تبیان، دستیار زندگی
برخی از هوا پیما های خاص به نحوی طراحی می شوند که برای بلند شدن یا فرود آمدن به باند بسیار کوتاهی نیاز داشته باشند و یا حتی بتوانند بدون باند، شروع به پرواز یا فرود نمایند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هوا پیمای VSTOL

هوا پیمای vstol

اکثر هواپیما های مدرن به یک باند نسبتاً طویل برای پرواز (Take off) نیاز دارند تا بتوانند به سرعت مناسب جهت بلند شدن برسند. برای مثال هوا پیمای بوئینگ 747 به یک باند با طول حداقل 1500 متر برای بلند شدن نیاز دارد.

برخی از هوا پیما های خاص به نحوی طراحی می شوند که برای بلند شدن یا فرود آمدن به باند بسیار کوتاهی نیاز داشته باشند و یا حتی بتوانند بدون باند، شروع به پرواز یا فرود نمایند. این هوا پیما ها "vstol" نام دارند که مخفف vertical or short Take off and landing می باشد.

معروف ترین مدل این هوا پیما ها، هوا پیمای انگلیسی Harrier می باشد که معمولاً به آن جامپ جت (jamp jet) گفته می شود.

بخش های مختلف این هوا پیما را در شکل زیر مشاهده می کنید:

هوا پیمای vstol

قسمت های نشان داده شده در شکل فوق عبارتند از:

1. چرخ های موجود بر روی بال ها برای حفظ تعادل بر روی زمین. این چرخ ها در هنگام پرواز بسته می شوند.

2. سکان

3. مخزن سوخت اضافه

4. موتور تور بو فن به همراه چهار عدد نازل خروجی (دو نازل در هر طرف)

5. نازل خروجی

این هوا پیما می تواند به بالا، پایین و طرفین حرکت کند و حتی می تواند مانند یک هلی کوپتر پرواز نماید و لذا می تواند تقریباً در هر جایی شروع به پرواز نماید یا فرود آید.

طول بال این هوا پیما 7.7 متر است و حداکثر سرعت آن 1170 کیلو متر بر ساعت می باشد.

بلند شدن عمودی این هوا پیما سوخت زیادی مصرف می کند مخصوصاً زمانی که بار داشته باشد، لذا معمولاً از یک باند کوتاه برای پرواز استفاده می نماید.

هوا پیمای vstol

نازل های خروجی این هوا پیما قابلیت چرخشی دارند و پره های زاویه دار دارند و لذا با چرخش خود می توانند جهت گاز های خروجی از موتور را تغییر دهند و با این کار نیروی بالا برنده، پیشران یا مخلوطی از این نیرو ها تولید کنند که در شکل زیر نشان داده شده است.

هوا پیمای vstol

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تهیه: پوریا میرعشقی

تنظیم: سمیرا بادامستانی