تبیان، دستیار زندگی
اخترک 2020 یک ستاره کوچک معمولی نیست! می­شود گفت که یکی از معدود جرم­های آسمانی اهل مطالعه و کنجکاو در همسایگی کهکشان راه شیری است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی در فضا

اخترک 2020 یک ستاره کوچک معمولی نیست! می­شود گفت که یکی از معدود جرم­های آسمانی اهل مطالعه و کنجکاو در همسایگی کهکشان راه شیری است.

این اخترک بر حسب اتفاق یک روز وقتی با تلسکوپ نقره­ای‌رنگش‌- که به گفته خودش آدم­ها تا هزار سال دیگر هم نمی­توانند یکی مثل آن را بسازند- به سیاره زمین نگاه می­کرد، متوجه نشریه دوچرخه شد و شروع به خواندن آن کرد. (البته این را هم بگویم که اخترک 2020 از وقتی که کره زمین را کشف کرده دیگر کار و زندگی­اش را ول کرده است و مدام در زندگی و کار ما زمینی­ها سرک می­کشد و گه گاه ایراداتی هم می­گیرد!) همین طور که با اشتیاق مشغول خواندن دوچرخه بود، از بین مطلب­ها، توجهش به خبرهای نجومی جلب شد و بعد از کمی تحقیق، فهمید که خوانندگان ما علاقه زیادی به نجوم و اتفاق­هایی که در فضا می افتد دارند. آنجا بود که فکری به نظرش رسید و تصمیم گرفت که کار تازه­ای را شروع کند. از طریق ماهواره­ ارتباطی­اش با ما تماس گرفت و گفت که حاضر است با ما همکاری کند و خبرهای مربوط به فضا و ستاره­ها را برایمان بفرستد!

فضاپیمای دیسكاوری

این شد که ما هم ستونی را به  اخترک 2020 اختصاص دادیم تا هر چند هفته یک بار ما را از اتفاق­هایی که در گوشه و کنار کیهان می­افتد با خبر کند و با توضیحات اخترکی خودش، به ما بگوید که آن دور دورها چه می گذرد.

عبدالرحمن صوفی، ستاره شناس معروف ایرانی

سلام! یکی از مهم‌ترین خبرهای نجومی در هفته­های گذشته، پرتاب فضاپیمای دیسکاوری به ایستگاه بین­المللی فضایی بود كه به دلیل مشكل­های فنی، با كمی تأخیر همراه بود. پس از پرتاب، چکه کردن یکی از موتورها باعث نگرانی سرنشینان شد اما در نهایت فضاپیما با هفت فضانورد توانست در ایستگاه آرام گیرد. در این سفر فضانوردها 8000 کیلوگرم بار با خود بردند که قرار است در آینده از آنها در آزمایش­های علمی  استفاده شود. یك دستگاه فریزر، یك تردمیل(دستگاه دو درجا) و یك دستگاه تهویه هوا از دیگر وسیله­هایی است كه فضانوردها با خودشان به ایستگاه برده اند و نشان می‌دهد آنها چه‌قدر به سلامتی خود اهمیت می‌دهند. بد نیست این را هم بدانید كه در این سفر هشت موش  فضانوردها را همراهی می‌كنند. زمینی­ها با این كار اثرهای زندگی در فضا را روی بدن جانداران  بررسی می‌كنند تا در آینده كه برنامه­های طولانی‌تری برای زندگی در فضا داشتند از نتیجه آنها استفاده كنند! از دیگر برنامه­های كاری آنها می­توان به انجام سه پیاده­روی فضایی برای جایگزین كردن وسیله­های علمی خارج از ایستگاه و نصب یک مخزن تازه آمونیاک اشاره كرد. از آمونیاک برای انتقال حرارت اضافی تولیدشده در ایستگاه به رادیاتورهای خارجی و خنک نگه داشتن محیط داخل ایستگاه فضایی استفاده می­شود.

مدارگرد چاندرایان

خبر دیگر این كه در هفته آخر مرداد ماه، در كشور شما مسابقه رصدی به نام صوفی برگزار شد و بهترین رصدگران معرفی شدند. طبق تحقیق­هایی كه من كرده­ام «عبدالرحمن صوفی» یكی از منجمان معروف ایرانی است كه در سال192 قمری به دنیا آمده و سال 673 از دنیا رفته است. او در مدت زندگی­اش توانست بیش از هزار ستاره را رصد و ویژگی­های هر كدام را ثبت كند. رقابت رصدی صوفی امسال در شهر شیراز و در كنار بنای پاسارگاد و تخت جمشید برگزار شد و در آن 116 شركت كننده از شهرهای مختلف ایران به رقابت پرداختند.

یك خبر هم از مدارگرد «چاندرایان» برایتان دارم كه گفته می­شود ارتباطش با زمین قطع شده است. این مدارگرد كه سال گذشته توسط شركت فضایی هند به فضا فرستاده شده است تا به حال توانسته اطلاعات خوبی را به زمین مخابره كند. اما به تازگی مشكلی برایش به وجود آمده به‌طوری كه نه می تواند پیامی را دریافت و نه ارسال كند و در اصطلاح نجومی لال شده است. تا به حال مدارگرد چاندرایان سه هزار بار دور ماه چرخیده و عكس های بسیار خوبی از آنجا به زمین فرستاده است.

سنگ تقلبی كه گفته می شد از ماه آمده!

در آخر هم یك خبر جالب را كه چند روز پیش شنیده­ام  نقل می­كنم كه نشان می­دهد شما زمینی­ها بعضی وقت­ها چه كارهای عجیبی می­كنید!‌ در سال 1969 فضاپیمای آپولو11 روی كره ماه فرود آمد و سه سرنشین آن برای اولین بار توانستند روی ماه قدم بگذارند. یكی از یادگارهای آن سفر قطعه سنگی بود كه به نخست وزیر سابق هلند هدیه شد و بعد از آن در موزه آمستردام به نمایش گذاشته شد. به تازگی آزمایش‌هایی روی این سنگ انجام شده  كه نشان می‌دهد این قطعه سنگ نه تنها از كره ماه نیامده است بلكه یك تكه چوب است! این چوبِ سنگ‌شده در واقع فسیلی است که در آن ، مواد معدنی جایگزین بافت های درخت شده است. كاركنان موزه این مسئله را خنده‌دار توصیف كردند و گفتند كه به عنوان یك سنگ عجیب همچنان آن را در موزه نگه خواهند داشت!