تبیان، دستیار زندگی
قصدم معرفی اجمالی نمایشنامه ای است که برای اولین بار توسط نشر عابد در زمستان 83 به چاپ رسیده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی نمایش نامه

خاکِ آلوده...

قصدم معرفی اجمالی نمایشنامه ای است که برای اولین بار توسط نشر عابد در زمستان 83 به چاپ رسیده. ناشر در مقدمه ی کتاب چنین آورده:" انتشارات عابد مفتخر است که با نشر نمایشنامه های دفاع مقدس گامی کوچک در مسیر..."

این را آوردم که یاد خودم و شمای مربی تربیتی بماند که از این انتشارات احتمالا می شود نمایشنامه های مناسب موضوع جنگ و دفاع مقدس پیدا کرد.

معرفی نمایشنامه خاک آلوده

اما کتابی که می خواهم معرفی کنم از همین نشر به قلم سید حسین فدایی حسینی است و یکی از سه نمایشنامه ای است که ذیل مجموعه ی "سه گانه خاک" نوشته شده و به چاپ رسیده به نام: خاک ِ آلوده. شخصیت های اصلی سه نفرند: سرباز، عاطفه و مرد.

ماجرای نمایشنامه به طور خلاصه چنین است: مردی، در زمان جنگ گیر کرده است و همسرش سعی دارد او را متوجه جبهه ی جدیدی کند که وظیفه دارد امروز در آن بجنگد. مرد که در زمان جنگ رزمنده بوده در عملیات کربلای چهار در یک موقعیت بحرانی از شهادت می گریزد و این گریز دلیلی می شود برای فرار او از زمان حال و جستجوی مرگی که روزی از آن فرار کرده و این توامان می شود با بی توجهی اش به خانواده و... .

بازی نویسنده با زمین های آلوده به مین مضمون جالب این نمایشنامه است. آنجا که عاطفه در زمینی که به گمان مرد هنوز پاکسازی نشده راه می رود تا به همسرش نشان دهد وظیفه ی او به عنوان تخریبچی در این جا تمام شده و او اکنون باید تخریبچی جبهه ی دیگری باشد. اما گاهی بیان این پیام رنگ و بوی کلیشه به خود می گیرد. بعلاوه توصیف غیر دقیق

معرفی نمایشنامه خاک آلوده

صحنه و بی توجهی به حرکات ضعف دوم نمایشنامه است که البته می توان آن را با یک کارگردانی خلاقانه جبران کرد. نمایشنامه یک پرده بیشتر ندارد و آن هم همان زمین آلوده به مین است. در نتیجه دکور چندان هزینه بر و پر خرجی نخواهد داشت. لباس بازیگران هم چیزی جز یک دست لباس سربازی با تفنگ و... یک لباس زنانه ی معمولی و لباس معمول یک تخریبچی نیست. در ادامه نمایشنامه های دیگری را از این نشر و این نویسنده معرفی خواهیم کرد.

همراهی شما در معرفی نمایشنامه ها و انتشاراتی که به نشر نمایشنامه می‏پردازند یا معرفی نمایشنامه هایی که به نظرتان قابل استفاده است موجبات امتنان ما خواهد بود.

گروه تربیتی تبیان