تبیان، دستیار زندگی
شما می توانید به هر آن چه می خواهید دست یابید، اگر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستیابی به هدف
دستیابی به هدف

هر انسانی دارای اهداف و آرزوهای گوناگونی است و باید برای رسیدن به آن ها تلاش و کوشش کند ولی متأسفانه زمان چندانی برای سعی و خطا و یافتن راهی مناسب در اختیار ندارد. بنابراین بهتر است در این مدت کوتاه بهترین تصمیم گیری را کند و از حرکت به سمت جلو دست برندارد. شاید بگویید چگونه می توانیم کارآیی خود را بالا برده و در حداقل زمان به هر آن چه می خواهیم دست یابیم. برای یافتن پاسخ این سؤال نکات کلیدی زیر را با دقت بخوانید و آن ها را تک تک در زندگی خود به کار گیرید.

1- هدفتان را مشخص کنید.

باید کاملاً مشخص کنید چه می خواهید و به کجا می خواهید برسید. این تصویر باید به قدری واضح و روشن باشد که بتوانید تمام زوایای آن را بدون هیچ کم و کاستی در ذهن خود ببینید. شما باید خود را در اوج موفقیت تصور کنید. بنابراین برای خود هدفی واقعی و دست یافتنی در نظر بگیرید و برای رسیدن به آن تلاش کنید.

2- برای رسیدن به هدفتان برنامه ریزی کنید.

مراحل کاریتان را مشخص کنید و فهرست وار بر روی کاغذ بیاورید و یا به عبارتی دیگر تعیین کنید چگونه و از چه راهی می خواهید به نتیجه مطلوب دست یابید. این عمل نیاز به یک برنامه ریزی صحیح دارد. در این صورت است که می توانید با توجه به اولویت بندی مشخص کنید چه کارهایی باید به انجام برسد. بنابراین دیگر وقت را از دست نمی دهید و یکی پس از دیگری کارها با موفقیت به انجام خواهد رسید. اگر هم در بین راه دچار گرفتاری و یا مشکلی شدید نگران نباشید با کمی انعطاف پذیری و تغییر برنامه دوباره در مسیر قرار بگیرید و به سمت جلو گام بردارید.

برای تحقق بخشیدن به هدفتان، باید شرایط لازم را فراهم کنید. به خودتان اطمینان داشته باشید و کاملاً بر روی هدف خود متمرکز باشید.

3- زمان معینی را برای رسیدن به هدفتان تعیین کنید.

تمام موانع و مشکلات را با اعتماد به نفس کامل از سر راه خود بردارید. به خودتان وقت دهید و یا به اصطلاح زمان خاصی را برای اتمام کار در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر شما نویسنده هستید باید برای خود مشخص کنید تا ساعت 3 بعدازظهر فردا باید سه صفحه کامل به اتمام برسد. در این صورت فکرتان بیشتر بر روی کار متمرکز شده، هدفمندتر خواهید شد و با اشتیاق بیشتری به سمت هدفتان پیش خواهید رفت.

4- کمال گرایی خود را کنترل کنید.

هیچ چیزی بدتر از کمال گرایی نیست، این که مرتب خود را سرزنش کنید، چرا نتوانستم به بهترین شکل ظاهر شوم و به نتیجه دلخواه برسم؟! تقریباً غیر ممکن است بتوانید همه کارها را بدون هیچ عیب و نقصی به اتمام برسانید و از خود رضایت کامل داشته باشید. با این دید انگیزه تان را خیلی زود از دست می دهید و اگر کمی هم ضعیف باشید دچار یأس و نومیدی می شوید. بهتر است بدانید بی عیب و نقص کار کردن و کمال گرا بودن شما را تنها عقب نگاه داشته و نمی گذارد به هدفتان نزدیک شوید. همان تلاش و کوشش و حرکت شما به سمت جلو برای دستیابی به آرزوهایتان کافی خواهد بود.

5- برای رسیدن به هدفتان، شرایط لازم را فراهم کنید.

مرکز یادگیری سایت تبیان- تنظیم:شکوفه باصری