تبیان، دستیار زندگی
آن چه ماده ای است که در پوست تخم مرغ، گوش ماهی و استخوان های شما وجود دارد؟ همه آن ها کربنات کلسیم دارند. ماده ای که باعث می شود تمام آن ها سخت باشند. در این آزمایش تخم مرغی می خواهیم بیاموزیم چگونه کربنات کلسیم را ناپدید کنیم !!. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تخم مرغ بی پوست

وسایل لازم

2 عدد تخم مرغ

500 میلی لیتر سرکه (ممکن است کمی بیشتر هم لازم شود)

1 ظرف شیشه ای تمیز (یا جام تمیز)

ساعت

2 ظرف شیشه ای کوچک و تمیز

آب

ساعت

شربت آلبالو

شیوه  کار

تخم مرغ بی پوست

تخم مرغ ها را با دقت داخل ظرف شیشه ای یا جام قرار دهید. دقت کنید که تخم مرغ ها آسیب نبینند.

سرکه را روی تخم مرغ ها بریزید. دقت کنید که تخم مرغ ها باید کاملاً داخل سرکه باشند. اگر 500 میلی لیتر سرکه کافی نبود، از مقدار بیشتری سرکه استفاده کنید.

به مدت 5 دقیقه تخم مرغ ها را مشاهده کنید. به حباب های گازی که بر روی سطح تخم مرغ ها تشکیل می شود توجه کنید. خواهید دید که با گذشت زمان گاز بیشتری تولید خواهد شد. تخم مرغ ها را یک شب تا صبح به حال خود بگذارید.

روز بعد تخم مرغ ها را از ظرف سرکه خارج کنید و زیر شیر آب، کاملاً بشویید. هنگام شستن تخم مرغ ها، انگشتتان را روی پوست آن ها بکشید. اگر با این کار پوست تخم مرغ ها جدا نشد، آن ها را دوباره داخل سرکه قرار دهید و یک روز دیگر صبر کنید. ممکن است 2 تا 3 روز طول بکشد تا پوست تخم مرغ ها کاملاً برداشته شود.

وقتی پوست تخم مرغ ها کاملاً از بین رفت، با دقت آن ها را بررسی کنید.اگر تخم مرغ ها را به سمت پنجره یا لامپ بگیرید و به آن ها نگاه کنید، زرده را همچون یک حباب سیاه خواهید دید. آیا می بینید که زرده به سمت پایین تخم مرغ آمده است؟

اگر دوست دارید یک آزمایش خیلی بانمک با این تخم مرغ های بدون پوست انجام دهید، از آن ها در قسمت دوم آزمایش تخم مرغ برهنه استفاده کنید.

چه اتفاقی افتاد؟

در پوست تخم مرغ، ماده ای به نام کربنات کلسیم وجود دارد. این ماده باعث می شود پوست تخم مرغ سخت باشد. سرکه، یک اسید به نام اسید استیک است. وقتی کربنات کلسیم (پوست تخم مرغ) و اسید استیک (سرکه) با هم مخلوط می شوند، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد و دی اکسید کربن (که یک گاز است) آزاد می شود. حباب های تشکیل شده بر روی پوست تخم مرغ ها، از جنس همین گاز بودند.

واکنش شیمیایی تا جایی پیش می رود که تمام کربن موجود در پوست تخم مرغ مصرف شود. (حدود یک روز طول می کشد). وقتی شما تخم مرغ ها را از سرکه خارج کردید نرم شده بودند زیرا تمام کربن پوسته از طریق حباب ها از آن خارج شده بود.

با وجود این که دیگر تخم مرغ   ها پوستی ندارند، ولی انسجام خود را حفظ می کنند و پخش نمی شوند. زیرا تخم مرغ یک پوسته نامرئی دارد که با سرکه واکنش نمی دهد و باقی می ماند.

حالا شما یاد گرفته اید چگونه بدون شکستن تخم مرغ، پوست آن را جدا کنید.

تخم مرغ برهنه- قسمت دوم

تخم مرغ های بدون پوست یا همان تخم مرغ های برهنه، موجودات بسیار جالبی هستند. شما می توانید با تغییر دادن شکل و اندازه آن ها، دوستان و خانواده خود را سرگرم کنید. باور نمی کنید؟ آزمایش کنید!!

پرسش: آیا می شود شکل و اندازه یک تخم مرغ را تغییر داد؟

شیوه کار:

در یکی از ظرف های شیشه ای تا نیمه شربت آلبالو بریزید و در دیگری آب. تخم مرغ بی پوست

با دقت تمام یکی از تخم مرغ های برهنه را در شربت آلبالو بگذارید و دیگری را در آب. اگر تخم مرغ شناور شد یا غرق شد، تعجب نکنید. به ابعاد و شکل تخم مرغ ها پیش از شروع آزمایش دقت کنید و دو ساعت بعد، ابعاد جدید را با قبلی ها مقایسه کنید.

اجازه دهید تخم مرغ ها 3 روز در ظرف هایشان باقی بمانند. سپس آن ها را از ظرف ها خارج کنید و زیر شیر آب بشویید.

چه اتفاقی افتاد؟

هر دو تخم مرغ به شدت با تمام تخم مرغ هایی که تا به حال دیده اید متفاوت اند. چیزی که مشاهده می کنید نتیجه ی پدیده ای به نام اسمز است. اسمز پدیده ای است که غلظت مواد را در دو سمت غشاء یکسان می کند. (غشاء یک پوشش نامرئی بین پوست تخم مرغ و خود آن است.)

از آنجا که غلظت شربت آلبالو از تخم مرغ بیشتر است، آب از تخم مرغ خارج می شود و در نتیجه تخم مرغ کوچک می شود. ولی غلظت تخم مرغ از آب بیشتر است و در نتیجه تخم مرغ آب جذب می کند. به همین دلیل این تخم مرغ نسبت به شروع آزمایش، بزرگ تر شده است.

مترجم: سینا پرسا