تبیان، دستیار زندگی
وقتی قرار است میهمانی به خانه‌مان بیاید برای استقبالش لحظه شماری می‌کنیم؛ این روزها برای استقبال از این ماه معنوی چه برنامه‌ای دارید؟....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه از ماه رمضان استقبال كنیم؟

گوش کن، صدای قدم‌های میهمانی می‌آید

وقتی قرار است میهمانی به خانه‌مان بیاید برای استقبالش لحظه شماری می‌کنیم؛ این روزها برای استقبال از این ماه معنوی چه برنامه‌ای دارید؟

چگونه از ماه رمضان استقبال كنیم؟

دیدن هلال ماه در این لحظه های عزیز، چشم گیرتر از همیشه است. هیجان روزه داری این ماه مبارک را همه از کودکی با عطر شیرین ربنا و اذان افطار، حلوا و شله‌زرد مادر و مادربزرگ به یاد داریم. گویی میهمانی به خانه‌مان می‌آید و باید همه چیز مهیا باشد. حال و هوایی معنوی بر فضای خانه حکم فرما می‌شود. این روزها برای ما که می‌خواهیم روزه بگیریم از بقیه ماه‌ها پر اهمیت‌تر می‌شود. از آن جا که در ماه مبارک سعی در تقرب سوی پروردگار داریم هر یک به نوعی جهت استقبال هر چه بهتر از این میهمان آماده می شویم. اما به راستی چه طور از عهده این ضیافت معنوی برآییم؟ چگونه برای استقبال این میهمان الهی آماده شویم؟ برای فرزندانمان از این ماه پربرکت چه بگوییم؟ هرکس به روشی می‌تواند به استقبال ماه رمضان برود؛ اما چه گونه می‌توان از خیر و بركات این ماه پرفیض بهرمند شد؟

بیایید در درگاه الهی سپاسگزار شویم که به ما توفیق داد چنین ماه پرفضیلتی را دریابیم؛ در حضور پروردگار مهربانمان دست به آسمان بلند کنیم تا توفیق طاعت و عبادت را برایمان عنایت فرماید.

چگونه از ماه رمضان استقبال كنیم؟

با خوشحالی سر به سجده شکر گذاریم؛ از فرا رسیدن ماهی كه درهای بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود.

پس بیایید به خود و فرزندانمان بیاموزیم که روح و روان خویش را آماده سازیم برای عبادت وبندگی خالصانه. آن گاه جهت هرچه بهتر استفاده کردن از این ماه مبارک برنامه‌ریزی كنیم. نسبت به احکام و مسائل روزه آگاهی کسب نماییم تا مبادا به خاطر جهالت دچار اشتباه شویم. عزم خویش را جزم نماییم كه تا حد توان از گناهان بپرهیزیم. آمادگی كامل پیدا کنیم تا با قرآن انس و الفت بیشتری بگیریم.

بیایید در ابتدای این ماه توبه صادقانه نماییم و عزم کنیم تا این رمضان بهتر از رمضان گذشته باشد؛ با پدر، مادر، خانواده و ... با نیکی رفتار نماییم؛ به فكر فقرا و مستمندان باشیم و در حد توان به آن ها كمك كنیم.

در نهایت از لحظات با بركت این ماه حداكثر استفاده را جهت آموزش و یادگیری مسایل ضروری دین نموده و فرهنگ مطالعه و یادگیری درباره احکام دینی را در وجود خود و فرزندانمان نهادینه سازیم. با امید این که در پایان این ضیافت معنوی سربلند از عهده وظایف خویش بیرون آییم و معنویت آن اثرات ارزشمندی بر زندگی فردی و اجتماعی همه ما بگذارد. باز هم تکرار می‌کنم، گوش کن، صدای قدم‌های میهمانی می‌آید...پس برای استقبالش آماده شوید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مریم عرفانیان