تبیان، دستیار زندگی
مربیان عزیز تربیتی مدارس می توانند به عنوان اولین برنامه اردویی پیشنهادی مرکز یادگیری تبیان، اردوی یک روزه شهر زیارتی و تاریخی ری را در برنامه خود قرار دهند. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اردوی یک روزه شهرری(1)

بخش اردوهای زیارتی سیاحتی

شهرری

مربیان عزیز تربیتی مدارس می توانند به عنوان اولین برنامه اردویی پیشنهادی مرکز یادگیری تبیان، اردوی یک روزه شهر زیارتی و تاریخی ری را در برنامه خود قرار دهند. این اردوی یک روزه از نظر فرهنگی و علمی به دلیل وجود آثار تاریخی و بخش های علمی و تفریحی، و از بعد معنوی به دلیل بازدید از مجموعه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام، زیارت ایشان و دو امامزاده همجوارشان دارای اهمیت فراوانی است.

لازم به ذکر است ری دارای جذابیت های فرهنگی هنری علمی و زیارتی بسیاری است. اما ما در اردوی پیشنهادی فعلی تنها به بازدید از چند جذابیت شهر تاریخی و مذهبی ری(که قابلیت بازدید در یک روز را دارند) پرداخته ایم. که امیدواریم در پیشنهادات بعدی به بقیه جذابیت ها نیز بپردازیم. لطفا در پکیج ارائه شده برای این اردو جزئیات بیشتری را مطالعه نمایید.

برنامه پیشنهادی اردوی یک روزه شهرری

موقعیت محل: شهر باستانی و زیارتی ری واقع در جنوب تهران

فاصله تا مرکز تهران: 25 کیلومتر

مدت زمان رسیدن: بدون در نظر گرفتن ترافیک از مرکز تهران 30 دقیقه – شهرستان ها فاصله شهر مبدأ تا تهران را به این فاصله اضافه نمایند.

مدت برگزاری اردو از زمان حرکت تا بازگشت به مبداء: 10/5 ساعت

جذابیت ها:

1- مجموعه آستان مقدس شامل حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام – مرقد حضرت امامزاده طاهر علیه السلام از نوادگان حضرت زین العابدین علیه السلام و مرقد حضرت امامزاده حمزه علیه السلام از نوادگان امام موسی ابن جعفر علیه السلام.

2- آسمان نما

3- مجموعه تاریخی چشمه علی و اثر حجاری شده پادشاهان قاجار

4- کوه و امامزاده بی بی شهربانو

بی بی شهربانو

برنامه اردو:

1- حرکت از مبدأ راس ساعت 8 صبح

2- رسیدن به شهرری ساعت 9

3- حرکت به سمت محله امین آباد جهت صعود به کوه بی بی شهربانو ( دانش آموزان در پایین ارتفاع پیاده شده و با همراه داشتن یک بطری کوچک آب حرکت خود را آغاز می نمایند. این مسیر اصلا طولانی نیست و دانش آموزان ظرف مدت نیم ساعت به مکان مرقد و صحن حضرت بی بی شهربانو خواهند رسید.) – ادای توضیحات به دانش آموزان در مورد محل و امامزاده – تماشای منظره شهرری و مکان ری قدیم از بالای ارتفاع – استفاده از سرویس بهداشتی و گرفتن وضو – زیارت و بازگشت.

توضیح اینکه وسیله نقلیه می تواند برای بازگرداندن دانش آموزان تا کنار آستان بیاید و نیازی به بازگشت به صورت پیاده نمی باشد.

مدت زمان مورد نظر برای این بازدید 2 ساعت است.

4- حرکت به سمت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام – راس ساعت: 11/30

بازدید از آسمان نما (که دارای جذابیت های خاصی برای دانش آموزان است. بچه ها در این بازدید با آسمان و اجرام آن آشنا شده و اطلاعات خوبی در مورد فضا بدست می آورند.

مدت زمان این بازدید 1 ساعت است.)

5- آمادگی برای ورود به حرم مطهر – راس ساعت12/45

توضیحات مربی در مورد محل و امامزادگان

زیارت و ادای فریضه نماز ظهر در رواق بین الحرمین ( در این رواق امکان تجمع همه دانش آموزان در یک محل وجود دارد).

مدت زمان مورد نظر برای زیارت 1 ساعت است.

6- پس از برنامه های صبح پذیرایی ناهار طبق برنامه ریزی اردو انجام می گیرد – راس ساعت 14

مدت زمان مورد نظر برای این برنامه1/30 ساعت است.

7- بازدید بعداز ظهر اختصاص به چشمه علی و نقش برجسته قاجاری آن دارد – راس ساعت 16

توضیح اینکه در این مکان پارکی وجود دارد که در صورت استفاده اردو از غذای حاضری می توان از این مکان برای صرف ناهار و استراحت در طبیعت و فضای باز استفاده کرد.

توضیحات مربی در مورد تمدن چشمه علی و قدمت آن، نقش برجسته فتحعلیشاه که بر سینه تخته سنگی در بالا دست چشمه نصب شده است، همچنین توضیح در مورد دیوار باستانی ری که در بالای کوه وجود دارد.

مسیر رفتن از کنار چشمه تا کنار دیوار بسیار آسان بوده و حدود ده دقیقه به طول می انجامد.

مدت زمان در نظر گرفته شده برای این بازدید 2 ساعت می باشد.

8- بازگشت به سمت مبداء – راس ساعت 18

9- رسیدن به مبداء بدون در نظر گرفتن ترافیک – راس ساعت18/30

چشمه علی

آگاهی:

شهرری

1- این برنامه بر اساس ساعات بهار تنظیم شده است و برای استفاده در ماه های پاییز و زمستان باید از حجم برنامه کم کرد تا دانش آموزان بتوانند در هنگام روشنایی هوا به منزل بازگردند.

2- برای صرف ناهار به صورت رستورانی مراکز قابل قبولی در ری وجود دارد که باید هنگام برنامه ریزی اردو هماهنگی لازم با آنها صورت پذیرد.

3- شنا در آب چشمه علی ممنوع است.

4- مربیان عزیز باید مراقبت لازم را از دانش آموزان داشته باشند خصوصا هنگام بالارفتن از جاده خاکی کوه بی بی شهربانو و صعود کوتاه به روی تپه چشمه علی.

5- این اردو می تواند آثار علمی و تربیتی خوبی روی دانش آموزان داشته باشد که این مهم ارتباط مستقیم با میزان آگاهی و اشراف مربی به مکان های فوق و خصوصا بیوگرافی بزرگانی که مرقدشان مورد زیارت قرار می گیرد دارد.

برای آگاهی از اطلاعات مکان های معرفی شده در این اردو به مطلب اطلاعات اردوی شهر ری(1) مراجعه نمایید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور

تنظیم: مریم فروزان کیا