تبیان، دستیار زندگی
در مكاتب دیگر، دائرة‌المعارف‌های بسیاری جهت معرفی تعالیم و بزرگان آن مكاتب تدوین شده است و اگر ما كه از نظر مكتب، غنی‌ترین و والاترین معارف را داریم، چنین معرّف‌هایی نداشته باشیم، حق دین و تشیع را اداره نکرده‌ایم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله صافی: دائرة‌المعارف‌نویسی شتاب گیرد

آیت الله صافی

در مكاتب دیگر، دائرة‌المعارف‌های بسیاری جهت معرفی تعالیم و بزرگانِ آن مكاتب تدوین شده است و اگر ما كه از نظر مكتب، غنی‌ترین و والاترین معارف را داریم، چنین معرّف‌هایی نداشته باشیم، حق دین و تشیع را ادا نکرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید در دیدار دست اندرکاران تدوین دانش‌نامه فاطمی – سلام الله علیها - با تبریك میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا - سلام الله علیها - و تشكر از دست اندركاران تدوین این دانش‌نامه، اظهارداشتند: زحماتی كه در راه تدوین این دائرة‌المعارف مهم متحمّل شده‌اید همه باعث افتخار و استفاده ما است. باید قدر این نعمت را بدانید و خداوند را بر آن شكر كنید.

ایشان با تأكید بر لزوم نگارش دائرة‌المعارف‌ها و دانش‌نامه‌ها در موضوعات اسلامی افزودند: تلاش برای گردآوری چنین مجموع‌ هایی، تلاش برای اظهار حقایقی است كه متأسفانه مستشرقان، یا از روی ناآگاهی و یا از روی غرض‌ورزی، آنها را پنهان نموده‌اند، مخصوصاً اگر این دائرة‌المعارف‌ها در معرفی اهل بیت عصمت و طهارت - علیهم السلام - باشد كه در آنها ابعاد شخصیتی آن بزرگواران، خاصه شخصیت علمی آنها، به دنیا معرّفی شود، برای ما بسیار اهمیت دارد و موجب می‌شود كه مكتب حقه تشیع، بیشتر معرّفی و شناخته شود.

این مرجع تقلید اظهارداشتند: امروز دانش‌نامه‌هایی درباره قرآن و اسلام در بعضی از كشورهای اروپائی مانند هلند جمع‌آوری شده است كه مۆلفین آنها اكثراً غیرمسلمان هستند و عامداً و از روی اهداف خاص خود، كه دشمنی با اسلام است، نوشته‌اند؛ ما باید آنها را حتماً ببینیم و نقاط ضعف و اشتباه آنها را به مردم بازگو كنیم.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به لزوم دقّت در گردآوری این گونه مجموعه‌ها گفتند: عزیزانی كه در این راه زحمت می كشند باید با دقت فراوان به گردآوری این دائرة‌المعارف‌ها بپردازند و حتی در ادای معانی با الفاظ دقت كنند كه مبادا كوتاهی رخ دهد، چرا كه یك اشتباه كوچك در این كار بزرگ، موجب اشكالات بیشتری می‌شود.

این مرجع تقلید، با اشاره به وجود دائرة‌المعارف‌های عظیم در كشورها و مكاتب دیگر بیان كردند: در مكاتب دیگر، دائرة‌المعارف‌های بسیاری جهت معرفی تعالیم و بزرگان آن مكاتب تدوین شده است و اگر ما كه از نظر مكتب، غنی‌ترین و والاترین معارف را داریم، چنین معرّف‌هایی نداشته باشیم، برای ما كمبود و مصیبت است و حق دین را ادا نکرده‌ایم.

ایشان ادامه دادند:همین كاری كه شروع كردید، باید با جدّیت و دقت بیش از پیش ادامه دهید كه انشاء الله بتوانید گامی مهم در جهت ترویج شعائر و مكتب اهل بیت - علیهم السلام - بردارید.

خاطرنشان می شود، در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام و المسلمین رشاد، ضمن عرض تبریك میلاد حضرت زهرا – سلام الله علیها -، گزارشی از مراحل تدوین این دانش‌نامه ارائه داد.


منبع: خبرگزاری حوزه

تنظیم: محسن تهرانی - بخش حوزه علمیه تبیان