تبیان، دستیار زندگی
رب سید "حسن نصرالله" دبیركل حزب‌الله لبنان كه در‪ ۳۱اوت سال‪ ۱۹۶۰میلادی در محله "كرنتینا" از محله‌های فقیرنشین شرق بیروت متولد شد، از یك ماه پیش تاكنون به رهبر و الگوی جهان عرب تبدیل شده است. نصرالله كه پدرش سید عبدالكری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سید "حسن نصرالله" رهبر و الگوی جهان عرب

سید "حسن نصرالله" دبیركل حزب‌الله لبنان كه در‪ ۳۱اوت سال‪ ۱۹۶۰میلادی در محله "كرنتینا" از محله‌های فقیرنشین شرق بیروت متولد شد، از یك ماه پیش تاكنون به رهبر و الگوی جهان عرب تبدیل شده است.

نصرالله كه پدرش سید عبدالكریم و دیگر اعضای خانواده‌اش از ساكنان روستای "البازوریه" در جنوب لبنان هستند، به دلیل مقاومت در جنگ‪ ۳۳روزه با رژیم صهیونیستی، به جایگاه رهبری مردم جهان عرب دست یافت.

وی كه دارای سه برادر و پنج خواهر است، مقطع تحصیلات ابتدایی را در محله كرنتینا گذارند و مقطع راهنمایی را در محله "سن الفیل" در مدرسه "الثانویه التربویه" در شرق بیروت ادامه داد.

با آغاز جنگ داخلی لبنان در سال‪ ۱۹۷۵میلادی، خانواده نصرالله به روستای البازوریه بازگشت و او مقطع دبیرستان را در جنوب این كشور پشت سر گذاشت.

نصرالله در پایان دوره دبیرستان وارد مبارزه ضد اسراییلی شد و با وجود سن كم، به عنوان مسوول سازمانی جنبش شیعی "امل" در روستای البازوریه برگزیده شد.

وی از آغاز جوانی علاقه زیادی به تحصیل در علوم اسلامی داشت و بشدت تحت تاثیر افكار و اندیشه‌های امام "موسی صدر" رهبر ربوده شده شیعیان لبنان بود.

نصرالله در مدت حضور در جنوب لبنان با سید "محمد غروی" امام جمعه وقت شهر شیعه‌نشین "صور" آشنا شد و وی دبیركل حزب‌الله را به پیوستن به حوزه علمیه نجف اشرف تشویق و یاری كرد.

سید حسن نصرالله در سال‪ ۱۹۷۶میلادی با در دست داشتن یاداشتی از سوی سید غروی برای شهید سید "محمد باقر صدر" از متفكران و نویسندگان شیعه عراق، راهی نجف شد.

سید محمد باقر صدر به شهید "سید عباس موسوی" دبیركل پیشین حزب‌الله كه نظارت بر كار و درس طلبه‌های جدید را بر عهده داشت، سفارش كرد كه بر وضعیت علمی نصرالله نظارت و به او كمك كند.

سید حسن نصرالله در سال‪ ۱۹۷۸میلادی، عراق را مخفیانه و دور از چشم نظام بعثی "صدام حسین" كه سیاست ضد حوزه‌های علوم دینی را تشدید كرده بود، ترك كرد و به لبنان بازگشت.

وی در لبنان به حوزه امام منتظر (عج) در شهر شیعه‌نشین بعلبك در استان بقاع در شرق این كشور كه سید عباس موسوی آن را تاسیس كرده بود، پیوست.

نصرالله دراین حوزه افزون بر ادامه دادن به تحصیلات دینی فعالیت سیاسی و سازمانی خود در جنبش امل در شرق لبنان را ادامه داد و سپس به عضویت دفتر سیاسی این جنبش درآمد.

وی در سال‪ ۱۹۸۲میلادی به همراه برخی از مقام‌های جنبش امل به سبب اختلاف های اساسی با رهبران این جنبش در مورد چگونگی رویارویی سیاسی و نظامی با پیامدهای ناشی از اشغال لبنان توسط اسراییل از امل خارج شد و مقدمات تاسیس حزب‌الله را با دوستان داخلی و خارجی‌اش فراهم كرد.

پس از تاسیس این حزب در سال‪ ،۱۹۸۲نصرالله مسوولیت‌های مختلفی را برعهده گرفت تا این كه در سال‪ ۱۹۸۵به بیروت منتقل و عهده‌دار منصب‌های مهمتری شد.

نصرالله در سال‪ ۱۹۸۷و تاسیس كمیته اجرایی حزب‌الله به ریاست این كمیته و نیز عضویت در شورای تصمیم‌گیری حزب رسید.

وی در سال‪ ۱۹۸۹راهی قم برای تكمیل دروس حوزوی شد اما پس از یك سال به سبب شرایط خاص سیاسی لبنان و درخواست شورای حزب‌الله از وی به بیروت بازگشت.

نصرالله در پی ترور سید عباس موسوی به وسیله بالگردهای اسراییلی در‪۱۶فوریه سال‪ ۱۹۹۲در روستای "تفاحتا" هنگام بازگشت از روستای "جبشیت" در جنوب لبنان، از طرف شورای تصمیم‌گیری حزب‌الله به عنوان دبیركل این حزب انتخاب شد.

نیروهای "مقاومت اسلامی" شاخه نظامی حزب‌الله در زمان دبیركلی نصرالله با دست كم سه جنگ شدید ارتش رژیم صهیونیستی در سال‌های‪ ۱۹۹۶ ، ۱۹۹۳و‪۲۰۰۶میلادی روبرو شدند.

رژیم صهیونیستی در سال‪ ۱۹۹۳جنگ "تسویه حساب‌ها"، در سال‪ ۱۹۹۶میلادی جنگ "خوشه‌های خشم" و در سال‪ ۲۰۰۶جنگ "باران‌های تابستانی" را بر حزب‌الله و لبنان تحمیل كرد كه خسارت‌های انسانی و مادی فراوان برجای گذاشت.

جنگ خوشه‌های خشم به موافقت نامه مشهور "نیسان" یا آوریل و جنگ‪ ۲۰۰۶به قطعنامه‪ ۱۷۰۱شورای امنیت سازمان ملل منجر شد.

موافقتنامه آوریل راه را برای گسترش فعالیت و مبارزه حزب‌الله و نیز آزادسازی جنوب لبنان از اشغال اسراییل در سال‪ ۲۰۰۰میلادی باز كرد.

در سال‪ ۱۹۹۷میلادی فرزند بزرگ نصرالله به نام "محمد هادی" در درگیری با نظامیان رژیم صهیونیستی در منطقه جبل در جنوب لبنان شهید شد.

حزب‌الله به دبیركلی نصرالله در سال‌های‪ ۱۹۹۶ ،۱۹۹۲و‪ ۲۰۰۴میلادی با توجه به شرایط خاص سیاسی حاكم بر لبنان در انتخابات مجلس این كشور شركت كرد و توانست نمایندگانی را به این مجلس بفرستد.

این حزب اكنون دارای فراكسیون "وفاداری به مقاومت" در مجلس با‪۱۴نماینده و نیز دو وزیر (وزیر انرژی و وزیر كار) در كابینه دولت لبنان به ریاست "فواد سنیوره" است.

نصرالله بار دیگر و پس از مقاومت ضد اسراییلی به قهرمان جهان عرب تبدیل شده و با پذیرش قطعنامه‪ ۱۷۰۱شورای امنیت در برابر آزمونی حساس به ویژه در خصوص سلاح این حزب قرار گرفته است.

در این قطعنامه بر توقف اعمال خصمانه و جنگی، خروج نیروهای اسراییلی از جنوب لبنان، استقرار نیروهای ارتش این كشور و نیروهای بین‌المللی در این منطقه، بازگشت آوارگان، ایجاد منطقه خالی از سلاح در جنوب رود لیتانی، اجرای قطعنامه‪ ۱۵۵۹ناظر به خلع سلاح حزب‌الله و گروه‌های مسلح فلسطینی، جلوگیری از رسیدن سلاح به این گروه‌ها و لزوم ترسیم مرزها میان لبنان و سوریه تاكید شده است.

اجرای مفاد پیمان طایف، بازسازی لبنان، احترام به خط آبی سازمان ملل، اجرای قطعنامه‌های‪ ۲۴۲و‪ ۳۳۸ناظر به خروج اسراییل از سرزمین اشغالی اعراب، تمدید یك سال ماموریت نیروهای یونیفل و تحویل نقشه‌های مناطق مین‌گذاری شده در جنوب به دولت لبنان از دیگر بندهای قطعنامه‪ ۱۷۰۱است.

برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی