تبیان، دستیار زندگی
بیش از چهار دهه از رقابت بنیانگذاران اپل و مایکروسافت می‌ گذرد. آنها در طول این مدت به روش‌ های مختلف رقابت‌ شان را نشان داده ‌اند و در این میان سخنانی از این دو رقیب قسم خورده به یادگار مانده که خواندن آنها خالی از لطف نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غول‌ها رو در روی هم

بیش از چهار دهه از رقابت بنیانگذاران اپل و مایکروسافت می‌ گذرد. آنها در طول این مدت به روش‌ های مختلف رقابت‌ شان را نشان داده ‌اند و در این میان سخنانی از این دو رقیب قسم خورده به یادگار مانده که خواندن آنها خالی از لطف نیست.

غول‌ها رو در روی هم

عرضه آی‌ پد و آیفون نسل چهارم، اپل را در شش ماهه نخست سال جاری به خبرسازترین غول فناوری اطلاعات و ارتباطات دنیا تبدیل کرده است، گستردگی این اخبار، حتی مایکروسافت، رقیب دیرینه این شرکت را هم وادار به عقب نشینی کرد.

مایکروسافت که از ابتدای سال جاری خبر از عرضه یک تبلت و دو تلفن همراه داده بود، پس از ورود آی‌ پد و آیفون 4 ناچار شد این پروژه ‌ها را متوقف کند.

بیل گیتس، بنیانگذار و رییس سابق غول نرم‌ افزاری دنیا فوریه گذشته و زمانی که استیو جابز آی ‌پد را معرفی کرد، در خصوص این محصول جدید گفت: «آی ‌پد دستگاه زیبایی است، اما به طراحی آن حسودی نمی ‌کنم و به نظرم این ابزار برای رسیدن به موفقیت باید دوباره طراحی شود.» وی افزود: «واضح است که آیفون نسبت به ویندوز موبایل یک گام به جلو بود اما آی ‌پد در حدی نیست که بخواهیم بیش از حد درباره آن حرف بزنیم».

با این حال در ماه مه گذشته و پس از عرضه این محصول در بازار، بیل گیتس اعتراف کرد: «سناریو زیاد واضح نیست، اما ظاهر خوبی دارد و استیو جابز آن را به خوبی طراحی کرده است. آی ‌پد نمونه خوبی است».

غول‌ها رو در روی هم

اما استیو جابز در مورد نقص آنتن‌ هی دستگاه آیفون 4 دچار مشکلاتی شد. این مشکل تا جایی پیش رفت که وی شخصاً از کاربران خود عذرخواهی کرد. در روزهای اخیر نیز مارک پیپرمتسر، مدیر ارشد مسوول سخت افزاری آیفون و آیپاد و مسوول توسعه سیستم های دریافت سیگنال های رادیویی این تلفن همراه، از سمت خود کناره گرفت.

هر چند مایکروسافت تاکنون هیچ نظری در مورد نقص آنتن ‌دهی آیفون 4 ارایه نکرده، اما احتمالا این مشکل برای مایکروسافت یک دلگرمی واقعی باشد!

- رقابت از کجا آغاز شد

مایکروسافت در 1975 در نیومکزیکوی آمریکا متولد شد و بیل گیتس در سمت بنیانگذار و رییس افتخاری و پل آلن در سمت بنیانگذار دوم این شرکت انتخاب شدند، در حالی که یک سال بعد استیو جابز و استیو ووزنیاک در کوپرتینوی سیلیکون ولی به اپل زندگی بخشیدند.

در حقیقت دهه 70 تصویری کاملا واگرا از این دو شرکت بزرگ است. از یک سو اپل کلی راه داشت تا به شرکت گیتس برسد و از سوی دیگر هر دو شرکت در تلاش بودند که شعبات خود را در اروپا تاسیس کنند و در شرایطی که جابز تمام توجه خود را به سخت‌ افزار و ساخت کامپیوتر معطوف کرده بود، مایکروسافت شروع به طراحی نرم‌ افزار (سیستم عامل‌ ها و زبان‌ های برنامه ‌نویسی) کرد. سرانجام این دو شرکت هر آنچه را در دهه 70 کاشتند پس از 20 سال در دهه 90 درو کردند.

با آغاز هزاره جدید، رقابت میان گیتس و جابز بالا گرفت؛ به طوری که هر یک از آنها تصمیم گرفت وارد حوزه فعالیت دیگری شود. جابز شروع به عرضه سیستم عامل و نرم افزارهایی چون آی‌ تیونز کرد و مایکروسافت، سخت ‌افزارهایی چون پخش‌ کننده چند رسانه‌ ای زون، کامپیوتر لمسی - میزی و کنسول بازی ایکس باکس را وارد بازار کرد.

غول‌ها رو در روی هم

غول‌ها رو در روی هم

- سخنان کوتاه از زبان دو غول بزرگ

زمانی که دو غول بزرگ مشغول به کار هستند ثمره این کار، تنها به تولید محصولات محدود نمی ‌شود بلکه گاهی بر زبان غول‌ ها سخنانی جاری می‌ شود که برای همیشه در تاریخ به یادگار می مانند.

* استیو جابز: دوست ندارم که ثروتمندترین مرد دنیا در یک قبرستان باشم. شب‌ ها وقتی به تخت می ‌روم می‌ دانم که کارهای شگفت انگیزی انجام داده ‌ایم و این مورد علاقه من است.

* در مصاحبه‌ ای از بیل گیتس پرسیدند: آیا از فقیر شدن می ‌ترسید؟ وی پاسخ داد: نه. به خوردن همبرگر دو دلاری ادامه می‌دهم.

*استیو جابز در مراسم رونمایی از اولین آیفون: ما امروز اینجا هستیم که تکه ‌ای از تاریخ را در کنار هم بسازیم.

* بیل گیتس (1984): برای ایجاد یک استاندارد جدید چیزی به درد نمی ‌خورد که فقط کمی متفاوت باشد، بلکه چیزی به درد می خورد که واقعا جدید باشد و بتواند تخیل مردم را شکار کند. مکینتاش  بین تمام سیستم‌ هایی که دیده ‌ام تنها سیستمی است که با این استاندارد جدید ملاقات کرده است.

*استیو جابز: خیلی ها [استودیو] پیکسار را به عنوان یک موفقیت سریع می‌ نامند، اما اگر خوب نگاه کنیم می فهمیم که موفقیت‌ های سریع می توانند به زمان زیادی نیاز داشته باشند.

* استیو جابز (1994): مایکروسافت در 10 سال گذشته تنها دو هدف را دنبال کرده است. اولی نسخه برداری از مک و دیگر کپی ‌برداری از موفقیت لوتوس در برگه‌ های محاسباتی است. مایکروسافت به هر دوی این اهداف رسیده و اکنون کاملاً آنها را از دست داده است.

* ملیندا گیتس (همسر بیل گیتس/ 2009): چیزهای کمی هستند که استفاده از آنها در خانه ما ممنوع است. آیپاد و آیفون چیزهایی هستند که بچه‌ های‌مان حق استفاده از آنها را ندارند.

* استیو جابز (1994): من از موفقیت مایکروسافت غمگین نمی‌ شوم. من با کارهایی که راه‌ حل ‌های بی‌ کیفیت دارند مشکل دارم.

* استیو جابز (1994): فکر می ‌کنم بیل گیتس پسر خیلی خوبی باشد. ما از آن آدم ‌هایی نیستیم که بتوانیم برای هم بهترین دوست ‌ها باشیم، اما ماهی یک‌ بار با هم حرف می‌ زنیم. فکر می ‌کنم که بیل و من ارزش‌ های متفاوتی داریم. من خیلی بیل را دوست دارم، اما شرکت ‌هایی که ما ساخته ‌ایم کاملا با هم متفاوتند.

* استیو جابز (2006): دوستان شمالی ما (مایکروسافت) 5 میلیارد دلار برای تحقیقات و توسعه خرج می ‌کنند، اما به نظر می ‌رسد تمام این پول ‌ها خرج کپی کردن از اپل و گوگل می‌ شود.

برگرفته از فناوران

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی