تبیان، دستیار زندگی
قائم مقام مرکز کامپیوتری نور از رونمایی پایگاه تحت وب جامع‌الاحادیث 4 خبر داد و گفت: در این پایگاه بیش از ۳۰۰ هزار حدیث از کتاب‌های حدیث شیعی استخراج شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایگاه تحت وب جامع‌الاحادیث 4 رونمایی شد

پایگاه جامع الاحادیث نور

قائم مقام مرکز کامپیوتری نور از رونمایی پایگاه تحت وب جامع‌الاحادیث 4 خبر داد و گفت: در این پایگاه بیش از 300 هزار حدیث از کتاب‌های حدیث شیعی استخراج شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محمد بهرامی پیش از ظهر امروز در نشست خبری رونمایی از نرم‌افزار و پایگاه تحت وب جامع‌الاحادیث 4 گفت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مرکز کامپیوتری نور که از سال 68 آغاز به کار کرد، حدیث بوده و تاکنون نرم‌افزارهای زیادی نیز در این زمینه برای حدیث پژوهان ارائه شده است.

وی با بیان اینکه نخستین بار این مرکز درباره حدیث، نرم‌افزار نور 1 تحت سیستم عامل DOS را تهیه و عرضه کرد، گفت: در گام دوم، نرم‌افزار نور 2 در این زمینه تولید شد که دربردارنده 500 حدیث اسلامی بود.

قائم مقام مرکز کامپیوتری نور خاطرنشان کرد: در ادامه روند تولید نرم‌افزارهای حدیثی، سال گذشته نرم‌افزار نور3.5 به بازار عرضه شد که بیش از هزار جلد مصادر احادیثی را در خود جای داده است.

وی گفت: در مبحث موضوعی احادیث کارهای زیادی در مرکز نور صورت گرفته است و از کتاب‌های بزرگ شیعه در این زمینه از جمله بحارالانوار استفاده شده است.

بهرامی با اشاره به تولید نرم‌افزار گنجینه احادیث در سال‌های اخیر در ارتباط با ترجمه احادیث شیعی بیان کرد: برای ایجاد بستری مناسب در راستای استفاده پ ‍ ژوهشگران حدیث در سرتاسر دنیا، مرکز نور اقدام به راه‌اندازی برنامه تحت وب جامع‌الاحادیث 4 کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه نخستین ویژگی متمایز این نرم‌افزار، حدیثْ محور بودن آن است، تصریح کرد: از تمام مصادر حدیثی با استفاده از 180 عنوان جلد کتاب حدیثی شیعه در این نرم‌افزار استفاده شده است.

بهرامی اظهار کرد: در این پایگاه بیش از 300 هزار حدیث از کتاب‌ها استخراج شده است و علاقمندان برای استفاده از این پایگاه می‌توانند به آدرس www.noorhadith.ir مراجعه کنند.

وی این پایگاه را در زمره پایگاه‌های تخصصی نام برد و گفت: پایگاه جامع الاحادیث به صورت تخصصی تهیه شده است و عموماً مخاطبین آن پژ ‍ وهشگران و محققین علوم حدیث و رشته‌های مرتبط با این موضوع است، البته تمام افراد می‌توانند از این پایگاه استفاده کنند.

قائم مقام مرکز کامپیوتری نور یادآور شد: یکی از قابلیت‌های مهم این نرم‌افزار تحت وب تفکیک احادیث ائمه معصومین – علیهم السلام - است، به این صورت که با استفاده از جست‌وجوی این پایگاه ‌با توجه به نشانگرهایی که بر روی کلمات استفاده شده است کاربران می‌توانند تمام احادیث هر یک از امامان را جداگانه مشاهده کنند.

وی خاطرنشان کرد: این کار حاصل بیش از دو دهه تلاش و فعالیت کارشناسان و متخصصان مرکز کامپیوتر نور است. در سال‌های اخیر نرم‌افزار تحت وب جامع الاحادیث 4 تولید شده است، اما این کار در واقع با گستردگی‌های فراوان و در طول 25 سال تهیه شده است.

بهرامی گفت: از قابلیت‌های دیگر این نرم‌افزار امکان ترجمه احادیث توسط کاربران است و با این قابلیت زمینه مشارکت کاربران در ترجمه احادیث به وجود آمده است، البته از قابلیت‌های دیگری که در آینده به این پایگاه و نرم‌افزار اضافه خواهد شد تجمیع احادیث اهل سنت و تشیع است.

وی گفت: تولید این نرم‌افزار فرصت خوبی برای پ ‍ ژوهشگران در سرتاسر دنیا است، چرا که عرضه تحت وب برنامه‌ها [امکان] بهره‌برداری بین‌المللی از آنها را فراهم می‌کند.


مأخذ: خبرگزاری فارس

تنظیم: محسن تهرانی - بخش حوزه علمیه تبیان