تبیان، دستیار زندگی
در این بخش راهنمای توابع پیشرفته Cabri 3D شرح داده می شود....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توابع راهنمای پیشرفته Cabri 3D

مفهوم  صفحه ترسیم

یک سند cabri 3D می تواند تعدادی صفحه و نما داشته باشد. مهم نیست که چند صفحه یا نما روی یک سند ایجاد کرده‏اید ، همه آن ها، شامل گروه یکسانی از اشکال هستند. هدف از وجود چندین صفحه یا نما این است که، امکان مشاهده و اصلاح کل ساختارتان، از زوایای دید مختلف را فراهم کند.

ایجاد ناحیه نما جدید

برای آشنایی با طرز کار نما با انتخاب گزینه File-New سند جدیدی را باز کرده، یک جعبه (مکعب) و یک کره ایجاد کنید.

برای ساخت صفحه ترسیم  جدید با زاویه دید متفاوت،  Document-Add View… Dimetric k=1/2  را انتخاب کنید.

در این ناحیه، شکلتان را از بالا می بینید. برای بزرگ یا کوچک کردن صفحه ترسیم، ابزار Manipulation را انتخاب کنید. در حاشیه صفحه ترسیم کلیک کنید تا دستگیره تغییر اندازه ظاهر شود، سپس یک یا چند دستگیره را برای تغییر اندازه صفحه ترسیم تا حد دلخواه، بکشید.

برای جابه جایی صفحه ترسیم، ابتدا در حاشیه آن کلیک کنید تا دستگیره های تغییر اندازه، ظاهر شوند، سپس برای حرکت صفحه ترسیم، داخل آن، کلیک کرده و بکشید. برای حذف یک صفحه ترسیم، ابتدا روی لبه آن کلیک کنید تا دستگیره های تغییر اندازه ظاهر شوند ، سپس کلید Delete را  فشار دهید.

cabri 3dcabri 3d

به روز کردن همزمان صفحه ترسیم

ابزار Manipulation را انتخاب کرده و سایز مکعب و کره را تغییر دهید. ملاحظه می کنید که تغییرات بلافاصله در صفحه ترسیم پایینی ظاهر می شود. به همین طریق کارها را تکرار کنید، اما این بار در ناحیه پایینی. بار دیگر، تغییرات به همان اندازه در صفحه ترسیم  بالایی قابل رویت است.

اگر در یکی از صفحه های ترسیم تغییراتی ایجاد کنید، این تغییرات همیشه، بلافاصله در تمام  صفحه های دیگر و همچنین در هر صفحه کاری یا صفحه جدیدی که به سند اضافه کنید، قابل ملاحظه است.

ایجاد صفحه ای جدید در یک سند

همان طور که در بخش قبل دیدیم ، هر سند Cabri 3D  می تواند چندین صفحه داشته باشد. هر صفحه نیز می تواند دارای چندین صفحه ترسیم باشد.

صفحه جدید با زاویه دید پیش فرض

برای اضافه کردن صفحه ای به سند خود، Document-Add Page را انتخاب کنید. Cabri 3D چندین گزینه را فراهم می‏کند، می توانید از میان تعدادی زاویه دید پیش فرض و سایز صفحه، گزینه ای را برای صفحه خود انتخاب کنید (US latter ، A4 و غیره)

cabri 3dcabri 3d

به عنوان مثال،  طرح( Technical Drawing US Layout US) را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که صفحه جدید، بلافاصله زیر صفحه فعال قرا می گیرد. جهت حذف یک صفحه، در جایی روی آن کلیک کنید تا صفحه انتخاب شود، سپس گزینه Edit-Delete Page را برگزینید.

صفحه جدید با چندین زاویه دید منتخب

Document-Add Page را انتخاب کرده سپس یک صفحه خالی را برگزینید. (Empty US Letter Portrait) برای مثال برای انتخاب صفحه جدید روی آن کلیک کرده و گزینه Document-Add View را برگزینید. اکنون می توانید نمایی از چند زاویه دید  که توسط  Cabri 3D فراهم شده است را،انتخاب کنید .

ایجاد سند جدید با انتخاب زاویه دید

برای انتخاب یک زاویه دید، زمانیکه در حال ساختن یک سند هستید ،گزینه File- New From Template را برگزینید. اکنون می توانید یکی از زوایای دید منتخب استاندارد را انتخاب کنید. برای انتخاب نامحدود، صفحه خالی ایجاد کنید و نمای  جدیدی با زاویه دید مخصوص، همانگونه که در بخش قبل توضیح داده شد، بسازید.

تغییر زاویه دید و اندازه کاغذ پیش فرض

ساختار سند جدید با حالت پیش فرض

Cabri 3D (به طور پیش فرض) زاویه دید عادی (معمولی ) را بر می گزیند. برای تغییر فرمت زاویه دید یا کاغذ پیش فرض ، گزینه Edit-Preferences را انتخاب کنید. سپس از منوی Template برای انتخاب ساختار مطلوب استفاده کنید. به عنوان مثال در امریکای شمالی می توان کاغذ  Latter  Us را به صورت خالی یا با یک زاویه دید خاص انتخاب کرد.

گزینه های DISPLAY

منوی DISPLAY  امکان تغییر مقیاس نمایش از 1:4 (کاهش) به 4:1 (افزایش) را می دهد.

به علاوه، دستور Adjust to page، تمام صفحه را به اندازه پنجره موجود در می آورد (صفحه را به اندازه پنجره رایج بزرگ می کند) در حالی که دستور  Adjust to view نمای انتخاب شده  را به اندازه پنجره موجود بزرگ می کند.

Layout Vertical  (آرایش عمودی)، Horizontal Layout (آرایش افقی) و Layout commands (فرما نهای چیدمان) دو صفحه امکان این را می دهند که نحوه قرار گرفتن صفحات را تغییر دهید.

این دستورات تنها زمانی در دسترس هستند که سند، حداقل دو صفحه داشته باشد.

سفارشی کردن نوار ابزار

Cabri 3Dاین امکان را ایجاد می کند که برای هر سند ، نوار ابزار سفارشی متناسب با نیازتان ایجاد کرده ، و از هر دو نوار ابزار سفارشی و نوار ابزار پیش فرض اولیه استفاده کنید.

حذف از ابزارها یا از گروهی از ابزارها

ممکن است حذف بعضی ابزارها از نوار ابزار مخصوصا برای مربیان، جهت بالا بردن سطح فهم و آموزش اشکال هندسی خاص، مفید باشد. برای مثال می توانید ابزار Perpendicular را حذف کرده و از دانش آموز بخواهید با استفاده از مشخصات اشکال ساخته شده با ابزارهای دیگر، خطی عمود بر  یک پاره خط معین، بسازد.

برای شخصی سازی نوار ابزار،  Edit-Toolbar را انتخاب کنید . در کادر محاوره ای ظاهر شده، تمام ابزارهایی را که نیازی به استفاده از آن ها ندارید، به سمت راست صفحه  بکشید.

cabri 3d

مانند آن چه در بالا نشان داده شده است، همچنین می توانید کل جعبه ابزار را همزمان جابه جا کنید. زمانی که کار تان به پایان رسید Ok را کلیک کنید. نوار ابزار سفارشی شما ظاهر می شود.

برای جابه جایی بین نوار ابزار نرمال و نوار ابزار سفارشی، روی نوار ابزار راست کلیک کرده و  Full toolbar یا Customized toolbar را انتخاب کنید.

تغییر مکان ابزارها

تابع toolbar personalisation شما را قادر می سازد که ترتیب و مکان ابزار ها را سازماندهی کنید.  برای مثال اگر شکلی می سازید که بارها به ابزار  Segment  نیازدارد، می توانید این ابزار را از مکان اصلیش در جعبه ابزار به مکانی روی نوار ابزار جا به جا کنید، در این صورت مجبور نیستید برای فعال کردن آن، از منوی آبشاری استفاده کنید.

برای تغییر مکان ابزار، روی آن کلیک کرده و به سادگی ابزار یا جعبه ابزار را به مکان دیگری در بخش چپ پنجره بکشید.

در هنگام جا به جایی ابزار، دستگیره مشکی ای  را، بین آیکن ها مشاهده می کنید (عمودی یا افقی ).

این دستگیره  به جاییکه ابزار یا جعبه ابزار شما در آنجا قرار خواهد گرفت، اشاره می کند.

توجه:جعبه ابزار تنها در  یک سند فعال تغییر خواهد کرد.

درج تصاویر متحرک و ثابت Cabri 3D در سایر برنامه ها

Cabri 3D شما را قادر می سازد فایل های تصویری ثابت را در کاربرد های دیگر، در بیشتر مرورگرهای وب و همچنین در برنامه های کاربردی Microsoft Office (تنها در Pc) استفاده کنید. همچنین می توانید تصاویر پویا را درج کنید، طوریکه کاربر بتواند آن ها را اصلاح کند. (به طور دستی اجراکند)

ارسال یک فایل تصویری

برای ارسال یک تصویر Cabri 3D به سایر برنامه ها، ابتدا باید تصویر را با فرمت فایل تصویری، در clipboard کپی کنید.

ابتدا درناحیه کاری کلیک کنید تا فعال شود. سپس Edit-Copy Selected View As Bitmap را انتخاب کرده و وضوح تصویر مورد نظر را از زیر منو برگزینید. (توجه کنید که ایجاد یک تصویر با وضوح بالا ممکن است حداقل 30 ثانیه زمان ببرد)

تصویر حاصل را در برنامه ای که انتخاب کرده اید، پردازنده کلمه، نرم افزار ارائه و غیره بچسبانید.

 نمایش یک عکس پویا در مرورگر وب

در صورتیکه Cabri 3D plug-in نصب شده باشد با باز شدن صفحات وب تصویر ظاهر می گردد. زمانیکه کلید Space Bar یا Enter را فشار می دهید هم می توانید شکل را بکشید و هم زاویه دید را تغییر دهید.

درج یک تصویر پویا در یکی از برنامه های مایکروسافت آفیس(فقط روی PC ها)

هنگامی که  Cabri 3D  در حال نصب شدن است یک plug-in که شما را قارد می سازد تصاویر پویا را مشاهده کنید، به طور اتوماتیک نصب می شود.

cabri 3d

برای درج تصویر پویا در یک سند مایکرو سافت آفیس (PowerPoint، Word)، Insert-Object…-Cabri 3Dرا انتخاب کنید.

سپس با استفاده از منوی contextual که روی آیکن ظاهر می شود،گزینه  Cabri3ActiveDoc-Import… و فایل موردنظر برای نمایش را انتخاب کنید .در ادامه  روی تصویر ثابت فایلی که ظاهر خواهد شد راست کلیک کرده و از منوی contextualگزینه Cabri3ActiveDoc-Manipulateرا انتخاب کنید. اکنون می توانید شکل ها را کشیده و زاویه دید را تغییر دهید.

همچنین برای نصب plug-in می توانید آن را از وب سایت www.cabri.com  دانلود کنید.

درج یک تصویر پویا در برنامه های مایکروسافت آفیس 2007 (فقط روی PCها)

Developer Tab را با تیک زدن در کادر Show Developer tab in the Ribbon واقع در گزینه های بخش Popular،  روی نوار ظاهر کنید.

روی گزینه Legacy Tools در گروه Controls کلیک کرده و سپس در زیر گروه ActiveX Controls، More Controls را انتخاب کنید. یک کادر محاوره ای فرعی ظاهر می شود : Cabri 3D را انتخاب کنید.  با استفاده از منوی contextual  new object (روی شکل راست کلیک کنید)، Cabri 3D Object > Import را انتخاب کنید.

فایل موردنظر برای نمایش را انتخاب و آن را باز کنید. تصویرتان ظاهر می شود. برای تغییر دادن  تصویر Cabri 3D Object > Manipulate را انتخاب کنید. در منوی contextual تصویر شکلتان ظاهر شده و می توانید هر عمل دلخواهی را روی آن انجام دهید.

ایجاد یک سند HTML یا یک عکس PNG

برای این که اشکال شما در Cabri 3D به صورت HTML یا فرمت PNG در بیاید، Export را از منوی File انتخاب کنید.

شکل را نام گذاری کرده، فرمت و کیفیتی دلخواه را (HTML, PNG 72 dpi, PNG 300 dpi) از منوی آبشاری پنجره انتخاب کنید. روی Export کلیک کنید.

اگر یک فایل HTML ایجاد کرده اید،  به یک فایل « cg3 »(که با Cabri 3D باز می شود)، یک عکس PNG از شکلتان و یک فایل HTML دستیابی خواهید داشت.

چنان چه یک صفحه وب را با یک ویرا یشگر متنی مناسب ( مثلاً Notepad روی PC) باز کنید می توانید بعضی از پارامترها را در سند HTML اصلاح کنید از قبیل عنوان یا نکات (Title وComments ) و غیره.

اگر یک تصویر PNG، ایجاد کرده اید تصویری با رزولیشن کمتر از72 dpi یا بیشتر از 300 dpi در دسترس دارید که نمی توانید در آن تغییراتی اعمال کنید.