تبیان، دستیار زندگی
آموزش شامل توجه دادن و باوراندن بسیاری از موارد فرهنگی، اخلاقی، علمی و اجتماعی و اقتصادی مربوط به برگزار کردن یک اردو به دو قشر اصلی و درگیر با این امر است. ابتدا مربیان عزیز تربیتی، مدیران و مجریان و در مرحله بعد دانش آموزان و استفاده کنندگان از اردوها.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضرورت آموزش

آموزش شامل توجه دادن و باوراندن بسیاری از موارد فرهنگی، اخلاقی، علمی و اجتماعی و اقتصادی مربوط به برگزار کردن یک اردو به دو قشر اصلی و درگیر با این امر است. ابتدا مربیان عزیز تربیتی، مدیران و مجریان و در مرحله بعد دانش آموزان و استفاده کنندگان از اردوها.

آموزش همواره اصلی ترین و مهم ترین بخش در انجام هر کاری است. ضروری ترین بخش رویکرد برگزاری اردوهای دانش آموزی نیز همواره بخش آموزش است. از طرفی شكل گیری، پایداری و توسعه اردوها در سطح کلان نیازمند امر آموزش می باشد.

همچنین درك و شناخت چرایی و چگونگی توسعه و پایداری آن نیازمند آموزش هایی به دانش آموزان، مربیان تربیتی، همچنین مجریان این بخش است. در این میان برنامه ریزی و اجرای اردوهای دانش آموزی به عنوان یكی از پارامترهای توسعه فرهنگی و اجتماعی خود از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است، در این راستا منابع ‏انسانی آگاه و آموزش دیده در نقش مربیان تربیتی مدارس هستند که می توانند در فرایند برگزاری یک اردو با استفاده از قابلیت های موجود در محل و تکیه بر مهارت های دانش آموزان، همچنین ساكنان محلی مقدمات رشد فرهنگ و شخصیت اجتماعی شرکت کنندگان، همچنین ارتقاء فرهنگ و اقتصاد محلی و در اشل بزرگتر ارتقاء فرهنگی و اقتصادی کشور را فراهم آورند.

ما در این فرصت قصد پرداختن به همه موارد مربوط به آموزش در بخش اردویی را نداشته و تنها به توضیحات کوتاهی در این باره بسنده خواهیم کرد. اعتقاد ما این است که در جریان پرداختن به بحث آموزش در گردشگری اردویی، مهم ترین بخش رویكرد به تامین نیروی انسانی آموزش دیده برای توسعه این امر است چرا که در بیشتر مواقع عدم توجه به این مهم ضربات جبران ناپذیری را به روح و روان و حتی گاهی جسم دانش آموزان وارد می آورد.

اما آموزش شامل توجه دادن و باوراندن بسیاری از موارد فرهنگی، اخلاقی، علمی و اجتماعی و اقتصادی مربوط به برگزار کردن یک اردو به دو قشر اصلی و درگیر با این امر است. ابتدا مربیان عزیز تربیتی، مدیران و مجریان و در مرحله بعد دانش آموزان و استفاده کنندگان از اردوها.

بر این اساس سیستم آموزش در بخش مربیان، مدیران و مجریان، شامل آموزه هایی است که توسط سازمان مربوطه که در این مورد بخش پرورشی آموزش و پرورش است در چهارچوب موضوعات و میزان اختیارات و مسئولیت های خود که منطبق با مسائل فرهنگی و اجتماعی اردوهاست طراحی شده و در چهارچوب دوره های خاصی به مربیان اردویی آموزش داده می شود.

اردو

اما آموزش عمومی دانش آموزانی که از اردوها استفاده می کنند نیز بسیار واجد اهمیت بوده و این مهم به عهده مدیران تربیتی مدارس در طول سال تحصیلی، همچنین لیدرهای اجرایی اردوها قبل و در حین برگزاری اردوست.

هر چند در این زمینه نباید نقش مهم رسانه های دیداری و شنیداری دولتی و خصوصی را نیز نادیده گرفت. موارد بسیاری از مسائل پیش آمده در مرحله اجرای اردوها، به خاطر عدم اطلاع دانش آموزان و والدین آن ها از قوانین این حوزه و عدم وجود آموزش لازم در جهت رعایت اصول گردشگری خصوصا در اردوهای گروهی است.

سعی ما در این بخش بر این خواهد بود که از بین هزاران سطر مطالب آموزشی که در هر دو تقسیم بندی بالا وجود دارد مطالب اساسی تر و مهمتر را گزینش نموده و در قالب چندین مقاله و با قلمی بسیار ساده و قابل درک برای همه مخاطبان با هر جایگاه اجتماعی، فرهنگی و یا علمی و با عناوین آموزش مربیان و مجریان اردوها و آموزش دانش آموزان ارائه نماییم.

علاقه مندان به پیگیری این دست از مطالب می توانند هر هفته با مراجعه به این بخش از سایت، مطالب مورد نظر خود را مطالعه نمایند. همچنین برای آگاهی ما از نظر مخاطبین این بخش، نظرات سازنده خود را در زمینه موضوعات همچنین نحوه ارائه و یا تاثیرگذاری مطالب با ما در میان بگذارید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور

تنظیم: مریم فروزان کیا