تبیان، دستیار زندگی
موزه هنرهای دینی امام علی (ع) ویژه دانش آموزانی است که به هنر های مختلف از جمله نقاشی، گرافیک، نگارگری، نقاشی، خط، خوشنویسی و هنر چاپ علاقمندند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه هنرهای دینی امام علی (ع)
محلی مناسب برای بازدید دانش پژوهان

موزه هنرهای دینی امام علی (ع) ویژه دانش آموزانی است که به هنر های مختلف از جمله نقاشی، گرافیک، نگارگری، نقاشی خط، خوشنویسی و هنر چاپ علاقمندند. دانش پژوهان عزیز اگر موضوع پژوهش شما در زمینه هنرهای ذکر شده می باشد حتماً از موزه هنرهای دینی امام علی (ع) دیدن نمایید و اطلاعات مفیدی در زمینه علوم مختلف به دست آورید.

موزه هنرهای دینی امام علی (ع)


هنر تجلی ودیعت روح خداوند در نهاد انسان است. بر این مبنا هر اثر هنری جلوه ای قدسی و متعالی دارد. هنر دینی همواره جلوه گر و یا رو به سوی امری قدسی دارد و می کوشد آدمی را به دیچه و شعاع نورانی بی کرانه های شناخته نشده پیوند دهد.
به گواه تاریخ، بخش اعظم میراث هنری آدمیان، عینیت ایده های دینی است و آدمیان گوهر آفرینش گری شان را به پای دین عرضه کرده اند.
در عرصه هنرهای تجسمی،‌ سرزمین ایران به عنوان یکی از چند کانون هنر و تمدن اسلامی گونه ای از هنر را به شیوه معنوی و عرفانی به جهان عرضه کرده است. صورت بندی موزه ی هنرهای دینی امام علی (ع) در مرکز ایران اسلامی در همین راستا و به منظور توجه به گوهر آفرینش گری (روح خداوند) در نهاد آدمی، شکل گرفته است.

برای مبنا نظرگاه این موزه به هنرهایی است که در نگاه نخست ژرف اندیشانه مفهوم امر قدسی را به ذهن متبادر کند و سوی دیگر آن، توجه به هنر معاصر هنرمندان موحد جهان است.

موزه هنرهای دینی امام‌علی (ع) در سال 1379 سالی که دو عید غدیر در آن واقع بود و به عنوان سال امام علی (ع) نام گذاری شده بود، تأسیس و در سال 1382 افتتاح شد. اساسنامه این موزه همزمان با روز جهانی موزه 28 اردیبهشت سال 1385 به تصویب ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری رسید.
همان طور که از نام این موزه پیداست همه فعالیت‌هایی که در این موزه انجام می‌شود مربوط به حضرت علی (ع) می‌باشد و شامل تابلوهای نقاشی‌، نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای و آثاری مربوط به پرده خوانی در زمان‌های قدیم می‌باشد. آثار هنرمندان خوشنویس که در رابطه با مسایل مذهبی قلم فرسوده اند از دیگر آثاریست که در این موزه وجود دارد.

موزه هنرهای دینی امام علی (ع)

موزه هنرهای دینی امام علی (ع) در چهار طبقه شامل بخش های مختلف می باشد. سطح نمایشی موزه 2500 مترمربع را در بر می گیرد و شامل سه بخش همکف، فوقانی و میانی است.

طبقه همکف:

در طبقه همکف این موزه نمایشگاه‌های دوره‌ای و مناسبتی برگزار می‌شود و چندی پیش اصل پرده کعبه که به ایران هدیه شده بود در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرارگرفت. هم چنین کتابخانه تخصصی، سالن اجتماعات، کارگاه مرمت، کافه گالری و واحد اداری موزه نیز در طبقه همکف قرار دارد.

موزه هنرهای دینی امام علی (ع)
موزه هنرهای دینی امام علی (ع)

کتابخانه تخصصی موزه در فضایی زیبا به وسعت 150 مترمربع با دو سالن مطالعه مجزا می باشد. مجموعه کتابخانه تخصصی شامل بیش از 8000 نسخه مدرک است. این مجموعه دارای 6500 نسخه کتاب تخصصی در موضوعات هنر دینی ـ اندیشه دینی ـ هنرـ علوم قرآنی ـ وقایع پیرامون زندگانی حضرت علی (ع) و فضایل و مناقب ایشان ـ شرح و ترجمةهای متعددی از نهج البلاغه و «غررالحکم و دررالکلم » ـ شعر از شعرای معاصر و تاریخ اسلام ـ کتب مرجع عمومی و تخصصی و...... است . مدارک دیگر شامل نشریات ادواری – بانک اطلاعات هنرمندان ـو همچنین بیش از 1000 لوح فشرده هنری و تعدادی از آثار هنرمندان که در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

موزه هنرهای دینی امام علی (ع)

از اهداف ساخت کتابخانه تخصصی می توان به شناخت و تأمین نیازها و انتشار اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران و محققان، انتخاب گردآوری و سامان دهی گونه های مختلف از منابع چاپی و غیر چاپی با موضوعات هنرهای دینی، ترویج فرهنگ و هنر دینی از طریق امانت کتب، خدمات مرجع و شبکه اطلاع رسانی اشاره کرد.


سالن اجتماعات موزه سالن سراسری نور با ظرفیت 100 نفر محل برگزاری همایش ها، نشست های پژوهشی و هنری و نقد و بررسی فیلم می باشد.


کارگاه مرمت موزه از ابتدای تأسیس موزه در سال 79 به عنوان محلی برای مرمت آثار هنری پیشین در نظر گرفته شد و فعالیت رسمی خود را از سال 89  در حوزه های ذیل آغاز نموده است :
• احیای آثار  آسیب دیده هنری و تاریخی موزه
• ایجاد شناسنامه حفاظتی و مرمتی برای هر یک از آثار موزه
• کنترل و ایجاد شرایط  مناسب حفاظتی از آثار موزه

موزه هنرهای دینی امام علی (ع)

بخش فوقانی:

مجموعه آثار مفاخر هنر معاصر که به صورت دوره ای به معرض نمایش گذاشته می شود و آثار استادان امیرخانی، مرحوم دکتر جواد حمیدی، کرمعلی شیرازی، حسین خسروجردی و حمید عجمی را شامل می‌شود.

موزه هنرهای دینی امام علی (ع)
موزه هنرهای دینی امام علی (ع)

بخش میانی:

مجموعه آثار هنرهای دینی، نقاشی (سنتی، قهوه خانه ای و مدرن)،‌ گرافیک، نگارگری، نقاشی خط، خوش نویسی و هنر چاپ را در بر می‌گیرد.
آثار ارزنده اساتید پیش کسوت نقاشی قهوه خانه ای چون حسین قوللر آقاسی، محمد مدبر، عباس بلوکی فر، اسماعیل جلایر و حسن اسماعیل زاده در این بخش به معرض نمایش گذاشته شده است.

موزه هنرهای دینی امام علی (ع)
موزه هنرهای دینی امام علی (ع)

از اهداف و برنامه‌های موزه امام علی(ع) می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• شناسایی، گردآوری، ساماندهی نگهداری و معرفی آثار هنرهای تجسمی با گرایش دینی و آثار هنرمندان موحد
• انجام پژوهش‌های مربوط به هنرهای دینی و آئینی
• فراهم سازی محیطی مناسب بر انجام پژوهش‌های هنر دینی
• معرفی آثار هنری از طریق برگزاری نمایشگاه های مختلف
• گردآوری و طبقه بندی اطلاعات مربوط به آثار هنرهای دینی در ایران و جهان
• تماس و ارتباط با دیگر مراکز هم سان به منظور فراهم سازی فعالیت در راستای اهداف موزه



موزه هنرهای دینی امام علی(ع) واقع در تهران، خیابان ولی عصر، بالاتر از خیابان ظفر، بلوار اسفندیار پلاک 35 می باشد.
جهت هماهنگی بازدید می توانید با شماره های : 02122017471 – 02122024847 تماس حاصل نمایید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: الهام گارسچی


تنظیم: یگانه داودی