تبیان، دستیار زندگی
فرستادن بچه‌ها به کلاس‌های آموزشی بد نیست. اما نباید با زور و اصرار آنان را به کلاس‌های آموزشی فرستاد. بلكه می‌توان بر اساس علاقه بچه‌ها برای آن‌ها برنامه ریزی كرد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ای کاش تابستان هرچه زودتر تمام شود!

تعطیلات و دغدغه‌های والدین

فرستادن بچه‌ها به کلاس‌های آموزشی بد نیست. اما نباید با زور و اصرار آنان را به کلاس‌های آموزشی فرستاد. بلكه می‌توان بر اساس علاقه بچه‌ها برای آن‌ها برنامه ریزی كرد...

توپ را دریبل کنان همراهم تا دم در حیاط بردم. مادر با آذر خانم همسایه دیوار به دیوارمان صحبت می‌کرد. آذر خانم از کلاس سنتور پسرش مهرداد می‌گفت و طوری که من هم متوجه شوم از پیشرفت پسرش در کلاس‌های زبان حرف می‌زد. من هم همان‌ طور که دریبل می‌زدم رو به مادر گفتم: «مامان! با بچه‌ها میرم گل کوچیک.» آذر خانم ابرو بالا انداخت و گفت: «آخرش چی؟» با خنده گفتم فعلاً که آقای گل محله هستم شاید در آینده آقای گل تیم کشور بشم و...» مادر از حاضرجوابی ‌ام لبی به دندان گزید و میان حرفم پرید: «پسرم از فردا حسابی سرش شلوغ میشه قراره صبح‌ ها بره کلاس وزنه برداری، یوگا و تقویتی فیزیک؛ عصرها هم بوکس و نقاشی!» انگار آب سردی روی سرم ریختند! قیافه مغزم را تصور می‌کردم که وزنه‌ای سنگین را بلند کرده بود!؟

با شروع تابستان پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان، گاه به معضلى جدى براى پدر و مادرها تبدیل می‌شود. می‌دانید که اگر از فراغت تابستان خوب استفاده شود به دورانى اثرگذار در زندگى دانش آموزان تبدیل می‌گردد، ولى همیشه چنین اتفاقى رخ نمی‌دهد. چون بعضى از نوجوانان، به خصوص پسرها وقتى راهى مناسب براى گذران اوقات فراغت پیدا نمی‌کنند، گروه‌هایی تشكیل می‌دهند و مایه نگرانى والدین می‌شوند. چرا که ممكن است برخی از آنان اوقات فراغتشان را با دست زدن به اعمال نابهنجار پركنند. آن وقت است که پدر و مادرها به فکر راه چاره می‌افتند.

گاهی والدین برای ثبت نام بچه‌ها در کلاس‌های مختلف با هم مسابقه می‌گذراند. آن‌ها بچه‌ها را به شركت در کلاس‌های هنری، ورزشی و ... مجبور می‌سازند که هزینه زیادی نیز به همراه دارد. اما این آموزش‌های فشرده که تکلیفی اجباری از سوی والدین است غالباً تداوم نمی‌یابد و بچه‌ها از آن چندان سودی نمی‌برند. حتماً می‌دانید که فرستادن بچه‌ها به کلاس‌های آموزشی بد نیست. اما نباید با زور و اصرار آنان را به کلاس‌های آموزشی فرستاد؛ بلكه می‌توان بر اساس علاقه فرزندتان برای وی برنامه ریزی كرد.

بچه‌ها نباید احساس كنند كه به اجبار باید در کلاس‌ها شركت نمایند. حتماً هم لزومی ندارد بچه‌ها را به کلاس‌های رایج نظیر نقاشی بفرستید. بلكه می‌توانید آنان را به کلاس‌هایی بفرستید كه مهارت‌هایی مثل مكانیكی، نجاری، خیاطى، آرایشگرى یا گل سازى و ... را در آن‌ها بیاموزند؛ البته با توجه به علاقه‌شان.

کارشناسان می‌گویند: «اوقات فراغت زمانی است كه فرد در آن به فعالیت خاصی مشغول نیست. در اروپا پدر و مادرها از قبل براى هر تعطیلاتی به ویژه براى تعطیلات طولانى تابستان برنامه ریزى می‌کنند تا بچه‌ها به حال خود رها نشوند. حتی والدین مدتی را مرخصى می‌گیرند تا کنار بچه‌هایشان باشند. بسیاری از ما برای این اوقات برنامه ریزی نمی‌کنیم و این در مورد اوقات فراغت دوره تابستان بچه‌هایمان هم صادق است. اما با برنامه ریزی برای این دوره می‌توان به بچه‌ها كمك كرد تا خودشان، استعدادها و علایقشان را كشف كنند. آن گاه مهارت‌هایی می‌آموزند که شیوه‌هایی برای برقراری مناسبات اجتماعی بهتر با والدین، دوستان و ... را تمرین كنند.»

بدین ترتیب اگر برنامه‌های آموزشى جالبى برای دانش آموزان تدارك دیده شود، اوقات فراغت آن‌ها از حالت كسالت بار خارج می‌شود و به جای این كه بچه‌ها از سر بیكارى به رفتارهاى نابهنجار روی آورند، مهارت‌هایی می‌آموزند که سرگرم می‌شوند و در آینده امكان اشتغال پیدا می‌کنند. در غیر این صورت، اوقات فراغت نتیجه مثبتى به همراه نمی‌آورد؛ بنابراین لازم است والدین در برنامه ریزی‌هایی كه انجام می‌دهند علاقه فرزندانشان در نظر بگیرند.

همیشه با شروع تعطیلات، داستان دغدغه‌های والدین و دانش آموزان هرسال و سال‌های آینده ادامه خواهد یافت. اوقات فراغتی که به عنوان یک مقوله مهم در زندگی کودکان، نوجوانان و جوانان است؛ در صورت توجهی کافی زمینه‌ی تعقل، تحول، شکوفایی و کمال فرد را به وجود می‌آورد. در نتیجه تأکید بر اهمیت گنجاندن کلاس‌های فرهنگی، هنری و ورزشی در برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان در فصل تابستان باعث می‌گردد برخی والدین بر کلاس‌های آموزشی تأکید ویژه‌ای داشته باشند. اما گاهی این قبیل برنامه‌ها به تنهایی نمی‌تواند در بالندگی دانش‌آموزان نقش مهمی داشته باشند. پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان بدون توجه به علاقه و اصرار جهت برنامه‌های آموزشی و حضور مستمر آن‌ها در کلاس‌های آموزشی؛ خمودگی و رکود را در کودکان به وجود می‌آورد. آن گاه سبب خستگی و دلزدگی آنان از تحصیل می‌گردد.

آری، در کنار تمام مسائل ذکر شده برنامه‌های تفریحی در طبیعت نیز می‌تواند اثرات سودمندی در فرزندان شما داشته باشد، چون حضور در طبیعت و اجتماع می‌تواند نقش مهمی در اجتماعی کردن آنان داشته باشد.

اوقات فراغت تابستانی می‌تواند فرصت مناسبی برای پرداختن به جنبه‌های پرورشی آنان باشد، خانواده‌ها با برنامه‌ریزی صحیح و علاقه مندی فرزندان می‌توانند از این فرصت بیشترین استفاده را برای رشد جنبه‌های پرورشی و اجتماعی داشته باشند.

بر عكس اگر برنامه مناسبى با تمایلات بچه‌ها جهت اوقات فراغت تدارك دیده نشود، كسالت، خشونت و رفتارهاى نابهنجار به سرعت میان برخی از آنان رخنه می‌کند. لازم است والدین این فکر كه ای کاش تابستان هرچه زودتر تمام شود و اوقات فراغت چیزی زایدی است را كنار بگذارند. چه بسا این جمله فرزندتان هم باشد که هنگام خستگی از کلاس‌های متعدد زیر لب تکرار می‌کند که:« ای کاش تابستان هرچه زودتر ...»

در آخر، توصیه ما به پدر و مادرها این است که پس از مشورت با دانش آموزان هدف گذاری مناسبی برای تعطیلات آنان فراهم سازند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مریم عرفانیان

تنظیم: مریم فروزان کیا