تبیان، دستیار زندگی
در این مرحله به نکات و تمریناتی برای صدا گذاری، صدابرداری و موسیقی در فیلم کوتاه می پردازیم....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه فیلم کوتاه بسازیم؟ گام نهم

صدابرداری و صداگذاری

اگر می خواهید در این حرفه مشغول شوید هر چند وقت یکبار موقع تماشای فیلم، چشمانتان را ببندید و فقط فیلم را

چگونه فیلم کوتاه بسازیم؟ گام نهم

گوش دهید. صداهای مختلفی که به گوش تان می رسد بعضی در مرحله تولید ضبط شده (صدابرداری) و بقیه آنها در مرحله پساتولید برروی فیلم گذاشته شده اند (صداگذاری). در مرحله صدابرداری شما می بایست تلاش کنید تا حتی الامکان صداها را جداگانه و تفکیک شده ضبط نمائید. مثلا در صحنه فیلمی که از بازیگران در ماشین در حال صحبت هستند اگر صدای بازیگران جدا از صدای ماشین ضبط شود شما در مراحل بعدی قادر به کنترل بیشتری بر روی صدا هستید و می توانید میزان آنها را به راحتی کم و زیاد کنید.

به هر حال برای صدابرداری شما می بایست انواع میکروفن ها و کارکرد آنان را بشناسید. بعضی از میکروفن ها همراه صدایی که ضبط می کنند مقداری هام ِمحیط (صدای محیطی یا سکوت محیطی) را هم منتقل می کنند و برای ضبط صداهای محیطی (تمام صداهای موجود در یک صحنه) کاربرد دارد. ولی برخی دیگر از میکروفن ها در فواصلی معین و به صورت تفکیک شده صدا را ضبط می کنند ( برای درک مفهوم هام محیط ضبط خود را در مکانی بی سر و صدا قرار داده و صدای آنجا را ثبت کنید. پس از شنیدن آنچه که روی نوار ضبط شده و دقت بر آن، این مفهوم برای شما روشن می گردد. )

و اگر بخواهیم راجع به صداگذاری نکاتی را عرضه کنیم باید بگوییم که؛

موظفید تمام صداهایی را که در صحنه می بایست موجود می بوده و به هر دلیل ضبط نشده، در مرحله پساتولید روی فیلم منعکس کنید.

اضافه بر آن باید از صداها و افکت هایی که منتقل کننده حس فیلم نامه نیز می باشند، بهره بگیرید.

پس در نهایت

باز هم می گوییم سعی کنید فیلم ها را حتما گوش کنید. این کار برای شما تجارب صوتی گران بهایی را به همراه می آورد.

موسیقی

حتما وقتی که موسیقی را گوش می کنید، تصاویری در ذهنتان نمایان می شود. سعی کنید تا می توانید این کار را ادامه دهید و برای هر آهنگی که می شنوید، تصویری در فکرتان ظاهر کنید. این کار موجب می شود تا شما تجارب زیادی در زمینه رابطه تصویر و موسیقی پیدا کنید تا بتونید در موقع لزوم بر عکس اینکار را انجام دهید، یعنی باید بتوانید با دیدن تصاویر آهنگ یا آهنگ هایی را در گوشتان بشنوید. برای شنیدن هیچ گاه عجله نکنید و از آزمایش کردن هم نترسید. تصاویر را در تلویزیون ببینید و هم زمان با آن نوارهای مختلف را در پخش تان آزمایش کنید. در ضمن سعی نکنید تا برای تمام لحظات فیلم موسیقی بیابید. گاهی ارزش  سکوت بسیار بیشتر و حتی لازم تر و دلنشین تر از موسیقی و آهنگ به نظر می آید.

 چگونه فیلم کوتاه بسازیم؟ گام نهم   چگونه فیلم کوتاه بسازیم؟ گام نهم