تبیان، دستیار زندگی
رانین برگمن در ادامه افزود:‌ 12 فوریه 1992 استخبارات ارتش اطلاعاتی دراماتیكی بدست آورد. بر اساس آن اطلاعات ارتش اسرائیل فهمید كه حزب الله قصد دارد به مناسبت سالگرد شیخ راغب حرب در روستای جبشیت مراسمی سیاسی – اجتماعی برگزار كند و تعداد زیادی از مقامات ح
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راز ترور سید عباس موسوی

موسوی

پس از ربوده شدن "رون آراد" خلبان ارتش صهیونیستی در لبنان، فرماندهی كل استخبارات نظامی این رژیم تصمیم گرفت طی عملیاتی 3 تن از مقامات حزب الله لبنان را ربوده تا آنها را با "آراد" مبادله كند اما در نهایت این عملیات به ترور سید عباس موسوی، دبیركل سابق حزب الله لبنان منجر شد.

به گزارش شیعه آنلاین،‌ پایگاه خبری الجوار پس از اعلام این مطلب نوشت: "رانین برگمن" روزنامه نگار و كارشناس مسائل امنیتی در روزنامه یدیعوت آحارنوت طی اظهاراتی چگونگی طراحی برای ترور سید عباس موسوی در اتاق عملیات استخبارات نظامی ارتش صهیونیستی را فاش كرد.

"برگمن" در ادامه افزود: ماه آوریل 1991 میلادی مسأله ربوده شدن "رون آراد"‌ در حال بررسی در اتاق عملیات استخبارات نظامی ارتش اسرائیل بود. ابتدا یكی از حاضرین در جلسه پیشنهاد كرد كه 3 تن از مقامات حزب الله ربوده شوند تا آنها را با "آراد" مبادله كنیم. می خواستیم "موازنه اسراء" ایجاد كنیم. نام 3 تن از مقامات حزب الله مطرح شد كه یكی از آنها "موسوی" بود. پنجم آوریل همان سال این 3 نام در اختیار ژنرال "آوری ساگی"‌ رئیس استخبارات نظامی ارتش در آن وقت، قرار داده شد. او دستور داد اطلاعات لازم برای این كار جمع آوری شود.

سید عباس موسوی به همراه همسر و فرزندش به شهادت رسیدند. ساعت 8 همان شب یكی از مقامات نظامی ارتش اسرائیل در اخبار حضور یافته و مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت

"رانین برگمن" در ادامه افزود:‌ 12 فوریه 1992 استخبارات ارتش اطلاعاتی دراماتیكی بدست آورد. بر اساس آن اطلاعات ارتش اسرائیل فهمید كه حزب الله قصد دارد به مناسبت سالگرد شیخ "راغب حرب" در روستای جبشیت مراسمی سیاسی – اجتماعی برگزار كند و تعداد زیادی از مقامات حزب الله از جمله "عباس موسوی" در آن شركت خواهند كرد. البته اسرائیل از زمان دقیق برگزاری این مراسم بی اطلاع بود زیرا اطلاعات موجود از رسانه های عمومی بدست آمده بود. در یكی از جلساتی كه قبل از انجام عملیات برگزار شد، یكی از افسران اطلاعاتی خواستار جمع آوری اطلاعات دقیق و بررسی موقعیت و مكان برگزاری این مراسم شد تا برای ربودن "عباس موسوی" نقشه ای كامل ریخته شود.

آراد

وی افزود: بررسی ها همچنان ادامه داشت تا اینكه 13 فوریه "شموئل آراد" رئیس بخش عملیات در استخبارات ارتش،‌ طرح عملیات را بین مقامات پخش كرد. بر اساس آن نقشه قرار بود 14 فوریه "عباس موسوی"‌ به اسارت درآید. 16 آوریل جنبش جهاداسلامی عملیاتی انجام داد و در آن 3 سرباز اسرائیلی كشته شدند. این مسأله خشم مقامات نظامی اسرائیل را برانگیخت. 7 صبح همان روز فرماندهان نظامی وارد اتاق ستاد ارتش شده تا موضوع كشته شدن 3 سرباز و چگونگی انتقام گیری را بررسی كنند. در آن زمان "ایهود باراك" وزیر جنگ فعلی اسرائیل، فرمانده ستاد بود. پس از پایان مذاكرات تصمیم گرفتند فورا نقشه و طرح ربودن "عباس موسوی" را به ترور وی تبدیل كنند. البته این پیشنهاد مخالفانی نیز در ستاد ارتش اسرائیل داشت زیرا آنان از پیامد چنین كاری می ترسیدند. حتی وزیر جنگ آن زمان با این عملیات مخالف بود زیرا می ترسید كه خود موسوی برای حضور در مراسم نرود. "اسحاق شامیر"‌ نخست وزیر وقت اسرائیل هم از صبح آن روز با این عملیات مخالف بود اما ساعت چهار بعد از ظهر كه به دفترش آمد، پس از شنیدن حرف‌های مقامات نظامی، با عملیات ترور موافقت كرد. ساعت چهار و ده دقیقه به كاروان عباس موسوی حمله موشكی شد.

هیچ كس فكرش را نمی كرد كه این مانور به عملیات تبدیل شود اما در نهایت به ترور سید عباس موسوی، انجامید و او به همراه همسر و فرزندش كشته شدند(به شهادت رسیدند). ساعت 8 همان شب یكی از مقامات نظامی ارتش اسرائیل در اخبار حضور یافته و مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

تنظیم برای تبیان: سعید آقازاده