تبیان، دستیار زندگی
برای این کار ابتدا دانش آموزان را به گروه های مختلف برای انجام کارهای مختلف ( اندازه گیری، برش و چسباندن و ... ) تقسیم کنید....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند وجهی های منظم - بزرگ‌ترین چندوجهی منتظم دنیا!

در این بخش در یک فعالیت گروهی دانش آموزان یک بیست وجهی بزرگ می‌سازند.

وسایل لازم

  • چند ورق مقوای ماکت یا کارتن پلاست ( جنس مشابه ) در اندازه ۱۰۰ * ۷۰
  • ابزار اندازه گیری و برش مثل خط کش و قیچی و تیغ موکت بری
  • ابزار خط کشی و نقاشی مثل مداد و ماژیک
  • چسب نواری یا کاغذی

ابتدا دانش آموزان را به چند گروه برای انجام کارهای مختلف ( اندازه گیری، برش و چسباندن و ... ) تقسیم کنید. پیش از شروع کار، موضوع کار و مراحل آن را برای دانش آموزان توضیح دهید. اگر لازم است یادآوری کنید که بر اساس محاسباتی که انجام دادیم، بیست وجهی از بیست مثلث متساوی الاضلاع که در هر کنج ۵ تا از آن‌ها به هم می‌رسند، ساخته می‌شود.

بهتر است از دانش آموزان بخواهید که نظر خود را درمورد مسائل زیر مطرح کنند. بهترین ایده‌ها را برای اجرا انتخاب کنید.

  • با توجه به اندازه قطعات مقوا، مثلث‌ها باید به چه اندازه و چه شکلی بریده شوند تا هم دور ریز مقوا کم باشد و هم اندازه ضلع بیست ‌وجهی تا حد امکان بزرگ باشد.
  • چگونه باید مثلث‌ها را روی مقوا رسم کرد.
  • به چه ترتیبی باید آن‌ها را چسباند.

در حین انجام کار وقتی عده ای به کار مشخصی مشغول هستند، می‌توانید با طرح سؤالات مرتبط به موضوع برنامه یا معماهای جالب و یا پاسخ دادن به سؤالات، دانش آموزان را مشغول کنید تا نوبت به آن‌ها برسد. رعایت احتیاط در کار با ابزاری مثل تیغ را گوشزد کنید و بر مراحل کار نظارت داشته باشید.

در عکس‌ها می‌توانید مراحل انجام این کار را توسط دانش آموزان دبیرستان دخترانه ی رشد منطقه ۱۷ تهران مشاهده کنید.

 چند وجهی های منظم - بزرگ‌ترین چندوجهی منتظم دنیا!

 چند وجهی های منظم - بزرگ‌ترین چندوجهی منتظم دنیا!

در پایان می‌توانید از هر کدام از دانش آموزان بخواهید تا یکی از وجه های بیست وجهی را نقاشی کنند و یا نامشان را روی آن بنویسند. از این چند وجهی می‌توان برای نمایش در نمایشگاه داخلی مدرسه و یا نشانه ی گروه ریاضی مدرسه استفاده کرد.

 چند وجهی های منظم - بزرگ‌ترین چندوجهی منتظم دنیا!

بعد از کلاس

بر اساس تعریفی که از چند وجهی منتظم ارائه کردیم، در این اشکال باید همه کنج‌ها و وجه‌ها  شببیه به هم باشند. اگر از مشابه بودن وجه ها صرف نظر کنیم و مثلاً اجازه دهیم چندوجهی ما دو نوع وجه داشته باشد با چندوجهی های نیمه منتظمی مواجه می‌شویم که به آن‌ها اجسام ارشمیدسی می‌گویند. دسته بندی و شمارش این اجسام که ۱۳ عدد هستند، بر اساس روشی که در این درس به کار گرفتیم می‌تواند یک پروژه ی دانش اموزی جالب باشد. این اجسام را می‌توانید در همانApplet‌ بخش چهارم مشاهده کنید.

بخش اول

بخش دوم

بخش سوم

بخش چهارم