تبیان، دستیار زندگی
آنچه روحانیت را پیش برده تا حالا و حفظ کرده است٬ این است که ساده زندگی می کردند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساده زيستي٬ مدال افتخار

ساده زیستی? مدال افتخار

رشد فزاينده ي عوامل قدرت وثروت و ترويج مصرف گرايي در عصر حاضر، خطر روي آوردن به زندگي تجملاتي و فرو رفتن در مرداب دنيا را افزايش داده است.

ساده زيستي مورد نظر اسلام عبارت است از :عدم دل بستگي به مظاهر دنيا و رهايي از تجملات و تشريفات زايد زندگي و بي پيرايه بودن که مقابل آن، تجمل گرايي و رفاه زدگي است.(1)

حضرت امام خمینی(ره) مي‌فرمايد:  یكی از امور مهم هم این است كه روحانیون باید ساده زندگی كنند.آن چیزی كه روحانیت را پیش برده تا حالا و حفظ كرده است، این است كه ساده زندگی می كردند ، آنهائی كه منشاء آثار بزرگی بودند، در زندگی ساده زندگی كردند. اینهائی كه بین مردم موجّه بودند كه حرف آنها را می شنیدند، اینها ساده زندگی كردند... هرچه بروید سراغ اینكه یك قدم بردارید برای اینكه خانه‎ تان بهتر باشد، به همین مقدار از ارزشتان كاسته می شود. ارزش انسان به خانه نیست به باغ نیست به اتومبیل نیست، اگر ارزش انسان به اینها بود انبیاء باید همین كار را بكنند(2)

آن چیزی كه روحانیت را پیش برده تا حالا و حفظ كرده است، این است كه ساده زندگی می كردند ، آنهائی كه منشاء آثار بزرگی بودند، در زندگی ساده زندگی كردند. اینهائی كه بین مردم موجّه بودند كه حرف آنها را می شنیدند، اینها ساده زندگی كردند

اما اگر قصد کردي کمر همت ببندي و آستين جديت بالا بزني٬ نگاهي کن که افلاکيان خاک نشين ما چطور زاهدانه و عارفانه مي‌زيسته اند:

حضرت امام خمینی(ره):

حضرت امام در تمام مراحل زندگی، چه زمانی كه طلبه ‎ی گمنامی در مدرسه فیضیه بودند و چه زمانی كه رهبری و مرجعیت شیعیان جهان را بر عهده داشتند، ساده‎زیستی واكتفاءكردن به حداقل زندگی را منش خویش قرار داده بودند و هیچگاه حاضر نشوند سطح زندگی ایشان، از سطح زندگی عموم مردم بالاتر برود.»(3)

یكی از اطرافیان امام می گوید ، امام زمانی كه در نجف بودند در یك منزل استجاری كه نو ساز نبود و از جهت سادگی مثل منازل سایر مردم عادی و طلاب بود سكونت داشتند و وقتی به ایشان گفته شد همانند بقیه بزرگان منزلی در كوفه نزدیك شط فرات برایشان اجاره شود تا در ایام تابستان كه هوای نجف گرم و خشك بود به آنجا بروند ایشان امتناع كردند و فرمودند: من چطور می توانم به كوفه روم (و دنبال رفاه خود باشم) در حالی كه بسیاری از مردم ایران در زندان به سر می برند،»(4) (به نقل از حجه الاسلام رحیمیان)

سطح زندگی و خوراك ایشان واقعاً جوری بود كه من می توانم به جرأت بگویم زندگی داخلی حضرت امام در سطح یك طلبه معمولی مقتصد و حتی پائین تر بود.»(5) (به نقل از حجه الاسلام قرهی)

سطح زندگی و خوراك ایشان واقعاً جوری بود كه من می توانم به جرأت بگویم زندگی داخلی حضرت امام در سطح یك طلبه معمولی مقتصد و حتی پائین تر بود.

ساده زیستی? مدال افتخار

آیت الله العظمی وحید بهبهانی(ره):

زهد ایشان به اندازه ای بود كه لباسهایش كرباس و تابدار بود و غالباّ آنها را همسرش مهیا می كرد و می بافت و به البسه دنیا هیچ نظر نداشت. در مدت عمر به جمع زخارف دنیوی همت مصروف نفرمود. كناره گیری از زر اندوزان شیوه‎ی او بود. از معاشرت آنها خود داری می كرد و با مستمندان نشست و بر خاست می كرد. وقتی كه یكی از پسرانش برای همسرش لباس فاخری تهیه كرده بود. ایشان او را مورد عتاب قرار داده و می فرمایند: اگر چه استفاده‎ی از نعمتهای خدا حرام نیست ولی حداقل كاری كه من و خانواده‎ی من می توانیم انجام دهیم این است كه با مردم فقیر همدردی كرده و همانند آنها زندگی كنیم گرچه قدرت برخرید هر چیزی را داریم.»(6)

شیخ عباس قمی (ره) :

زندگی ایشان بسیار محدود بود، به طوری كه از حد زندگی یك اهل علم عادی هم پائین تر بود لباسش عبارت بود از یك قبای كرباسی بسیار نظیف و معطّر. چند سال زمستان و تابستان را با قبا می گذرانید. هیچ در فكر لباس و تجمل نبود . فرش خانه اش گلیم بود از سهم امام استفاده نمی كرد و می گفت من اهلیّت استفاده از آن ندارم(7) و (8)

اگر چه استفاده‎ی از نعمتهای خدا حرام نیست ولی حداقل كاری كه من و خانواده‌ی من می توانیم انجام دهیم این است كه با مردم فقیر همدردی كرده و همانند آنها زندگی كنیم گرچه قدرت برخرید هر چیزی را داریم

ــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع:

1. پايگاه راسخون

2. صحیفه‎ی نورـ ج 19 ص 157 تا 158 ـ ناشر : سازمان مدارك فرهنگی انقلاب اسلامی / 1369.

3. سیمای فرزانگان ـ ص 450 رضا مختاری / چاپ هشتم / 1374 / دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‎ی علمیه‎ی قم.

4. سرگذشتهای ویژه از زندگی امام خمینی (ره) ج 5 ص 60 رضا شعر باف چاپ هشتم ـ انتشارات پیام آزادی ـ 1374.

5. . همان / ج 6 ص144.

6. همان ص 457تا 458.

7. . همان ص 454 تا 455.

8. . همان / ص 467.

10. مهدي رحيمي ـ پايگاه انديشه قم

تهيه و فرآوري ـ محمد حسين امين ـ  گروه حوزه علميه تبيان