تبیان، دستیار زندگی
باور غلط : کل ماجرای ماموریت آپولو به ماه دروغ بوده است. باور درست : چه طور چنین چیزی ممکن است؟ خیلی ساده، ممکن نیست....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماموریت آپولو

ماموریت آپولو

باور غلط : کل ماجرای ماموریت آپولو به ماه دروغ بوده است.

باور درست : چه طور چنین چیزی ممکن است؟ خیلی ساده، ممکن نیست.

اینجا به چند ادعای ردکنندگان ماموریت آپولو و دلیل نادرست بودن آنها اشاره شده است.

ـ آسمان در تصاویر آپولو سیاه است، اما هیچ ستاره در آن نیست.

پاسخ : خب، نباید هم باشد! سطح ماه را نور خورشید روشن کرده بود. پس زمان نوردهی برای یک صحنه‌ی آفتابی تنظیم شده بود. ستاره‌ها بسیار کم نورتر از آن هستند که در چنین تصویری ثبت شوند.

ماموریت آپولو

ـ چرا در کره‌ی ماه بدون هوا، پرچم آمریکا موج می‌زند؟

پاسخ : چون پرچم به سر تیرکی متصل بود که فضانوردان سعی می‌کردند آن را بر سطح ماه محکم نصب کنند. با حرکت تیرک، پرچم هم تکان می‌خورد.

ـ چرا زیر فضاپیما، روی سطح ماه دهانه‌ی برخوردی (گودال) ایجاد نشد؟

پاسخ : چون گازهای خروجی از فضاپیما در گستره‌ی وسیعی پراکنده شدند که باعث ایجاد فشار کم بر سطح ماه شد و نمی‌توانست دهانه‌ای ایجاد کند. غبار سطح ماه حرکت کرد، اما نه آن قدر که گودالی از خود بر جای بگذارد.

ـ چه طور تمام تصاویری که در ماه گرفته شده بسیار عالی و با کادربندی‌های مناسب‌اند؟

پاسخ : این طور نبوده. شما فقط خوب‌ها را دیده‌اید. عکس‌های نامناسب در بایگانی‌اند و در نشریات منتشر نشدند چون زیبا نبوده اند.

ـ چرا تابش کمربند وان آلن (ناحیه‌ای اطراف زمین با تابش شدید) فضانوردان را نکشت ؟

پاسخ : چون این تابش‌ها به صورت ذره‌اند نه نور. پوشش فلزی و عایق‌بندی سطح فضاپیما، بیشتر این ذرات را جذب می‌کرد. گذشته از آن، فضانوردان فقط چند دقیقه در کمربند وان آلن بودند. البته مقدار قابل توجهی تابش دریافت کردند. اما این مقدار مرگ‌بار نبود.

ماموریت آپولو

ـ چرا با وجود این که تنها منبع نور در ماه خورشید است، اجسامی که در سایه قرار دارند دیده می‌شوند ؟

پاسخ : با توجه به اینکه خورشید، تنها منبع نوری مستقیم در ماه است اما منابع نوری غیرمستقیم نیز به صورت انعکاسی وجود دارد که بعضی اوقات این نورهای انعکاسی بسیار قابل توجه می‌باشد. لباس فضانوردان سفید و تازه می‌باشد، بنابراین نور را به خوبی منعکس و اجسام دیگر اطراف آن را روشن می‌نماید. مانند عکسی که در یک روز آفتابی زمستان در محیط پر از برف گرفته شود و عکاسان روی زمین نیز دقیقاً از همین روش برای عکسبرداری استفاده می‌نمایند، آنها کسی را که یک صفحه روشن سفید رنگ و یا یک لباس سفید رنگ بر تن دارد در سایه قرار داده و از او عکسبرداری می‌نمایند و این انعکاس نور، شخصی را که در سایه قرار دارد روشن می‌نماید و از سایه‌های تاریک در زمین عکسبرداری می‌کند.

باید توجه داشت که نسبت بازتاب زمین نسبت به ماه خیلی بیشتر است. و همان طور که ماه در شب‌های مهتابی زمین را روشن می‌کند چندین برابر بیشتر از آن زمین نیز ماه را روشن می‌کند. پس این طور نیست که تنها نوری که در ماه وجود دارد نور خورشید باشد.

منبع : www.badastronomy.com

مترجم : الناز فطیرخورانی