تبیان، دستیار زندگی
نقش دل داستان نقره زبانانی است که توانائیهای خارق العاده دارند.آنان می توانند به هنگام خواندن هر داستانی آن را به واقعیت برسانند و آدمها و اشیاء داستان را به جهان واقعی وارد کنند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : شکوفه باصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش دل (معرفی فیلم،زنگ های پرورشی)

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

نمایش فیلم مناسب یکی از اقداماتی است که معلمان پرورشی در زنگ های پرورشی، برای دانش آموزان انجام می دهند،‌ انتخاب فیلم مناسب برای نمایش دادن به دانش آموزان،‌ یکی از مسائل مهمی است که دبیران محترم پرورشی به آن بسیار توجه می کنند.

در این راستا مرکز یادگیری سایت تبیان،‌ به منظور پر بار کردن زنگ های پرورشی در این بخش اقدام به معرفی فیلم هایی مناسب برای دانش آموزان نموده است.

امید است که  این پیشنهادات مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد.

نقش دل (معرفی فیلم،زنگ های پرورشی)

نام فیلم: نقش دل

مخاطب: نوجوانان

سال تولید: ٢٠٠٨

محصول : آمریکا

مدت: ١٠٥ دقیقه

معرفی:

نقش دل داستان نقره زبانانی است که توانائی های خارق العاده دارند. آنان می توانند به هنگام خواندن هر داستانی آن را به واقعیت برسانند و آدم ها و اشیاء داستان را به جهان واقعی وارد کنند هر چند ممکن است گاه اتفاقات پیش بینی نشده ای هم بروز کند و ... .

این فیلم سینمایی که مضمونی بسیار جذاب و تخیلی برای نوجوانان دارد دارای محتوای معنی داری نیز هست.

آن چه در این فیلم نمایش داده می شود علی القاعده در جهان واقعی به وقوع نمی پیوندد. اما علی رغم ساختار تخیلی توانسته است نکاتی را در ضمن فیلم به بیننده متذکر شود.

کتاب یا فیلم ؟

محوریت اصلی فیلم درباره خانواده ای سه نفره است که به دلایلی مادر خانواده از همسر و فرزندش دورافتاده است .

محبت پدر به فرزند و تلاشی که پدر برای حفظ امنیت فرزند و خانواده اش می کند از نکاتی است که در این فیلم مد نظر قرار داده شده است.

از دیگر مضامینی که در این فیلم به نمایش گذاشته شده است این که "سرنوشت هر کسی به دست خداست ".

سرنوشت انسان محتوم و غیرقابل تغییر نیست . هر کس با مقداری تلاش برای تغییر دادن ویژگی های منفی که در او وجود دارند،می تواند سرنوشت خود را نیز تغییر دهد.

خودخواهی  که یک رذیلت اخلاقی است و مقابله با آن در این فیلم مورد توجه واقع شده است زیرا چند تن از شخصیت های فیلم دچار خودخواهی هستند و آن ها می توانند بر این رذیله اخلاقی فائق آیند.

می توان گفت در فیلم سینمایی نقش دل مانند بسیاری از فیلم های دیگر به تقابل خیر و شر پرداخته شده که به وسیله تلاش جمعی، همکاری ،توجه به خواسته دیگران، کنار گذاشتن رذیله های اخلاقی (انعطاف پذیری) و وفاداری به عهد و پیمان خیر می تواند بر شر پیروز شود.

اما از جمله نکاتی که  در دیدن این گونه فیلم ها که محصول کشور های غربی بالاخص آمریکا است این است که ساختار فیلم طوری است که با فرهنگ و دیانت ما در تقابل است بنابراین باید توجه داشته باشیم که ارتباط  بسیار راحت همه انسان ها با هم  و عدم محدودیت در این ارتباطات برای ما پذیرفته شده نیست.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: شکوفه باصری