تبیان، دستیار زندگی
در کارنامه نتایج علمی داوطلبان آزمون سراسری، استان بومی داوطلبان آورده شده است؛ به عنوان مثال، استان بومی داوطلب، اصفهان ذکر شده است. چگونه استان بومی داوطلب به دست می آید؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در انتخاب رشته آگاهانه عمل کنید(قسمت چهارم)

در بخش های پیشین خواندید...

اکنون به مبحث سهمیه می پردازیم. داوطلبانی که در فرم تقاضا نامه ثبت نام آزمون سراسری، سهمیه پذیرش خود را «مناطق» علامت گذاری نموده اند، بر حسب کد بخش سال پیش دانشگاهی، کد بخش محل اخذ دیپلم و کد بخش سال ما قبل دیپلم یا محل تولد، در یکی از مناطق 1، 2 یا 3 قرار خواهند گرفت. البته سهمیه های دیگری نیز وجود دارد که هر داوطلب در صورت واجد شرایط بودن، در سهمیه مربوط قرار خواهد گرفت. قبلاً «رتبه در سهمیه» را بیان کردیم. اگر سهمیه داوطلبی منطقه 1 باشد، رتبه وی در منطقه 1 می باشد؛ لذا رتبه داوطلب در سهمیه و در زیر گروه مربوط در کارنامه آورده شده است. رتبه کشوری بدون در نظر گرفتن سهمیه و فقط در زیر گروه در نظر گرفته می شود.

انتخاب رشته

در کارنامه نتایج علمی داوطلبان آزمون سراسری، استان بومی داوطلبان آورده شده است؛ به عنوان مثال، استان بومی داوطلب، اصفهان ذکر شده است. چگونه استان بومی داوطلب به دست می آید؟

اگر به کارنامه توجه کنید، محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی، محل اخذ دیپلم و محل اخذ سال ما قبل دیپلم و محل تولد آورده شده است. با توجه به محل اقامت داوطلب در سه سال آخر (پیش دانشگاهی، سال اخذ دیپلم و سال ما قبل دیپلم)، اگر سه سال در یک استان باشد، آن استان به عنوان استان بومی در نظر گرفته می شود؛ اگر در یک استان نباشد، استان محل تولد به عنوان استان بومی داوطلب در نظر گرفته می شود. برای داوطلبان نظام قدیم هم سه سال آخر در نظر گرفته می شود و به همین صورت اگر سه سال آخر در یک استان باشد، آن استان، به عنوان استان بومی در نظر گرفته می شود؛ در غیر این صورت استان محل تولد به عنوان استان بومی در نظر گرفته می شود.

از استان بومی داوطلب، ناحیه بومی و قطب بومی مشخص می شود. در دفترچه شماره 2 راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری، دو جدول وجود دارد که ناحیه و قطب را تعیین می کند. چند استان مجاور هم تشکیل یک ناحیه می دهند؛ به عنوان مثال، استان های اصفهان، چهار محال و بختیاری و یزد ناحیه سه را تشکیل می دهند؛ لذا داوطلبانی که استان بومی آن ها یکی از این سه استان باشد، در ناحیه سه قرار دارند. چند ناحیه مجاور هم تشکیل یک قطب را می دهند؛ به عنوان مثال، ناحیه سه و ناحیه هشت (استان های ایلام، خوزستان و لرستان) تشکیل قطب چهار را می دهند؛ در نتیجه قطب چهار شامل شش استان اصفهان، ایلام، چهار محال بختیاری، خوزستان، لرستان و یزد می باشد.

انتخاب رشته

در دفترچه شماره 2 راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری، قبل از معرفی رشته های تحصیلی دوره های روزانه، در هر گروه آزمایشی، جدولی وجود دارد که نام رشته تحصیلی، گرایش، زیر گروه، مقطع تحصیلی و نوع گزینش را آورده است؛ به عنوان مثال، در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی رشته فیزیک در زیر گروه یک قرار دارد و مقطع آن کارشناسی می باشد و نوع گزینش آن ناحیه ای است؛ به همین صورت در گروه آزمایشی علوم تجربی، رشته زیست شناسی در گرایش علوم جانوری و گرایش علوم گیاهی دارای نوع گزینش استانی می باشد. اکنون می توانید رابطه بین استان بومی، ناحیه بومی، قطب بومی در کارنامه را با نوع گزینش هر رشته را درک کنید. داوطلبی که رشته ای را انتخاب می کند که نوع گزینش آن استانی می باشد، در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی که در استان بومی او می باشد، شانس قبولی بیشتری نسبت به داوطلب دیگری دارد که استان بومی او متفاوت است؛ به عنوان مثال، داوطلبانی که استان بومی آن ها اصفهان است، در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی استان اصفهان شانس قبولی بیشتری نسبت به داوطلبان دیگری دارند که استان بومی آن ها اصفهان نمی باشد.

اگر نوع گزینش رشته ای ناحیه ای باشد، داوطلبان آن ناحیه در دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی که در آن ناحیه می باشند، نسبت به داوطلبانی که در ناحیه دیگری هستند، شانس قبولی بیشتری دارند. داوطلب استان بومی اصفهان در ناحیه بومی سه قرار دارد. این داوطلب در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی واقع در ناحیه سه نسبت به داوطلب دیگری که ناحیه بومی او سه نمی باشد، از شانس قبولی بیشتری بر خوردار است. همین وضعیت برای رشته های دارای نوع گزینش قطبی وجود دارد. رشته های دارای نوع گزینش کشوری به استان، ناحیه یا قطب بومی داوطلب وابسته نیست یا به عبارت دیگر، برای کلیه داوطلبان در تمام استان ها یکسان عمل می کند و هیچ داوطلبی نسبت به داوطلب دیگر از شانس قبولی بیشتری بر خوردار نیست. اکنون که رابطه بین نوع گزینش یک رشته و شرایط یک داوطلب را در آن رشته متوجه شدید، سؤال می کنید که چرا رشته ها را به این صورت گزینش می کنند. اگر رشته ای در تمام استان ها و یا اکثر استان ها وجود داشته باشد یا نیاز به فارغ التحصیلان بومی دارد، نوع گزینش آن رشته استانی است. اگر رشته ای در تمام یا اکثر ناحیه ها وجود داشته باشد، نوع گزینش آن ناحیه ای بوده و به همین صورت برای رشته های قطبی عمل می شود.

لذا در گزینش بومی، به داوطلبان آن بوم (استان، ناحیه یا قطب) نسبت به داوطلبان بوم دیگر، شانس قبولی بیشتری داده می شود تا داوطلبان تا حد امکان در بوم خود ادامه تحصیل دهند تا از مشکلاتی که در استان ها، ناحیه ها یا قطب های دیگر برای داوطلبان به وجود می آید، به دور باشند. ادامه این مبحث را در شماره آینده پی می گیریم.

 و این داستان هم چنان ادامه دارد...


هفته نامه پیک سنجش

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تنظیم: نوربخش