تبیان، دستیار زندگی
بله در بعضی سالها واقعا سوالها نسبت به سالهای پیش از آن سخت بوده است . اما از این مطلب چه نتیجه ای می‌توان گرفت ؟ دو پاسخ در این باره وجود دارد که هر کدام از زاویه ای، درست است. پاسخ اول : سخت یا آسان بودن سوالها اصولا بحث مهمی نیست. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر سوالها سخت بود

اگر سوالها سخت بود

سخت بودن سوالهای کنکور دغدغه ای همیشگی برای داوطلبان ورود به دانشگاهها بوده و هست. پس از کنکور همواره شنیده ایم که سوالهای امسال سخت بود؟

آیا سخت بودن سوالها یک مسئله واقعی است؟

بله در بعضی سالها واقعا سوالها نسبت به سالهای پیش از آن سخت بوده است . اما از این مطلب چه نتیجه ای می‌توان گرفت ؟ دو پاسخ در این باره وجود دارد که هر کدام از زاویه ای، درست است. پاسخ اول : سخت یا آسان بودن سوالها اصولا بحث مهمی نیست. زیرا کنکور یک مسابقه است. اگر سوالها سخت باشد برای همه سخت است و اگر آسان باشد برای همه آسان است. کنکور مثل امتحان مدرسه نیست. در کنکور نمره هرکس فقط در مقایسه با دیگران سنجیده می‌شود. پاسخ دوم: اگر سوالهای یک یا چند درس سخت باشد قوی ترها لطمه بیشتری می‌بینند ، زیرا :

  1. آنها می‌خواهند به همه ء سوالها پاسخ دهند پس وقت و انرژی بسیار روی هر سوال خواهند گذاشت و از نظر روانی لطمه بیشتری می‌بینند و حتی ممکن است زمان پاسخ به سوالهای ساده را نیز از دست بدهند.
  2. اگر سوالها سخت تر از حد متعارف باشد ، چون داوطلبان قوی تر مباحث بیشتری را کار کرده اند درصد بیشتری از نمره خود را از دست خواهند داد. اما داوطلبان ضعیف تر که مباحث کمتری مطالعه کرده اند، حتی به سراغ سوالهای متوسط نمی روند چه رسد به سوالهای دشوار. به هر حال معمولا سوالها در حد متعارف است. اما هر چه هست اگر داوطلبان ( به ویژه قوی ترها) توصیه های زیر را به کار بندند نتیجه بهتری خواهند گرفت.

  1. به این فکر نباشید که به تمام سوالها پاسخ بدهید . ممکن است چند سوال نخست در یک درس بسیار دشوار باشد یا اصلا سوالی ابتکاری باشد که پاسخ دادن به آن همه ذهنتان را در بر گیرد.
  2. فکر نکنید بقیه دارند به آن سوالها پاسخ می‌دهند. سوال سخت برای همه سخت است. بهتر است در چنین مواردی ( و البته فقط در چنین مواردی) کمی از خود راضی شوید و به خودتان بگویید وقتی من نمی توانم به این سوالها پاسخ دهم وای به حال دیگران!

توصیه به داوطلبان ضعیف تر

هیچ درسی را کنار نگذارید و در هر درس به دنبال سوالهایی بگردید که جواب آنها را می‌دانید اگر در یک درس فقط سه یا چهار سوال را پیدا کردید که می‌توانستید جواب دهید امیدوار باشید با همین شرایط هم می‌توانید نتیجه ای در حد خودتان بگیرید.

و یک توصیه به همه :

مرد( و نیز زن) باید که هراسان نشود! سختی ای نیست که آسان نشود