تبیان، دستیار زندگی
شکل های برداری شکل هایی هستند که جهت و اندازه کمیت های برداری را به وسیله بردار نمایش می دهند. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : بهاره امینی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکل های برداری

شکل های برداری شکل هایی هستند که جهت و اندازه کمیت های برداری را به وسیله بردار نمایش می دهند. با استفاده از شکل های برداری می توان سرعت یک متحرک را در طول حرکتش توصیف کرد. برای مثال، حرکت اتومبیلی که به سمت پایین جاده در حال حرکت است، با یک شکل برداری قابل نمایش است.

شکل های برداری

در یک شکل برداری، بزرگی یک کمیت برداری با اندازه بردار مربوطه اش نشان داده می شود. اگر اندازه بردار در هر بازه زماتی مشخص یکسان بماند، روشن است که بزرگی آن بردار ثابت بوده است. شکل های زیر سرعت یک اتومبیل را در طول حرکتش نشان می دهد.

شکل های برداری

در شکل بالایی اندازه بردار سرعت ثابت است، بنابراین شکل، یک حرکت سرعت ثابت را نشان می دهد. در شکل پایینی اندازه بردار سرعت در حال افزایش است، بنابراین شکل، یک حرکت با سرعت افزاینده (یعنی شتابدار) را نشان می دهد.

با استفاده از شکل های برداری می توان هر کمیت برداری را تعریف نمود. در مطالعات تصویری، شکل های برداری برای تعریف کمیت های فیزیکی گوناگونی مانند شتاب، نیرو و اندازه حرکت مورد استفاده قرار می گیرد.

با مفهوم استفاده از یک بردار برای نشان دادن جهت و اندازه کمیت مرتبط آن آشنا شوید. همین طور که در مباحث فیزیک حرکت پیش می رویم، این روش در تعریف کمیت های فیزیکی اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد.

مرکزیادگیری سایت تبیان - تهیه: بهاره امینی

تنظیم: سمیرا بادامستانی