تبیان، دستیار زندگی
به این نکته توجه داشته باشید که شما با دانسته‌ها و آموخته های هفته های مانده به کنکور در این آزمون شرکت نخواهید کرد . حتی با اطلاعات اندوخته شده در یک سال اخیر نیز امتحان نخواهید داد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جمع بندی کنیم

مطالب جدید نخوانید

به این نکته توجه داشته باشید که شما با دانسته‌ها و آموخته های هفته های مانده به کنکور در این آزمون شرکت نخواهید کرد. حتی با اطلاعات اندوخته شده در یک سال اخیر نیز امتحان نخواهید داد. آنچه در کنکور از شما پرسیده خواهد شد مطالبی است که شما در طول 12 سال تحصیلی آموخته اید. با این تصور خواهید دانست که آنچه در این مدت باقی مانده یاد می‌گیرید چقدر اندک است. پس از همین امروز تصمیم بگیرید که اگر مباحثی هستند که تاکنون به مطالعه آن نپرداخته اید، دیگر فراموشش کنید. البته بخشی از دروس عمومی را می‌توان از این قاعده مستثنی کرد.

چکیده‌ها، یادداشت‌ها و جدول‌ها را بخوانید و مرور کنید.

اگر در طول مدتی که خود را برای کنکور آماده می‌کردید، خلاصه برداری کرده باشید. اکنون زمانی است که می‌توانید بهترین استفاده را از آن ببرید. اگر این کار را نکرده اید می‌توانید از یادداشت های دوستان و یا معلمان خود استفاده کنید.

شبیه ترین سؤالات کنکور کدام است؟

این روزها عده ای ادعا می‌کنند که سؤالات کنکور را در دست دارند و می‌توانند آن‌ها را در اختیار شما بگذارند. ما معتقدیم که شبیه ترین سؤالات به سؤالات کنکور امسال را می‌شناسیم. این سؤالات، سؤالات کنکورهای سال های گذشته است و اکنون توصیه می‌شود به مرور آن ها بپردازید.

تصور کنید دو روز به کنکور مانده است!

اگر اعلام شود که کنکور امسال دو روز دیگر برگزار می‌شود چه می‌کنید؟ منطقی ترین کار این است که عملی را انجام دهید که

بیشترین نتیجه را بدهد. یعنی مطالبی را بخوانید که در کمترین زمان بیشترین یادگیری را داشته باشد. به عبارتی مطالب جدید نباشد. برای دروس عمومی وقت بیشتری اختصاص دهید. دروسی را بخوانید که در رشته مورد نظرتان ( خصوصاً انتخاب اول دانشگاه آزاد ) ضریب بالاتری داشته باشد. در مباحثی که قبلاً خوانده اید ولی می‌دانید که در آن ضعف دارید رفع اشکال کنید. این‌ها فعالیت هایی است که در طول دو روز انجام می‌دهید. پس از آن شرایطی مشابه کنکور فراهم کنید. مثلاً داوطلبان گروه های ریاضی و علوم تجربی رأس ساعت 8 صبح و داوطلبان علوم انسانی و هنر ساعت 15 لباس رسمی پوشیده و پشت میز بنشینند و با رعایت زمان بندی به تست زدن بپردازید. حتی می‌توانید از کسی بخواهید تا نقش مراقب را برای شما بازی کند. این کار باعث می‌شود تا استرس جلسه امتحان را تا حد زیادی کنترل کنید. البته کسانی که در کنکورهای آزمایشی شرکت می‌کرده اند بسیار راحت تر خواهند بود. توجه داشته باشید که برای این آزمون از سؤالات کنکور سال های گذشته استفاده کنید. به این صورت که مثلاً یک روز کنکور سراسری 1378 و یا آزاد 1376 را پاسخ دهید. در انتخاب این مجموعه‌ها دقت کنید که سؤالات به همراه پاسخ های تشریحی و صحیح باشد. سؤالات مربوط به مباحث حذف شده در کتب جدید حتی الامکان جدا شده باشند چرا که دیدن مباحثی که اصلاً به چشم شما آشنا نیست می‌تواند باعث ایجاد استرس و سردرگمی شود. پس از امتحان به تصحیح آن بپردازید.

( 3 × تعداد کل ) / [( تعداد پاسخ غلط) - ( 3× تعداد پاسخ صحیح )] = درصد در هنگام پاسخ دادن به سؤالات از شانسی زدن و پاسخ دادن حدسی پرهیز کنید چرا که در موقع تصحیح با درست در آمدن آن جواب فکر خواهید کرد به مبحث تسلط دارید در حالی که چنین نیست و در حقیقت خود را فریب داده اید. در انتها خواهید دید که در چه درس یا مبحثی دچار ضعف هستید و باید به رفع اشکال بپردازید. اکنون مجدداً تصور کنید که دو روز تا کنکور مانده است و باید خود را برای کنکور آماده کنید با این تفاوت که اساس مطالعه شما نقاط ضعف شما در کنکور روز گذشته است. این کار را تا چند روز مانده به کنکور انجام دهید. توصیه می‌شود در روزهای آخر، کنکورهای سال های آخر را جواب دهید و اکنون از کنکورهای 8-7 سال پیش شروع کنید.

پیک سنجش را هر هفته تهیه کنید.

هفته نامه خبری سازمان سنجش آموزش کشور رابط مشورتی، اطلاعاتی و عملیاتی شما با کنکور است. نحوه توزیع کارت، حوزه های امتحان و صدور کارنامه و کلیه اطلاعات مورد نیاز شما برای شرکت در آزمون سراسری به همراه مصاحبه های بسیار مفید با نفرات برتر کنکور سال های گذشته و نکات مشاوره ای از مطالب موجود در این نشریه است. اکنون که چندین ماه برای موفقیت در کنکور زحمت کشیده اید، حیف است که به علت ندانستن مطالبی جزئی چیزی را از دست بدهید، پس هر هفته پیک سنجش را که دوشنبه‌ها بعد از ظهر منتشر می‌گردد، تهیه کنید.

نویسنده: روح اله آقا صالح

اردیبهشت ماه 1383