تبیان، دستیار زندگی
بازخوانی نشان‌های گرافیکی مراکز فرهنگی هنری شاخص شهر تهران و آشنایی با طراحان آن‌ها هدف این نوشتار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرم ها شاخص از طراحان معروف


بازخوانی نشان‌های گرافیکی مراکز فرهنگی هنری شاخص شهر تهران و آشنایی با طراحان آن‌ها هدف این نوشتار است.

آرم ها شاخص از طراحان معروف

همه‌مان می‌دانیم که نشان‌ها و لوگوهای گرافیکی بخشی از هویت بصری و یادواره‌های جمعی ما را تشکیل می‌دهند و موجودیت این مکان‌ها با نشان‌های گرافیکیشان گره خورده است. بر همین اساس خالی از لطف نمی‌بینیم تا نشان‌های مراکز فرهنگی هنری شاخص شهر تهران را باهم مرور می‌کنیم.

شهرداری تهران و علامت استاندارد ایران

آرم ها شاخص از طراحان معروف

پایتخت ایران در قدیم شهر دروازه‌ها بود. دروازه‌هایی که بعد‌ها به کمک ممیز آمدند تا او بتواند طرح مناسبی را برای شهرداری تهران پیاده کند. آرم شهرداری تهران از آشنا‌ترین نشانه‌ها برای شهروندان تهرانی است. ممیز این طرح را در سال 1368 طراحی کرد.

شاید بتوان گفت معروف‌ترین طراحی نشانهء مرتضی ممیز نشانه‌ای است که برای موسسهء استاندارد ایران طراحی کرده است و سال‌هاست که روی کالا‌ها و محصولات مختلف دیده می‌شود. ممیز این طرح را در سال 1364 و با استفاده از حروف اول کلمات Institute of Standard and Industrial Research of Iran که نام لاتین «مۆسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران» است طراحی کرد.

موزه موسیقی و وموزه سینما

آرم ها شاخص از طراحان معروف

نشان موزه موسیقی اثر ابراهیم حقیقی از طراحان پیشکسوت گرافیک است. این موزه با هدف حفظ میراث موسیقی ملی، معرفی آثار و تولیدات گذشتگان و تکریم اساتید و پیشکسوتان عرصه موسیقی، در آبان ماه سال 1389 افتتاح شده است. حقیقی در این طرح نمایه‌ای از فعالیت و هویت این موزه را در بیانی شیوا و زیبا به تصویر کشیده است.

طراحی نشان موزه سینما هم بر عهده ابراهیم حقیقی بوده. حقیقی این نشان را با در نظرگرفتن قدمت بنای موزه و همچنین اله مانی از کارکرد موزه‌ای آن طراحی کرده است. موزه سینمای ایران با هدف گردآوری، حف1 ثبت و عرضه مناسب میراث سینمای ایران در شهریورماه 1373توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی وابسته به شهرداری تهران تاسیس شده است.

سروش یکی از ناشرین بزرگ کتاب و نشریات فرهنگی و هنری محسوب می‌شود و با توجه به حجم تولیدات فرهنگی این موسسه که از کتاب و مجلات تا تولیدات چندرسانه‌ای را دربر می‌گیرد، قباد شیوا با هوشمندی و با تکرار موتیف اصلی این لوگو توانسته تعدد محصولات و گستردگی فعالیت‌های این مرکز را در طراحی نشان لحاظ کند.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

آرم ها شاخص از طراحان معروف

اما نشان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را محمد حسین حلیمی از استادان دانشکده هنرهای زیبا و مولف کتاب‌های هنری طراحی کرده است. نمایشگاه کتاب تهران از بزرگ‌ترین رویدادهای بین المللی کشور محسوب می‌شود که با طراحی حلیمی در مواد تبلیغی و اطلاع رسانی نمایشگاه نشانه گذاری می‌شود و اکنون برای مخاطبین این رویداد بزرگ فرهنگی کاملا آشنا است.

انتشارات سروش

آرم ها شاخص از طراحان معروف

آخرین نشانه‌ای که در این گزارش بازخوانی می‌شود نشان انتشارات سروش با طراحی قباد شیوا دیگر طراح نام آشنای گرافیک ایران است. سروش یکی از ناشرین بزرگ کتاب و نشریات فرهنگی و هنری محسوب می‌شود و با توجه به حجم تولیدات فرهنگی این موسسه که از کتاب و مجلات تا تولیدات چندرسانه‌ای را دربر می‌گیرد، قباد شیوا با هوشمندی و با تکرار موتیف اصلی این لوگو توانسته تعدد محصولات و گستردگی فعالیت‌های این مرکز را در طراحی نشان لحاظ کند.

بخش هنری تبیان


منبع: هنر آنلاین