تبیان، دستیار زندگی
زیورآلات سنتی، شیشه، سفال و سرامیك، گلیم و زیلو عمده اقلام صادراتی صنایع دستی در سال 91 اعلام شد. این درحالی است که با توجه به پیش بینی های بخش صادرات در اوایل سال 91، خبری از ركوردزنی در صادرات صنایع دستی نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صادرات صنایع دستی در سال 91


زیورآلات سنتی، شیشه، سفال و سرامیك، گلیم و زیلو عمده اقلام صادراتی صنایع دستی در سال 91 اعلام شد. این درحالی است که با توجه به پیش بینی های بخش صادرات در اوایل سال 91، خبری از ركوردزنی در صادرات صنایع دستی نیست.

صادرات صنایع دستی در سال 91

با وجود رشد صعودی صادرات صنایع دستی در سال گذشته، باز هم رقم هدف گذاری صادرات این محصولات در سال 91 محقق نشد. این در حالی است كه برخی كارشناسان معتقدند با وجود توسعه و رشد صنایع دستی در سال قبل، برخی آمارهای اعلام شده صحت ندارند.

هر چند صادرات صنایع دستی طی مدت مذكور در مقایسه با یازده ماه مشابه در سال 1390 با سهم ارزشی 52 درصد و سهم وزنی 64 درصد از یك روند و رشد صعودی برخوردار بوده است، اما نسبت به رقم هدف گذاری انجام شده برای صادرات صنایع دستی كه تا پایان سال 91 پیش بینی شده بود فاصله زیادی را نشان می دهد.

براساس آخرین آمار رسمی اعلام شده در مورد صادرات كه از سوی گمرك منتشر شده است، میزان صادرات اقلام صنایع دستی با مبلمان چوبی طی یازده ماهه سال 91 به لحاظ ارزشی رقمی بیش از 719 میلیون دلار بوده است كه این رقم به گفته مسئولان صنایع دستی با احتساب ماه پایانی سال كه آمارش از میان آمار صادرات غیرنفتی سال 91 استخراج و در اردیبهشت اعلام خواهد شد، تغییر چندانی نخواهد كرد.

پیشتر و سال گذشته محمد حسن صالحی مرام، معاون پیشین صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی كشور در گفت وگویی با جام جم اظهار امیدواری كرده بود با اقدامات انجام شده از جمله شكل گرفتن كارگروه گردشگری و صنایع دستی در دولت، برپایی نمایشگاه ها، ایجاد مراكز عرضه و فروش صنایع دستی در خارج، ایجاد شبكه رادیو تلویزیونی و افزایش تسهیلات در نظر گرفته شده برای حمایت از این بخش، ركورد تازه ای در صادرات صنایع دستی ثبت شود و میزان صادرات این بخش به 1.5 میلیارد دلار برسد.

اما گذشت زمان نشان داد كه پیش بینی فعالان بخش خصوصی صنایع دستی كه تحقق چنین رقمی را با توجه به فراهم نبودن شرایط دور از دسترس می دانستند، درست از آب درآمد.

منوچهر عبدلی، رئیس اتحادیه صنایع دستی كشور درباره دلایل تحقق نیافتن رقم هدف گذاری شده صادراتی گفت: تحقق نیافتن رقم هدف گذاری صادرات صنایع دستی به این دلیل است كه امكانات زیربنایی برای افزایش تولید و صادرات صنایع دستی فراهم نشد و منابعی كه برای حمایت از این بخش در نظر گرفته شده بود (500 میلیون دلار) در ماه های پایانی سال یعنی دی و بهمن به نظام بانكی ابلاغ شد در نتیجه هنوز كسی موفق به دریافت آن نیز نشده است.

به گفته بالان، اكنون از مجموع 362 رشته و زیرمجموعه صنایع دستی، 70 درصد محصولات قابلیت صادرات را دارند كه از این میزان تعداد 97 رشته یعنی حدود 30 درصد، دارای كد تعرفه های صادراتی هستند. براساس هماهنگی های انجام شده با گمرك قرار است امسال 45 رشته دیگر صنایع دستی از قابلیت كدتعرفه صادراتی برخوردار شوند

مرداد سال گذشته بود كه تفاهم نامه ای بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و صندوق توسعه ملی به امضا رسید تا با اختصاص 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صورت پرداخت وام با كارمزد 4 درصد به توسعه صنایع دستی و طرح های گردشگری كمك شود.

عبدلی در مورد آمار صادرات صنایع دستی نیز گفت: فكر می كنم صادرات واقعی صنایع دستی كمتر از رقم های اعلام شده باشد به این دلیل كه برخی كالاها با تغییر كد تعرفه در آمارها محاسبه می شود مثلاكالایی كه قبلاجزو صنایع دستی نبوده حالاطبق تصمیم گیری های جدید اضافه شده است. مثلااگر سرامیك با محصول چینی و بهداشتی دریك گروه تعریف می شده حالاكد و تعرفه اش جدا می شود و جزو صنایع دستی حساب می شود؛ بنابراین می تواند در آمار تاثیر بگذارد.

وی افزود: برای افزایش صادرات ابتدا باید تولید افزایش یابد و تولید زمانی افزایش پیدا می كند كه برنامه های حمایتی انجام شود و از صفر تا صد تولید دیده شود؛ یعنی مواد اولیه، طراحی بانك های اطلاعاتی، توجه به بسته بندی، جمع آوری كالاو محصول و نیز بحث جایگاه سازی در خارج از كشور؛ البته در این كه بخش صنایع دستی رو به توسعه است و جایگاهش بالاتر رفته شكی نیست ولی چنین آماری نمی تواند صحیح باشد.

45 رشته صنایع دستی دارای كد تعرفه صادراتی می شود

احمد بالان، مسئول بازرگانی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی هم درباره صادرات صنایع دستی گفت: اقلام عمده صادرات در سال گذشته شامل زیورآلات سنتی، شیشه، سفال، سرامیك، گلیم و زیلو بوده و بیشترین صادرات صنایع دستی به كشورهای امارات متحده عربی، عراق، تركیه و افغانستان صورت گرفته است. وی گفت: آمار ارائه شده برای صادرات صنایع دستی مربوط به محصولاتی است كه كد تعرفه صادراتی از گمرك دریافت كرده اند.

اما گذشت زمان نشان داد كه پیش بینی فعالان بخش خصوصی صنایع دستی كه تحقق چنین رقمی را با توجه به فراهم نبودن شرایط دور از دسترس می دانستند، درست از آب درآمد

به گفته بالان، اكنون از مجموع 362 رشته و زیرمجموعه صنایع دستی، 70 درصد محصولات قابلیت صادرات را دارند كه از این میزان تعداد 97 رشته یعنی حدود 30 درصد، دارای كد تعرفه های صادراتی هستند. براساس هماهنگی های انجام شده با گمرك قرار است امسال 45 رشته دیگر صنایع دستی از قابلیت كدتعرفه صادراتی برخوردار شوند.

مسئولان بازرگانی معاونت صنایع دستی سازمان میراث بر این باورند كه افزایش 64 درصدی صادرات این محصولات نشان از بهبود سهم محصولات صنایع دستی كشور در بازارهای بین المللی دارد و بی شك در نتیجه بهبود مستمر كیفیت مناسب این محصولات صورت می گیرد.

این را هم باید در نظر گرفت كه بخش عمده ای از صادرات محصولات صنایع دستی از طریق بار همراه مسافر است كه به دلیل درج نشدن آمار آن در گمركات كشور، میزان خروج آن مشخص نیست.

بخش هنری تبیان

منبع:

روزنامه جام جم/ سیما رادمنش