تبیان، دستیار زندگی
چه قدر خوب می‌شد اگر همیشه تمام شاگردان آرام می‌نشستند، آماده یادگیری بودند و حواس آنها جمع درس بود! اما این در ذات گونه های جوان انسانی نیست! ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلب توجه و آرام کردن دانش آموزان

جلب توجه و آرام کردن کلاس

شاید فکر کنید که خیلی خوب بود اگر تمام دانش آموزان در حالی  که آرام در کلاس نشسته اند، تمام توجه خود را به درس شما جلب می کردند! اما این آرامش در ذات همه ی جوانان وجود ندارد! در این جا چند نکته برای این که بتوانید آرامش کلاس  خود را حفظ کنید، آورده شده است. اما فراموش نکنید که هر شیوه بر افراد خاصی تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین شما هم شیوه ی خاص خود را پیدا کنید.

1- در ابتدای ورود به کلاس هیچ عکس العملی نشان ندهید. در جای خود کاملاً بی حرکت و ساکت بایستید. نزدیک ترین دانش آموز به وجود شما پی خواهد برد و سپس خبر رفته رفته به دیگران نیز خواهد رسید. قبل از این که تصمیم بگیرید تاکتیک دیگری را به کار ببندید، چند لحظه صبر کنید!

2- برای آرام کردن دانش آموزان فریاد نکشید! با صدایی آرام، با چند نفر از دانش آموزانی که به نظر می‌رسد آمادگی گوش دادن به شما را دارند، شروع به صحبت کنید.

3- از حس کنجکاوی انسان استفاده کنید. بعضی اوقات آرام و زیر لب صحبت کردن مثمر ثمر واقع می‌شود! طبیعت انسان به گونه ای است که دوست ندارد از هیچ مطلبی غافل بماند. با صدایی آرام با چند نفر از آن ها شروع به صحبت کنید. در این صورت بسیاری از دانش آموزان تمایل خواهند داشت که صحبت های شما را بشنوند و به این تربیت به صحبت های خود ادامه نخواهند داد.

4- می توانید به یک نفر تذکر دهید! سؤالی را بری کسانی که به شما گوش می دهند، مطرح کنید و در انتهای سؤال خود نام یکی از شاگردانی را که می‌دانید توجهی به کلاس نداشته است، به زبان آورید. آن گاه تأثیر توجه تمام دانش آموزان یه سمت وی را مشاهده خواهید کرد.

5- شیوه هایی برای جلب توجه دانش آموزان در نظر داشته باشید. عملی انجام دهید که نیاز به دقت داشته باشد، مثلاً یک نوار کاست یا ویدیویی را با صدای آرام پخش کنید.

6- انسان ها عاشق تمجید هستند. می توانید بدون توجه به کسانی که به مطالب شما گوش نمی دهند، از کسانی که به دقت مطالب را دنبال می کنند، تمجید کنید.

7- درس خود را با دادن یک تکلیف به دانش آموزان آغاز کنید.

8- اهداف درس را تعیین کنید.

9- . بی نظمی شروع کلاس را بی احترامی به خود مپندارید؛ بلکه آن را تا زمانی که حادثه ی قابل توجهی روی نداده است، جزء رفتارهای طبیعی دانش آموزان به شمار آورید.

10- معمولاً افراد به موضوعات جذاب توجه خاصی نشان می دهند. می توانید درس را با موضوعی بسیار سرگرم کننده و صدایی آرام ، برای کسانی که " آرام گرفته اند "، آغاز کنید. دیگران نیز به زودی به شرکت در بحث شما علاقه مند خواهند شد.

نویسنده: ساناز فرهنگی