تبیان، دستیار زندگی
حشرات که پر جمعیت ترین زیر شاخه های بند پایان هستند در حدود سه چهارم جانوران را تشکیل می دهند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حشرات

حشرات

حشرات که پر جمعیت ترین زیر شاخه های بند پایان هستند در حدود سه چهارم جانوران را تشکیل می دهند.

بدن حشره در درون جعبه ای از ماده ی شاخی شکل قرار گرفته است. این لایه که توسط نوعی موم پوشیده شده، اسکلت خارجی نامیده می شود و آب در آن نفوذ ندارد.

حشرات موجود اتمی هوازی هستند. اما شش ندارند. در عوض دارای سوراخ هایی به نام اسپیراکل (منفذ تنفسی) هستند که در طول بدنشان امتداد یافته و به لوله های نازک و پر پیچ و خمی به نام تراشه ختم می شود.

تراشه یا تراکه هوا را به تمام نقاط بدن منتقل می کند.

حشرات

بدن یک حشره ی بالغ از سه قسمت تشکیل یافته است:

سر
سینه
شکم

بر روی سر، شاخک ها یا آنتن ها قرار دارند که حشره از آن برای بوییدن و لمس کردن استفاده می کند.

حشرات برای پیدا کردن راه خود بیش تر از چشم ها از شاخک هایشان استفاده می کنند. شاخک ها رشته های حساسی هستند که به وسیله ی موهای نرمی پوشیده شده اند.

اگر یک حشره را به دقت بنگرید ملاحظه می کندی که همواره در حال تکان دادن شاخک هایش است. با این کار سعی می کند تا توسط آن ها بوی آشنایی را تشخیص دهد. و یا در هنگام حرکت از آن ها برای یافتن مسیر استفاده کند.

هم چنین یک حشره با لمس کردن اجسام دور و برش، ترکیب شیمیایی آن ها را تشخیص می دهد. یعنی به وسیله ی آنتن هایش مزه ی اشیاء را می چشد.

حشرات شاخک های حسی مختلفی دارند. ممکن است تا به حال حشره ای را دیه باشید که در مقابل آفتاب شاخک های حسی خود را تمیز می کند.

ممکن است بعضی مواقع حشره با این کار واقعا شاخک های حسی خود را تمیز نماید. ولی اغلب اوقات حشره به این طریق موادی را که به روی پاهایش وجود دارند، بو کرده و یا می چشد.

بعضی از حشرات در پاهایشان سلول هایی دارند که شبیه سلول های موجود در شاخک های حسی شان می باشد. به وسیله ی این سلول ها حشرات مزه چیزهایی را که بر روی آن ایستاده اند می چشد.

حشرات

چشم حشرات چشم مرکب است این چشم ها از واحد های ظریف و بسیار کوچکی تشکیل یافته که هر واحد از آن فقط می تواند مستقیما به جلو نگاه کند.

مثلا در سنجاقک که دارای چشمان بسیار بزرگی در حدود 30000 واحد وجود دارد.

آرواره های حشره در درون دهانش نیست بلکه در طرفین دهان و بیرون از آن قرار گرفته است.

سوسک ها، زنبورهای زرد و ملخ ها دارای دهان کَننده هستند. این نوع دهان برای غذاهای جامد به کار می رود غذا توسط آرواره های خارجی جویده شده و سپس بلعیده می شود .

پشه ها، مگس ها و پروانه ها دارایدهان مکنده می باشند. در این گونه ها، آرواره ها لوله یا پروبازیس را تشکیل داده اند که برای مکیدن مایعات به کار می رود.

پروبازیس اغلب برای فرو بردن به درون تنه گیاهان و جانوران و مکیدن شیوه ی آن ها به کار می رود. به همین ترتیب وقتی پشه ای ما را می گزد در واقع  پوستمان را سوراخ می کند، نه این که گاز می گیرد.

حشرات

اغلب حشرات سه جفت پا دارند و معمولا همراه با دو جفت بال متصل به سینه هستند.

بال های جلویی بزرگ تر و قوی تر از بال های پشتی حشره است و هنگام پرواز با انقباض و انبساط ماهیچه های بالی خود از هر چهار بال برای پرواز استفاده می کنند.

بال های جلویی و پشتی طوری به هم متصل شده اند. که هنگام پرواز دارای حرکت هماهنگ و یک نواخت می باشند.

بیش تر حشرات در پاهای خود ساختمان چشایی دارند و به همین دلیل به راحتی می توانند با گذاشتن پاهایشان بر روی اشیاء مزه و طعم آن ها را بچشند.


مرکز یادگیری سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی