تبیان، دستیار زندگی
موزه ویتنی نیویورک 120 اثر از جف کونز را در تجلیل این هنرمند به نمایش گذاشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جف کونز در موزه ویتنی نیویورک


موزه ویتنی نیویورک 120 اثر از جف کونز را در تجلیل این هنرمند به نمایش گذاشت.

جف کونز در موزه ویتنی نیویورک

جف کونز در طول سی سال گذشته همانقدر که محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین هنرمند امریکا بوده، به همان اندازه عنوان منفور ترین و جنجال برانگیزترین هنرمند پس از جنگ دوم را نیز به دوش کشیده است.

موزه ی ویتنی در نیویورک برای اولین بار تمام سالن‌های خود را برای ترسیم این وضعیت و نیز تجلیل از کونز به 120 قطعه‌ی هنری او اعم از نقاشی‌ها، مجسمه، اینستالیشن، عکس و طراحی پرداخته است.

در این نمایش که از 6 تیر تا 27 مهر 1393 برپاست چشم انداز زیبایی شناسانه ی کونز از منظر کیوریتور نمایشگاه- اسکات راتکف- ترسیم می شود. راتکف این نمایش را به نوعی تحلیل تاریخی هنر امریکایی نیز می بیند.

قرار است این نمایش در یک تور جهانی به پومپیدو و سپس به یکی از نخستین ستایشگران کونز گوگنهایم بیلبائو انتقال یابد.

جفری "جِف" کونز متولد 21 ژانویه 1955، نقاش و مجسمه‌ساز معاصر آمریکایی و از پیش‌گامان هنرهای تجسمی آمریکا محسوب می‌شود.

او رشته هنر را در کالج مریلند بالتیمور و مدرسه هنرهای شیکاگو آموخت و در سال 1976م. از آنجا فارغ التحصیل شد.

کونز که بیشتر برای مجسمه های غیرمتعارفش در مراکز عمومی شناخته شده، امروزه به یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان معاصر امریکا بدل شده است. او نمایشگاه ها و سخنرانی های بسیاری را در دانشگاه ها و موسسات معتبر جهانی برگزار کرده و جوایز متعددی را به خود اختصاص داده است.

دوستداران‌اش آثار او را از موفق‌ترین نمونه‌های "هنر اروتیک و پست مدرنگ و منتقدین‌اش آثار او را "مبتذل و بازارپسند" می‌پندارند. بدون شک، سبک هنری جف کونز در میان اهالی هنر سخت جدل‌انگیز است.

جِف کونز یکی از گران‌قیمت‌ترین هنرمندان زنده و از لحاظ ارزش آثارش دارای چندین رکورد قیمت است.

من زیبایی شناسی را از پدرم یاد گرفتم، کسی که به من اهمیت دادن به کار هنری را یاد داد. مادرم به من سیاست آموخت. امروز، سیاست و زیبایی هر دو ابزار مهم برای کار من است."

"لوپی" یکی از آثار خلق‌شده توسط جِف کونز در سال 1999 میلادی به مبلغ 3 میلیون و 400 هزار پوند در یک حراج هنری فروخته شد، که در آن زمان یک رکورد قیمت برای اثری از او محسوب می‌شد.

اثری از جِف کونز با عنوان "قلب‌های به دار آویخته شده" نیز در نوامبر سال 2007 میلادی در یک حراجی هنری به مبلغ 23 و نیم میلیون دلار به فروش رفت که تا آن تاریخ، رکورد بالاترین قیمت برای اثری هنری از یک هنرمند در قید حیات بود.

حراجی ساتبی در سال 2008 میلادی، اعلام کرد که آثار فروخته‌شده متعلق به جِف کونز در حراجی‌های هنری آن سال، مجموعاً به ارزش 178 میلیون و پانصد هزار دلار معامله شده‌اند.

کونز در مصاحبه با مجله معتبر مدرن پینترز گفته:

"پدرم طراح داخلی بود[...] من زیبایی شناسی را از پدرم یاد گرفتم، کسی که به من اهمیت دادن به کار هنری را یاد داد. مادرم به من سیاست آموخت. امروز، سیاست و زیبایی هر دو ابزار مهم برای کار من است."

وی هم چنین در مورد سبک کاری خود گفته:

" هنر من در ادامه سنت حاضرآمده هاست. کارهایی بسبار مردم پسندانه که سعی می شود از آنها به عنوان سرنمون استفاده شود . من دوست دارم آثارم مثل کارهای دوشامپ از لحاظ اجتماعی با مردم در ارتباط باشد. هنر به عنوان شیء چیزی در خود ندارد، ببلکه بیننده هنر را ترک می کند، او هم از در خارج می شود. هنر من سعی دارد ، درِ هنر را به سوی هر کسی باز کند و کمک کند تا پذیرفته شود. تاریخ شما هرچه هست ، تمام و کمال است."

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

ایسنا

روزنامه اعتماد ملی

مجله تندیس شماره17سال88

مطالب مرتبط:

گرانترین آثار حراج شده 2013

قطر چگونه غول شد