تبیان، دستیار زندگی
یکی از انتخاب های مهم زندگی هر فرد پس از پایان تحصیلات متوسطه و تصمیم به ادامه تحصیلات در سطوح دانشگاهی، انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخاب رشته صحیح؛ الگوی آینده روشن

انتخاب رشته صحیح؛ الگوی آینده روشن

1-    مقدمه

یکی از انتخاب های مهم زندگی هر فرد پس از پایان تحصیلات متوسطه و تصمیم به ادامه تحصیلات در سطوح دانشگاهی، انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل است. این انتخاب به دلیل تأثیر چشمگیری که در تعیین سرنوشت افراد دارد، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد که می توان در یک دسته بندی اولیه آن ها را به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم نمود. عوامل درونی در کنترل فرد هستند؛ اما عوامل بیرونی تا حدودی از اختیار فرد خارج هستند و به صورت غیر مستقیم انتخاب او را تحت تأثیر قرار می دهند. هر دانش آموزی با تکیه بر علاقه مندی و استعداد ها از یک طرف و امکانات و توانایی ها از طرف دیگر، در این فرایند تصمیم گیری لازم است که مناسب ترین انتخاب را با تحلیل شرایط مذکور و بر اساس آینده ای که برای خود ترسیم کرده است، پایه ریزی کند؛ چرا که انتخاب صحیح رشته تحصیلی، در آینده تحصیلی، شغلی و به طور کلی در زندگی افراد نقش انکار ناپذیری دارد.

نکاتی چند پیرامون انتخاب رشته آزمون سراسری

آزمون سراسری که در میان داوطلبان و عموم مردم از آن به عنوان «کنکور» یاد می شود ساز و کاری به منظور غربالگری و سنجش دانش لازم داوطلبان برای ورود به آموزش عالی است. با توجه به محدودیت ظرفیت های دانشگاهی خصوصاً در دوره های روزانه و برخی از رشته های خاص، عملاً چاره ای جز برگزاری آزمون و گزینش افراد متقاضی نیست. امسال نیز طبق روال سال های گذشته، متقاضیان ورود به دوره های آموزش عالی در پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی در تاریخ های 5، 6 و 7 تیر ماه، سال جاری به رقابت پرداختند و منتظر اعلام نتایج هستند؛ اما تکالیف اساسی که اکنون متوجه داوطلبان است و باید با مشورت خانواده و افراد صاحب نظر در این حوزه به آن دقت خاصی نمایند، تمرکز بر سۆال های اصلی زیر است:

 الف- هدف من از دانشگاه رفتن چیست و ورود به دانشگاه چه تأثیری در آینده شغلی و زندگی آتی من دارد؟ ب- مۆلفه ها و عوامل تأثیر گذار در یک انتخاب رشته درست و اصولی کدامند؟

ج- منابع شناخت من از دانشگاه و رشته دانشگاهی مناسب کدامند؟

هدف از طرح سۆال های مذکور، جلب توجه و تمرکز داوطلبان و خانواده های آن ها بر این اصل اساسی که آزمون سراسری و به تبع آن فراهم شدن زمینه ورود به دانشگاه، همه و همه، وسیله ای برای رشد و شکوفایی استعداد های بالقوه دانش آموزان و جهت دهی آن ها در راستای توانمندی ها، علایق و استعداد آن ها به سمت نیازهای کشور است؛ بنابراین، نباید بدون تأمل و شناخت عوامل و مۆلفه های مذکور، صرفاً تأکید و هدف اصلی، دانشگاه رفتن باشد؛ زیرا همان گونه که ورود به دانشگاه و تحصیل در دانشگاه، تمام زندگی و آمال و آرزوی یک فرد نیست، نرفتن یا به اصطلاح «مجاز» نشدن و قبول نشدن نیز پایان تمام آمال و آرزوهای فرد نیست.

بر این اساس، در ادامه ابتدا منابع شناخت و کسب آگاهی داوطلبان عزیز برای انتخاب رشته مناسب و متناسب با توانمندی ها و استعدادهای آنها معرفی و پس از آن، عوامل مۆثر بر انتخاب رشته مناسب ارائه می شود.

2-    منابع شناخت و کسب آگاهی

کلیه افراد به صورت عام و داوطلبان آزمون سراسری به صورت خاص برای شناخت و کسب آگاهی در خصوص یک موضوع یا پدیده خاص نیازمند ترسیم نقشه ای هستند که ویژگی ها، روابط و ارتباط درونی و بیرونی و عوامل مۆثر بر تغییر و تحول آن پدیده در آینده را نشان می دهد. به منظور شناخت و کسب آگاهی برای پاسخ به سۆالات آغازین، داوطلبان منابع زیر را در اختیار دارند.

الف) توجه و تمرکز بر استفاده از نظرات و مشورت نهادها یا افراد با صلاحیت و دارای دانش و تجربه تخصصی:

معمولاً یکی از منابع شناخت و آگاهی، استفاده از نظرات و مشورت های نهادها یا افراد دارای دانش و تجربه است که در خصوص موضوع انتخاب رشته شناخت لازم را از رشته های دانشگاهی و آینده شغلی آن ها دارند. حال سۆال اساسی این است که: نهادها یا افراد دارای این ویژگی ها را چگونه می توان شناخت؟ آیا به هر نهاد یا کسی که ادعای داشتن چنین ویژگی هایی می کند و از انواع و اقسام روش های تبلیغاتی استفاده می کند باید اطمینان کرد و آیا اصولاً می توان آینده شغلی و تعیین مسیر زندگی آتی خود را به یک چنین نهاد یا افرادی سپرد؟

ب) توجه به دانش و اطلاعات انباشته شده درباره ماهیت و چگونگی موضوع مورد نظر:

یکی دیگر از منابع مذکور، استفاده از دانش و اطلاعات انباشته شده ای است که از طریق بررسی های علمی، داده و اطلاعات مستند و تا حدودی نیز کوشش و خطا به وجود آمده است. منابع مکتوب اعم از کتب، رسانه های دیداری و شنیداری، یکی از روش های ارائه دانش و اطلاعات است؛ اما همان گونه که عنوان شد، بایستی مبنای این دانش و اطلاعات، بررسی های علمی و داده و اطلاعات مستند باشد.

ج) استفاده از روش های علمی:
انتخاب رشته صحیح؛ الگوی آینده روشن

روش سوم تحت عنوان روش علمی، فرایندی منظم و هدفمند است که دانش و اطلاعات حاصل شده به روش علمی را با نظرات و تجارب نهادها و افراد صاحب نظر تلفیق می کند و معتبرترین داده ها و اطلاعات را در اختیار فرد قرار می دهد. روش علمی، روشی تلفیقی است که از کلیه منابع شناخت و آگاهی که سندیت، اعتبار، درستی و صحت آن ها تأیید شده است، استفاده می کند. در واقع روش علمی، چیزی جز دانش و اطلاعات معتبر و موثق که توسط نهادها یا افراد با صلاحیت و بر اساس یک فرایند منظم و سیتماتیک علمی حاصل شده باشد، نیست. ماحصل این روش، داده و اطلاعات قابل استفاده برای داوطلبان است که از طریق نهاد ها یا افراد دارای صلاحیت، کتب و رسانه های دیداری و شنیداری معتبر و نیز نرم افزار های بر آمده از این منابع، حاصل شده است.


مرکز یادگیری سایت تبیان

منبع: پیک سنجش