت: با توجه به این که بخشی از ریشه‌های مکتب سقاخانه را می‌توان در فرهنگ عاشورا جستجو کرد، تصمیم گرفتیم که این نمایشگاه را تا پایان دی ماه تمدید کنیم و قابلیت این را به وجود بیاوریم که افراد بیشتری از این نمایشگاه مهم بازدید کنند.

وی درباره کتاب مکتب سقاخانه که بنا بود در ایام نمایشگاه منتشر شود گفت: اتفاقا یکی دیگر از دلایل تمدید نمایشگاه، انتشار کتاب مکتب سقاخانه بود که برایمان مهم بود این کتاب همزمان با برپایی نمایشگاه منتشر شود که این کتاب باید زودتر منتشر می‌شد اما به دلیل گرانی کاغذ انتشارش به تاخیر افتاد.

به گفته حسینی این کتاب دربرگیرنده تصویر تمام آثاری است که در نمایشگاه مکتب سقاخانه در معرض دید عموم قرار گرفته به همراه مقالات. بخش مقالات 120 صفحه است و در برگیرنده مقاله کریم امامی درباره مکتب سقاخانه، مقاله پژوهشی که خودم پیرامون این مکتب نوشته‌ام، مقاله ای از حمید کشمیرشکن، پیتر ویلسون، معرک نژاد و یک مقاله بسیار قدیمی که به تازگی از منصور قندریز تئوریسن این مکتب هنری کشف کرده‌ایم.

وی افزود: این کتاب در حال حاضر در مراحل فنی انتشار را طی می‌کند و امیدواریم که تا پایان آذرماه منتشر شود.

وی درخصوص چرایی عدم برگزاری نشست‌های پژوهشی مکتب سقاخانه که به مناسبت برپایی این نمایشگاه قرار بود در موزه برگزار شود گفت: پیشتر عنوان کرده بودم که در ایام برپایی نمایشگاه مکتب سقاخانه قرار است، میزگردهای متعددی پیرامون برگزار شود که چنین امری میسر نشد و تنها یک نشست همزمان با مراسم رونمایی کتاب برپا خواهیم کرد.

به گفته حسینی؛ مکتب و جنبش سقاخانه یکی از عمده‌ترین مکاتب هنرهای تجسمی در ایران است که در دوران مدرنیته در ایران شکل گرفت و آثار جاویدانی از خود به جای گذاشت. این مکتب به جنبه‌های فرهنگی ایرانی توجه ویژه‌ای داشت و به نوعی می‌توان گفت روحیه ملی‌گرایی ایرانی را می‌توان در این آثار شاهد بود.

وی با اشاره به تاسیس دانشکده هنرهای تزیینی گفت: با این که آندره گدار سال‌ها روی فرهنگ و هنر ایران تحقیق کرده بود، اما زمانی که دانشگاه هنرهای زیبا را تاسیس کرد، در برنامه‌ریزی آموزشی هیچ توجه‌ای به پیشینه هنری ایران نکرد و تمام واحدهای درسی را برپایه الگوی فرانسوی بنا کرد. اما چند سال بعد دانشکده هنرهای تزیینی با توجه به نیازهای فرهنگی و هنری و پیشینه هنر در ایران تاسیس شد.

حسینی ادامه داد: من در سال 1341 دانشجوی دانشکده هنرهای تزیینی بودم و به نظرم بزرگان هنرهای تجسمی ایران در آن مقطع تاریخی در این دانشکده تدریس می‌کردند. منصور قندریز، مسعود عرب‌شاهی، فرامرز پیل‌آرام و حسین زنده‌رودی که حلقه اصلی مکتب سقاخانه را تشکیل می‌دهند همه از هنرآموختگان هنرهای تزیینی بودند و بدون اغراق باید گفت که منصور قندریز مغز متفکر و حتی تئورسین مکتب سقاخانه بود.

با توجه به این که بخشی از ریشه‌های مکتب سقاخانه را می‌توان در فرهنگ عاشورا جستجو کرد، تصمیم گرفتیم که این نمایشگاه را تا پایان دی ماه تمدید کنیم و قابلیت این را به وجود بیاوریم که افراد بیشتری از این نمایشگاه مهم بازدید کنند.

وی با بیان این مطلب که مکتب سقاخانه از خود بیانیه‌ای به جا نگذاشت بیان کرد: این مکتب در دهه 40 شکل گرفت و 30 سال پیش شاهد برپایی نمایشگاهی از آثار هنرمندان این مکتب بودیم و جای بسیار خوشحالی است که پس از 30 سال آثار هنرمندان این مکتب دوباره مرور می‌شود و فرصتی برای بررسی این آثار فراهم شده است. بدون اغراق باید گفت که تاکنون بسیاری از آثار این نمایشگاه دیده نشده‌اند. از جمله مجموعه "یوسف و زلیخا" اثر فرامرز پیل‌آرام که برپایی نمایشگاه مکتب سقاخانه فرصت به نمایش گذاشتن این اثر را فراهم کرد.

حسینی ادامه داد: البته 30 سال پیش تنها یکی از هشت گالری موزه هنرهای معاصر میزبان نمایشگاه مکتب سقاخانه شد، اما این بار تمام فضای موزه میزبان این مکتب شده است.

همزمان با برپایی نمایشگاه مکتب سقاخانه از 30 مردادماه تمام فضای نمایشگاهی موزه هنرهای معاصر تهران میزبان نمایشگاه مکتب سقاخانه شد، این نمایشگاه قرار بود تا 24 آبان ماه در موزه هنرهای معاصر برپا شود که برای 66 روز دیگر نیز تمدید شد و تا پایان دی ماه موزه هنرهای معاصر تهران میزبان این نمایشگاه خواهد بود.

مکتب سقاخانه از دهه 50 در هنر معاصر ایران متولد شد و بیش از سه دهه از تولد این مکتب هنری که با وارد کردن باورهای ملی و دینی در هنر مدرن شکل گرفت می‌گذرد. این مکتب هشت هنرمند کلیدی دارد که این هنرمندان شامل منصور قندریز، پرویز تناولی، مسعود عرب شاهی، حسین زنده رودی، فرامرز پیل آرام، ژازه تباتبایی ناصراویسی و... است.

در این نمایشگاه مجموعه ای از آثار این هشت هنرمند به نام مکتب سقاخانه که از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، آرشیو مجموعه داران خصوصی و آرشیو شخصی هنرمندان گردآوری شده، به نمایش گذاشته می شود.

در این نمایشگاه 92 اثر از آثار؛ پرویز تناولی، ناصر اویسی، حسین زنده رودی، صادق تبریزی، فرامرز پیلارام، مسعود عرب شاهی ، منصور قندریز و ژازه تباتبایی در معرض دید علاقمندان قرار گرفته شده است.

در این نمایشگاه آثاری با موضوں سقاخانه آبی رنگ از منصور قندریز، قفل وقفس، قفل وآینه، شاعر وبلبل، خانواده عشایر و دو دست از پرویز تناولی،یوسف زلیخا، دایره نود و آثار نقاشی خط از فرامرز پیلارام ؛ رقص پنج جام، دو کوزه عقیق و سقوط اسب از ناصراویسی، ارقام، سوزان و جدول اعداد 3 از حسین زنده رودی؛صورت ها و اسب ها، دودلداده و روز عاشورا از صادق تبریزی و اسب و زن و دو اثر بدون عنوان از ژازه تباتبایی از مجموعه گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی (ع) و مجموعه شخصی به نمایش در آمده است.

علاقمندان در ایام برپایی نمایشگاه از ساعت 10 تا شش بعدازظهر می‌توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.

بخش هنری تبیان


منبع:

هنرآنلاین