تبیان، دستیار زندگی
این یکی از مواردی است که قلم زدن راجع به آن بسیار آسان تر از عمل کردن به آن است؛ البته همه ما مدام در ستیز با غیر قابل پیش بینی بودن عامل انسانی هستیم. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلوگیری از بی نظمی کلاس

جلوگیری از بی نظمی کلاس

این موضوع یکی از مواردی است که قلم زدن راجع به آن بسیار آسان تر از عمل کردن به آن است؛ البته همه ی ما مدام در ستیز با غیر قابل پیش بینی بودن عامل انسانی هستیم.

1- چند قانون رفتاری شفاف برای دانش آموزان وضع کنید. در صورت امکان آن ها را نیز در تهیه ی این قوانین شرکت دهید. هر چه بیش تر در آن ها احساس تملک نسبت به این قوانین ایجاد کنید، احتمال قوی تری وجود دارد که از آن پیروی نمایند.

2- هر رفتار خوب را بلافاصله با یک واکنش مثبت از قبیل یک لبخند یا یک عبارت تشویقی پاسخ دهید. ضمناً به آنان اطمینان دهید که شما هر عمل شایسته (حتی اگر از طرف دانش آموزانی که معمولاً بد رفتار هستند، باشد) را پاداش می‌دهید. آن ها ممکن است واقعاً به بعضی از این گونه واکنش های مثبت، پاسخ دهند.

3- قبل از این که یک بی نظمی جزئی تبدیل به یک اتفاق بزرگ شود، به آن رسیدگی کنید. غالباً بهترین کار این است که بی نظمی های جزئی، حتی الامکان به صورت خصوصی حل و فصل شوند. رو در رویی در انظار دیگران، توجه بیش از حدی را بر می‌انگیزد!

4- مجازات قانون شکنی را مشخص کنید. اطمینان حاصل کنید که این مجازات‌ها منطقی و عملی هستند.

5- از دانش آموزان انتظارات غیر منطقی نداشته باشید. (البته آن ها را خیلی هم دست کم نگیرید.) مطمئن باشید که میزان تکلیف مناسب حال تمام افراد گروه باشد. برای دانش آموزانی که با مشکل روبرو هستند، اهدافی دست یافتنی در نظر بگیرید. نوع برخورد خود را در صورت انجام یا عدم انجام تکلیف مشخص کنید. این کار مستلزم آن است که توانایی هر دانش آموز را بدانید، و برای آن ها اهدافی منطقی در نظر بگیرید.

6- به راحتی از خود انعطاف نشان دهید. به محض این که احساس کردید درسی به خوبی پیش نمی رود، سرعت و یا موضوع آن را تغییر دهید. تغییر روش متناسب با واکنش دانش آموزان، یک توانایی محسوب می‌شود نه یک ضعف!

7- اگر دانش آموزی نظم کلاس را بر هم می‌زند، هر چه سریع تر او را جا به جا کنید. با این عمل نشان می‌دهید که متوجه بی نظمی شده اید، و به دانش آموز نیز فرصت می‌دهید تا رفتار خود را کنترل کند.

8- برای فروکش کردن عصبانیت به زمان نیاز دارید. اگر اتفاق ناخوشایندی در کلاس روی داد، بدون هیچ عکس العملی چند لحظه سکوت کنید. می توانید دانش آموز خاطی را برای مدت کوتاهی از کلاس بیرون ببرید. این کار می‌تواند زمینه ی گفتن مطالبی از این قبیل را ایجاد کند: "متأسفم چنین اتفاقی افتاد. چگونه می توان از بروز چنین حوادثی در آینده جلوگیری کرد؟ "

9- علت رفتار های ناشایست را بررسی کنید. گاهی مواقع دلایل (پس از مشخص شدن) کاملاً قابل درک و گذشت هستند.

10- برای شاگردان تکلیف سرگرم کننده ای در نظر داشته باشید. این کار در مواقعی که احتیاج داشته باشید به اعصاب خود مسلط شوید و یا بخواهید چند دقیقه ای را با دانش آموزی که کار ناشایستی انجام داده است به تنهایی صحبت کنید، مفید واقع می شود. هم چنین از این سرگرمی ها می توانید برای دقایق پایانی کلاس به عنوان پاداش به دلیل این که از کار آن ها راضی بوده اید، استفاده کنید.

نویسنده: ساناز فرهنگی